Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
  • 170 Följare
  • 301 794 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april 2020
33Coupe
19 december 2010 · 692 Inlägg

Igår svetsade jag klart trattarna i plenumet:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030776_kh8fwz.jpg
Röret o tratten svetsas samman med TIG:en

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030779_oqg1tu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030780_bmgsw9.jpg
Här har jag mätt ut var hålen skall göras till trattarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030781_v67i7y.jpg
Två av hålen gjorda - jag använder en vanlig hålsåg och T-sprit (på aluminiumet så klart..annars blir man så jäkla kass i magen..)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030782_bv3xm5.jpg
Så här ser det ut på insidan efter att jag svetsat fast dessa..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030783_jyfcco.jpg
Och så här ser det ut när det är provmonterat på toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1030784_1sxr6i.jpg
Så långt-så nu är det snart tid för fästena till spridarna (som jag måste beställa snart..)

siimmy
19 december 2010 · 196 Inlägg

ser sjukt bra ut wink men vart köpte du den d-profilen ?

33Coupe
19 december 2010 · 692 Inlägg

siimmy skrev:
ser sjukt bra ut wink men vart köpte du den d-profilen ?

Jag köpte den från en Amerikansk firma - hittade inget här i landet..

siimmy
19 december 2010 · 196 Inlägg

33Coupe skrev:

siimmy skrev:
ser sjukt bra ut wink men vart köpte du den d-profilen ?

Jag köpte den från en Amerikansk firma - hittade inget här i landet..

jaha för har aldrig sett en sådan förut

33Coupe
19 december 2010 · 692 Inlägg

siimmy skrev:

33Coupe skrev:

siimmy skrev:
ser sjukt bra ut wink men vart köpte du den d-profilen ?

Jag köpte den från en Amerikansk firma - hittade inget här i landet..

jaha för har aldrig sett en sådan förut

Man kan ju forma plenumet på många olika sätt - det finns säkert många teorier om vad som är bäst och så..

sydstatare
19 december 2010 · 900 Inlägg

satan va bra de blir..........

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
33Coupe
26 december 2010 · 692 Inlägg

Plenumet och rören glaskuleblästrade jag först...men ångrade mig och slipade o polerade dom igen...inte showglans, men blankare blev det..
AC/DC TIG:en är guld värd även för en hemmapulare...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032869_oyd236.jpg
Nu är spridarhylsorna svetsade på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032870_8c7qba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032873_ea02a7.jpg
Här kapar jag gaveln snett och använder en kil av den avkapade biten för att vinkla plattan till spjällhuset med.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032874_t8393i.jpg
Gaveln igensvetsad och kilen vid spjällhuset på plats. AC/DC TIG:en är guld värd!!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032875_futkj2.jpg
Gaveln ditsvetsad.

Senast redigerat av 33Coupe (26 december 2010)

33Coupe
26 december 2010 · 692 Inlägg

Lite fler bilder från helgens övningar...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032881_0ym1zs.jpg
Gaveln urkapad för spjällhuset - 3" från Volvo. Nerkapningen till Höger är för TPS:en.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032882_eqvc1b.jpg

Så långt idag. Fortsättning följer.

33Coupe
26 december 2010 · 692 Inlägg

Plattan runt spjällhuset skall kapas ner till en snyggare form samt poleras.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1032884_4dq1y6.jpg

FLindgren
26 december 2010 · 5 089 Inlägg

assnyggt!

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
33Coupe
26 december 2010 · 692 Inlägg

Tackar.
Förhoppningsvis skall den flytta på sig också när allt är klart. Snart läge att sätta i alla ventiler igen och sätta ihop toppen helt så kan man byta motorn i bilen för att göra klart allt runt i kring såsom kompressorn, Intercoolern etc

JonasHalt
26 december 2010 · 699 Inlägg

Snyggt jobbat med svetsen smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 december 2010 · 3 068 Inlägg

Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..

33Coupe
26 december 2010 · 692 Inlägg

JonasHalt skrev:
Snyggt jobbat med svetsen smile

Tackar. Jag har fusktränat med TIG:en i många år hemma i garaget, men aluminium är ganska nytt för mig, men - träning ger färdighet.

33Coupe
26 december 2010 · 692 Inlägg

mrpete skrev:
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..

Tackar.
Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 december 2010 · 3 068 Inlägg

33Coupe skrev:
Tackar.
Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..

Okej, nä jag är verkligen ingen expert på plenum heller, bara läst nånstans att man gör så för att jämna ut flödet mellan cylindrarna. Enda möjligheten att få svaret på om det gör nån skillnad är ju att mappa med båda varianter och i övrigt likadan setup.

Snyggt är det iaf, hela bygget. Har läst det från början och det ska bli kul att se hur den går med kompressor, som jag tycker är fräckare än turbo. Själv nöjer jag med sugtrim än så länge smile

Bensinskallen P o r s c h e
26 december 2010 · 1 700 Inlägg

33Coupe skrev:

mrpete skrev:
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..

Tackar.
Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..

Jo ja har också alltid hört att man ska köra den varianten, men som sagt som sagt finns ju en miljon olika idéer om hur man ska göra wink

För övrigt ser det jävligt bra ut!

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
33Coupe
26 december 2010 · 692 Inlägg

Bensinskallen skrev:

33Coupe skrev:

mrpete skrev:
Väldigt väldigt snyggt! Men en liten fråga bara.. brukar man inte göra plenum med trattarna instickandes en bit in i plenumet, för att få jämnare flöde mellan cylindrarna tror jag..

Tackar.
Jo - det stämmer, men det finns även de som gör som jag gjorde på den här (jag är ingen expert på området) men jag vill testa den här varianten istället - vi får se hur det funkar om ett tag när jag är klar annars får man väl göra om det hela..

Jo ja har också alltid hört att man ska köra den varianten, men som sagt som sagt finns ju en miljon olika idéer om hur man ska göra wink

För övrigt ser det jävligt bra ut!

Jo - det är rätt, men ibland är det kul att prova nya ideer - ibland går det bra och ibland inte...vi får se-lägesrapport kommer framåt vårkanten.

33Coupe
2 januari 2011 · 692 Inlägg

Lite mer svetsning i snickarboden i helgen...Fuelrailen har fått fästplattor svetsade mellan insugningsrören. I fästplattorna gängade jag hålen M6 med HeliCoil insatsgänga för att man skall kunna spänna detta utan att dra itu något.
Nu är det snart på G med AN nipplar i ändarna och så skall jag ha fatt i en bränsletrycksregulator som är justerbar.
Grabben sa en fräck grej idag när han såg fuelrailen på plats: "du hade ju inte behövt att ha en catchtank med den dimensionen på fuelrailen"......

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1035348_mm8e07.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1035349_2tvpcc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1035350_nue0z8.jpg

Volvox40
2 januari 2011 · 777 Inlägg

fin fint. kommer du igång till sommarn??

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang