2142
Sök

Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.

312 915 Visningar
Uppdaterades senast 28 april 2020
P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 januari 2011
#121
33Coupe skrev:
Bensinskallen skrev:
Jävla gängtappar roll

Ska det dit större ventiler eller byter du bara i förebyggande syfte?

Jag läste något om titan, det gäller väl inte själva ventilerna hoppas jag, blir väl stålventiler?

Ja eller hur...om man slutar med morgongröten kanske dom håller...eller?

Ventilerna är originalventiler med originalmått i stål (i år i alla fall...vi får se nästa vinter...Rostfritt istället?)
Det är brickan längst upp som låser ventilknasterna som blir i Titan istället för stål - mindre rörlig massa=går att varva mer utan att öka påfrestningen där i alla fall...

Ah precis wink

Ok tur de, titan brukar ju smitta av sig lite. Funkar inte riktigt på alla ställen. Men de blir nog bra!


692 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#122
Bensinskallen skrev:
33Coupe skrev:
Bensinskallen skrev:
Jävla gängtappar roll

Ska det dit större ventiler eller byter du bara i förebyggande syfte?

Jag läste något om titan, det gäller väl inte själva ventilerna hoppas jag, blir väl stålventiler?

Ja eller hur...om man slutar med morgongröten kanske dom håller...eller?

Ventilerna är originalventiler med originalmått i stål (i år i alla fall...vi får se nästa vinter...Rostfritt istället?)
Det är brickan längst upp som låser ventilknasterna som blir i Titan istället för stål - mindre rörlig massa=går att varva mer utan att öka påfrestningen där i alla fall...

Ah precis wink

Ok tur de, titan brukar ju smitta av sig lite. Funkar inte riktigt på alla ställen. Men de blir nog bra!

Jodå-det har jag också hört, men jag tror nog att det skall gå bra då en hel del har kört med dessa och har goda erfarenheter av dom, men dom kanske inte har samma livslängd som stål då möjligtvis, men som dom säger: "time will tell"


P o r s c h e
1 700 Inlägg
14 januari 2011
#123
Funkar säkert alldeles utmärkt till brickorna, som du säger mindre massa också wink

Bara själva ventilerna som kan vara lite krux


692 Inlägg
14 januari 2011
Trådstartare
#124
Så sant, men ventiler i Rostfritt skall visst funka bra vad det gäller värmeavledning o så eller vad har ni "hört"?


225 Inlägg
15 januari 2011
#125
Läst igenom hela tråden nu, grymt fint arbeta och rolig läsning ska följas med spänning!


32 Inlägg
16 januari 2011
#126
Grymt projekt!
Klart manligt med kompressor!!!!
Hur har jag kunnat missa detta, har själv en Quad med en Turbo skrämd R1 motor, därför var denna tråd otroligt rolig att hitta, grymt mycket bra bilder, rena guldgruvan för mig, eftersom jag är tvungen att öppna motorn och fixa 2ans växel som hoppar ur (fick hjälp att gå igenom motorn förra gången)

Ett par fråga, har du bra erfarenheter av undercuttade drev, har hört både bu och bä?
Vad fick du betala för jobbet?
Hade du nya eller begangnade drev?

//Stefan"Quaden"Åberg
Senast redigerat av BansheeR1Turbo (16 januari 2011)

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

692 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#127
Tack!
Fräckt med en Quad med R1 o turbo!
Jag har inte testat detta tidigare med undercuttade drev eftersom det är min första "bil" med MC motor, men enligt vad andra säger som har gjort det skall det funka mycket bra på motorcyklar så detta är ju detsamma. Egentligen ganska logiskt eftersom ett normalt drevpar som börjar bli slitet i klackarna gärna vill "separera" från varandra under belastning (och då framförallt 2:an...) men om man fräser klackarna och dreven så som jag gjort så blir det mer ingrepp (hårdare ingrepp) ju mer man belastar dom.
Jag rekomenderar dig en firma i Malmö som heter EBOS - www.ebos.se - dom fixade till mina. Bra service och snabba leveranser.
Jag gjorde det på ett par begagnade drev som för övrigt var felfria.


32 Inlägg
16 januari 2011
#128
Tack själv!
Ska kolla hur mina drev mår, är lite rädd att det behövs nya!
Det negativa som jag har hört är att dom blir ömtåliga när härdningen försvinner, men har bara hört detta, vet ej hur det påverkar hålfastheten!
Tusen tack för det snabba svaret, nu vet du att du har en till trogen läsare av denna underbara tråd, kanon med så mycket bilder, har även hittat till din hemsida!
Senast redigerat av BansheeR1Turbo (16 januari 2011)

Läs mer om Världens snabbaste Quad på is här www.4wheel.se eller www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=220486

692 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#129
Inga problem - du kan alltid maila mig då jag inte alltid kanske kollar här...! Jag svarar så fort jag hinner.
Behöver du nya drev har jag ett bra ställe i USA där jag handlar i stort sett allt till alla MC märken - så slipper man ockerpriserna en del tar här hemma.
Vi får väl se i sommar om mina drev pallar trycket - min bil väger ju i alla fall 440 kilo tom så den släpar på en del vikt jämfört med en MC.
Lev väl!


574 Inlägg
17 januari 2011
#130
BansheeR1Turbo skrev:
Tack själv!
Ska kolla hur mina drev mår, är lite rädd att det behövs nya!
Det negativa som jag har hört är att dom blir ömtåliga när härdningen försvinner, men har bara hört detta, vet ej hur det påverkar hålfastheten!
Tusen tack för det snabba svaret, nu vet du att du har en till trogen läsare av denna underbara tråd, kanon med så mycket bilder, har även hittat till din hemsida!

killen som renoverade min v-låda (dock ingen mc-låda) sa att ythärdningen på ingående axel hade försvunnit eller hur man säger, och avrådde mej från att lägga starter och leva fan med den, ganska precis 3 år sen och åtskilliga starter håller den fortfarande.
Tur eller ej men det verkar då hålla utan.


33Coupe

Grymt projekt, kul med alla detaljbilder=) keep up the good work

/Björn
Senast redigerat av RandomHero (17 januari 2011)


1 534 Inlägg
692 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#132
RandomHero skrev:
BansheeR1Turbo skrev:
Tack själv!
Ska kolla hur mina drev mår, är lite rädd att det behövs nya!
Det negativa som jag har hört är att dom blir ömtåliga när härdningen försvinner, men har bara hört detta, vet ej hur det påverkar hålfastheten!
Tusen tack för det snabba svaret, nu vet du att du har en till trogen läsare av denna underbara tråd, kanon med så mycket bilder, har även hittat till din hemsida!

killen som renoverade min v-låda (dock ingen mc-låda) sa att ythärdningen på ingående axel hade försvunnit eller hur man säger, och avrådde mej från att lägga starter och leva fan med den, ganska precis 3 år sen och åtskilliga starter håller den fortfarande.
Tur eller ej men det verkar då hålla utan.


33Coupe

Grymt projekt, kul med alla detaljbilder=) keep up the good work

/Björn

Tack Björn - det värmer. Kul att höra att det håller ändå.


692 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#133
Lite tråkigt och lite roligt: först det roliga: ventilsätesfräsarna dök upp nu i Fredags så i helgen fräste jag säten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042807_xa3a4o.jpg
2 stolekar -insug/avgas och med 2 olika vinklar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042808_wto94s.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042800_daiqon.jpg


692 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#134
Så här blev sätena. Det svarta som syns på bilderna är lite märkfärg så man kan se vad man tagit. Sätets bredd - anliggningsytan mot ventilen skall bara var 1mm.......
Det som syns på bilden är 2 olika vinklar - både 45° och 30°.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042798_0z2615.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042797_br6mqc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042796_066cbk.jpg


692 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#135
Var och hämtade ventilslipmaskinen som jag köpte begagnad i helgen också - Malte Månson - klassisk modell med andra ord. Den var i mycket fint skick, men sakna spännanordningen när man skall slipa ventilskaftet - på Höger sida. Är det någon som har en bra bild av detta fäste (går att använda utan också) så vänligen maila mig detta så vore jag tacksam!!!!!!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042806_j57kfb.jpg
Mycket bra skick.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042802_9m3npn.jpg
Här saknas jag fastspänningsanordningen - vänligen fota och maila mig om ni har tillgång till det - tack.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042803_hmnn2b.jpg
Härligt med lite mekaniska rattar och vred mitt i all elektronik i dagens samhälle - eller hur?


692 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
#136
Och nu till det tråkiga.
Skulle sätta ihop toppen - som ni ser är det ett urmakajobb med tanke på knasternas storlek - och min tumme är inte stor...men väl skitig under nageln kan jag se..
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042795_k6n8sd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042788_3a53rb.jpg
Då visade det sig att Titanretainersen på avgsassidan hade för snäv tolerans i hålet - 2/10delar - där ventiljusterbrickan ligger så dessa satte sig riktigt hårt....

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1042794_6ljudp.jpg
Av med allt igen och maila firman att dom får göra om och göra rätt....

1 steg fram och 2 tillbaks..så är det ibland.
Nu släpper jag detta resten av veckan tills dessa finns i garaget med rätt mått.
Skönt med Kickboxning - där får man lite utlopp för vissa inneboende aggressioner.....
Lev väl fram tills nästa uppdatering!
Senast redigerat av 33Coupe (17 januari 2011)


hbxservice.com
1 471 Inlägg
17 januari 2011
#137
blir ruggigt bra !

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

692 Inlägg
25 januari 2011
Trådstartare
#138
Fick nya Titanretainers idag till avgassidan med expressfrakt från USA - 8 stycken.
Vis av folks misstag gör att man alltid är misstänksam..."är det rätt grejor",  "stämmer måtten nu då" etc så jag mätte dom en och en - givetvis var 7 stycken i rätt mått, men inte den 8:e....
Mailade dom så nu blir det till att vänta igen....


3 259 Inlägg
25 januari 2011
#139
Sånt är lite surt, man kan ju tycka att om dom borde försäkrat sig om att du skulle få rätt grejor andra gången, men så kan det vara ibland!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

692 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#140
Släpper "toppjobbet" och koncentrerar mig på att få ihop kylaren med infästning, flytta expansionskärl och förbereda för Intercoolern. Tar det för lång tid till med den portade toppen så sätter jag dit en originaltopp med kraftiga fjädrar och Titanretainers så kan jag brottas med toppen på "lediga...??" stunder istället så bilen blir körklar någongång istället.
Här har jag provonterat ett tomt motorblock och en topp för att se så allt hamnar på rätt plats innan motorn läggs dit igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1048878_h2xpq8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1048877_y79bk4.jpg
Gummikuddar gängade in i kylaren

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1048879_9ciudq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1048880_ztd5ex.jpg
Nya fästen tillverkas

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1048881_x4jiw1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1048883_07f46t.jpg
Det blir trångt med Intercooler (kommer att monteras framför den vanlige kylaren), slangar, rör mm

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1048884_yiyevq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1048885_h0uhz1.jpg
Senast redigerat av 33Coupe (30 januari 2011)



Sök