Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
  • 170 Följare
  • 301 809 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april 2020
33Coupe
2 januari 2011 · 692 Inlägg

Volvox40 skrev:
fin fint. kommer du igång till sommarn??

Det hoppas jag verkligen. Jag har beställt ventilsätesfräsar som kommer om någon vecka och när sätena är fixade skall toppen på plats och sen skiftar jag motor i bilen så jag kan göra kompressorfästena och slangar/Intercoolern sen jäklar...men som sagt - allt tar längre tid än vad man tror men målet är till våren i alla fall.

Bensinskallen P o r s c h e
2 januari 2011 · 1 700 Inlägg

Ser riktigt fint ut wink

Blir jäkla häftigt sen när du får snurr på motorn

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
33Coupe
10 januari 2011 · 692 Inlägg

Igår - Söndag - åkte motorn som satt i bilen från början ut så jag kan förbereda med en ny kylare mm innan den kompressormatade motorn skall i. Hela kylsystemet görs om med ny kylare, nya fästen, nytt expansionskärl, lite omändrade slangar mm

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038893_g1am46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038895_hz0snf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038896_87524x.jpg
Så här såg det ut innan jag plockade ur motorn...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038897_iwlrok.jpg
Fronten skall plockas av - den skall jag bygga om så att den med hjälp av snabbkopplingar går att ta bort - smidigare att komma till olika saker då.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038898_4g5qbx.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038899_u1t7dk.jpg
Vattenkylaren kommer från Yamaha, men kommer att bytas till en VW Polo kylare. Till vanlig gatkörning har det funkat perfekt, men 30° graders värme och bankörning - nej, det blev lite varmt i somras...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038900_2rw5m5.jpg
Slangarna kommer också att ändras.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038901_xzgh67.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038902_xweieo.jpg
Det mesta bortkopplat - nu är det snart dags för lyftet. Motorn väger egentligen så lite att man kan utan problem "rycka" ut den, men nu stod jag själv i garaget så det fick bli enmanslösningen istället...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038903_jlr4wb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038904_321cv7.jpg
Upp med bilen-in med en gammal OZ fälg-ner med bilen så motorn ligger på fälgen-lossa motorn-upp med bilen och ja vips är paketet ute..!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038905_nf4fjn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038906_w2nzxg.jpg
Touchdown.

Senast redigerat av 33Coupe (10 januari 2011)

33Coupe
10 januari 2011 · 692 Inlägg

Här kapas dom gamle kylarfästena bort för att ge plats till en större kylare.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038907_g60fx0.jpg
Övre fästena åker bort.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038908_c08krx.jpg
Även det undre fästet kommer att kapas bort.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038909_gg9la0.jpg
Slangsystemet kommer att ändras. Jag kommer att sätta dit ett separat expansionskärl högst upp så att jag bara har ett kylarlock.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1038910_wu34mr.jpg
Här har jag börjat att tillverka dom övre fästena till den nye kylaren från en VW Polo (-96:a)

Joakim-S Hobby Fotograf
10 januari 2011 · 650 Inlägg

Läst hela tråden nu och jag är sjukt imponerad att du gör det här! Hoppas det blir bra och som du tänkt dig! Du verkar vara väldigt noga med allt du gör och det är ju guld värt vid ett sånt här projekt!
Lycka till! smile

MG e-HS (2021)
33Coupe
10 januari 2011 · 692 Inlägg

Tack för det.
Jodå - jag tror att om man gör det ordentligt första gången...(om man nu inte "tavlar" sig bara...) så slipper man förhoppningsvis göra om det.

33Coupe
10 januari 2011 · 692 Inlägg

Idag kom det lite fler grejor med Posten - låsningar till spridarna. Skall borra fuelrailen på baksidan för att kunna skruva fast dessa så inte spridarna lämnar fuelrailen när man plockar av den...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1039217_smqsqi.jpg
Clipsen till spridarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1039218_849j9s.jpg
Och här skall dom sitta - det är bara att borra och gänga upp hål för dessa.

Thedriftking
10 januari 2011 ·

Snyggt! gillar att du är noggrann med allt, kommer följas!

33Coupe
10 januari 2011 · 692 Inlägg

Det låter bra -du är välkommen. Uppdaterar även hemsidan med ännu mer info efter hand om du vill checka: www.grandicki.se

33Coupe
10 januari 2011 · 692 Inlägg

Paket 2 kom med lite AN svetsnipplar i Alu som skall svetsas fast i ändarna på fuelrailen i morgon kväll.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1039318_nnqsgz.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1039319_n4jhq3.jpg
Gummibussningar med M6 skruvar skall användas till Polo-kylaren. Känns lite hårda så man får hoppas att man inte tar död på plastkylaren eftersom allt är stumt på bilen...vi får testa och se i sommar hur det håller..

Emiiilz
10 januari 2011 · 908 Inlägg

ser grymt bra ut!

Nissan Skyline R33 GTST "Tiger" (1994)
33Coupe
11 januari 2011 · 692 Inlägg

Lite sliten efter gårdagens Kickboxningsträning men man skall ändå ut och meka, men ibland är det bättre att låta bli visar det sig. Det strulade när jag skulle svetsa i aluminiumnipplarna i fuelrailen - det kändes nästan som om man svetsade med fel gas....men jag fick ihop det efter ett tag ändå.
Ovanpå allt så bröt jag en gängtapp i fuelrailen när jag skulle gänga upp hålen för låsclipsen till spridarna så en av dom sitter bara med en skruv.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1039751_luzxoa.jpg
Hålen till M4 skruvarna borras i fuelrailen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1039756_nuzhpb.jpg
AN-nipplarna i ändarna ditsvetsade om än det bråkade i början...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1039761_8h5y3a.jpg
Bruten gängtapp - M4 - i fuelrailen...nu får man köra med extra dövikt...onödigt!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1039760_thhxtu.jpg
Så här ser dom övriga ut - 2 skruvar i varje..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1039757_g4dqy7.jpg
Och så här blev det.

Senast redigerat av 33Coupe (11 januari 2011)

FLindgren
11 januari 2011 · 5 089 Inlägg

Ibland går det inte alltid som man har tänkt sig:D

Gillar att du tar sådana detaljbilder. uppskattas verkligen smile

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
33Coupe
14 januari 2011 · 692 Inlägg

Idag kom ventilsätesfräsarna från USA så under helgen är det tänkt att jag skall göra färdigt toppen - slipa ventilerna samt fräsa sätena så att jag kan börja sätta ihop den med dom nye ventilfjädrarna samt titanretainersen - (ventifjädertallrikarna). Återkommer med bilder i helgen!

M7an oo=00=oo
14 januari 2011 · 374 Inlägg

Härligt, hoppas att allt går bra med toppen!

Jädra trevlig projekttråd, och trevligt projekt med för den delen smile

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Bensinskallen P o r s c h e
14 januari 2011 · 1 700 Inlägg

Jävla gängtappar roll

Ska det dit större ventiler eller byter du bara i förebyggande syfte?

Jag läste något om titan, det gäller väl inte själva ventilerna hoppas jag, blir väl stålventiler?

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
33Coupe
14 januari 2011 · 692 Inlägg

M7an skrev:
Härligt, hoppas att allt går bra med toppen!

Jädra trevlig projekttråd, och trevligt projekt med för den delen smile

Det hoppas jag med, men det skall inte vara några problem.
Tack för det - man gör så gott man kan - kul att du följer den.

Volvox40
14 januari 2011 · 777 Inlägg

33Coupe skrev:

Volvox40 skrev:
fin fint. kommer du igång till sommarn??

Det hoppas jag verkligen. Jag har beställt ventilsätesfräsar som kommer om någon vecka och när sätena är fixade skall toppen på plats och sen skiftar jag motor i bilen så jag kan göra kompressorfästena och slangar/Intercoolern sen jäklar...men som sagt - allt tar längre tid än vad man tror men målet är till våren i alla fall.

ok låter bra!! smilesmile får man se dig i emmaboda i sommar?? Eller vad bor du?

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
33Coupe
14 januari 2011 · 692 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Jävla gängtappar roll

Ska det dit större ventiler eller byter du bara i förebyggande syfte?

Jag läste något om titan, det gäller väl inte själva ventilerna hoppas jag, blir väl stålventiler?

Ja eller hur...om man slutar med morgongröten kanske dom håller...eller?

Ventilerna är originalventiler med originalmått i stål (i år i alla fall...vi får se nästa vinter...Rostfritt istället?)
Det är brickan längst upp som låser ventilknasterna som blir i Titan istället för stål - mindre rörlig massa=går att varva mer utan att öka påfrestningen där i alla fall...

33Coupe
14 januari 2011 · 692 Inlägg

Volvox40 skrev:

33Coupe skrev:

Volvox40 skrev:
fin fint. kommer du igång till sommarn??

Det hoppas jag verkligen. Jag har beställt ventilsätesfräsar som kommer om någon vecka och när sätena är fixade skall toppen på plats och sen skiftar jag motor i bilen så jag kan göra kompressorfästena och slangar/Intercoolern sen jäklar...men som sagt - allt tar längre tid än vad man tror men målet är till våren i alla fall.

ok låter bra!! smilesmile får man se dig i emmaboda i sommar?? Eller vad bor du?

Bor utanför Helsingborg så inget är omöjligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang