Super Seven med kompressormatad R1 motor

Här är en liten tråd om projektet med min egenhändigt byggda Super Seven - först med en kompressormatad motor sedan med Turbo istället...byggd helt från scratch av mig själv hemma i garaget.
  • 170 Följare
  • 301 753 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 april 2020
Nikkelilltroll Nikkelilltroll
30 januari 2011 · 180 Inlägg

Läckert som fan!big_smile

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
33Coupe
1 februari 2011 · 692 Inlägg

Idag kom det ännu ett paket innehållandes en Intercooler med lite rörböjar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1050207_ckklwr.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1050206_ufddpi.jpg
4,5" tjock..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1050208_j4ik7y.jpg
Nu kan man göra fästen till Intercoolern så man kan börja med rördragning i alla fall från Intercoolern till spjällhuset

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1050210_ib6mtn.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/1050212_wmugqj.jpg

RandomHero
1 februari 2011 · 574 Inlägg

tjusigt=)

Bensinskallen P o r s c h e
1 februari 2011 · 1 700 Inlägg

De va en rejäl rackare. Du kör med andra ord ganska hårt med bilen eftersom du behöver kyla så mycket roll

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
1 februari 2011 · 3 068 Inlägg

Fan va redigt jobbat! Segt med dina retainers som inte vill bli rätt, men skönt att ha att göra med ett seriöst företag som gör om jobbet utan att bråka.

Snyggt blir det också, intercoolern var ingen dålig pjäs big_smile

33Coupe
2 februari 2011 · 692 Inlägg

Bensinskallen skrev:
De va en rejäl rackare. Du kör med andra ord ganska hårt med bilen eftersom du behöver kyla så mycket roll

Ha, ha...klart den skall köras hårt!...Nej det är nog snarare så att kompressormatade motorer har tydligen en tendens att få problem med för varm insugningsluft=sämre fyllnadsgrad så därför tänkte jag att ta en så djup Intercooler som möjligt och ha den så långt ifrån värmekällan=vattenkylaren som det går då yttermåtten på en Super7:a begränsar bredden och höjden på Intercoolern en aning...

polo_td
2 februari 2011 · 563 Inlägg

Kanon projekt!!!
Imponerande detalj noggranhet.
Ang värme problemen du kan ju alltid spruta vatten/t-röd på ic´n.
Bara en behållare och polarpump med knapp på inst. panelen.
Fungerar över förväntan och är snidigt!!!

thomas

Volkswagen Golf GTI special "BERGCUP STEEL EDITION" (1983)
Volkswagen polo "Polo RS-D" (1993)
33Coupe
2 februari 2011 · 692 Inlägg

polo_td skrev:
Kanon projekt!!!
Imponerande detalj noggranhet.
Ang värme problemen du kan ju alltid spruta vatten/t-röd på ic´n.
Bara en behållare och polarpump med knapp på inst. panelen.
Fungerar över förväntan och är smidigt!!!

thomas

Jovisst kan man det, men den här rullar mest på landsväg samt givetvis bankörningar också så vi ser först vad fartvinden kan åstadkomma.

33Coupe
10 februari 2011 · 692 Inlägg

Idag tog jag fritt från jobbet och innan träningspasset blev det lite gjort i snickarboden:

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-30762af6fd50e9d36ef8696bde3d78c8.jpg
Kamkedjehjulet monteras provisoriskt. Egentligen sitter triggerhjulet direkt på drevet, men med kompressormotorn så skall jag använda ett utvändigt triggerhjul på 36-2 kuggar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-bbae29496357b718eaaebeb51b2db6d9.jpg
Bättre bild...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-c9704e55021e5db9b884a63947961d62.jpg
Här är axeln som skall driva kompressorn. Tyvärr gjorde jag kilspåret ända in så därför är det permatex längst in för att inte oljan skall gå längst kilspåret och förbi lagret och ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-df839d26bcd0ec436fd0b61f90fd1741.jpg
36-2 triggerhjulet som jag har testat lite förra sommaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-40e5de8a5a0b063627fb7306710be665.jpg
Dålig bild, men här är uttagen som jag svetsade till oljetryck samt oljeretur från kompressorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-12f6059dfd12324094b7d2afeb941e51.jpg
Här filar jag till ett kilspår i triggerhjulet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d8eac6b04a9a433759c2ae26c6f35e58.jpg
Här har jag kapat till remskivan till kompressorn så den kommer tajt in mot kompressorhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a7b305bef6a625762aa78c3d8b1a8f1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-95ef594bdd4a89590d7a5251632b18dc.jpg
Här är den egentillverkade kåpan monterad med axeln, kullagret, fästet jag svetsade på för triggergivaren

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d5114d63df6bf925f45a7f17366dbae3.jpg
Fästet måste komma närmare huset så den filas ner 3mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a399d5d376b1601055e87a14fcd2069d.jpg
Styrningar på insidan så den alltid kommer på samma plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-82254c3706a0b60b1486b2942042eb73.jpg
Här gängar jag upp hållaren för att sätta Helicoil instatsgängor för att undvika framtida problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-cf6141c981b3ae5d4741fffdb4249795.jpg
Drivningen från vevaxeln måste kapas för att passa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-a0bb915a891f59cd502389ca8d822680.jpg
Nu är drivningen på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-086f56271d5b2c32d3d7b89fa9b6f439.jpg
Skall bara lackas också när allt är provkört o klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-4017e280d35f39852b9150055b017fc5.jpg
Bulten är - ve och fasa - en Renault 10,9 bult.....hoppas att det håller.........hittar jag en ARP M10 fingängad i rätt längd skall den bytas!!!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-d601f837ef7059fdd2ef7215ca39a549.jpg
Skall tillverka en remspännare med styrningar på sidorna så inte remmen lämnar moderskeppet så att säga...

https://www1.garaget.org/gallery/images/135/134927/134927-3a3646025b74e6161925efd67df5047c.jpg
Remspännarhjulet kommer från en Opel med Diesel motor...Diesel....hm...låt gå för den här gången....

Det var allt för ikväll - återkommer så snart jag kan med fler uppdateringar.

Nikkelilltroll Nikkelilltroll
10 februari 2011 · 180 Inlägg

Coolt som inget annat:D

//Niklas

Det omöjliga tar bara längre tid!
Projekttråd om Escorten: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=123578
Ford Escort Cosworth "Bastardus Maximus" (1992)
33Coupe
10 februari 2011 · 692 Inlägg

Tackar!
Det enda som jag grunnar på är om drivningen kommer att hålla för det blir ju lite ryckigt så att säga. Egentligen skulle man ta drivningen från baksidan vid generatorn då jag tror att det inte är lika känsligt, men som sagt nu har jag snöat in på detta och skall i alla fall prova annars får man göra om och göra rätt...

Bensinskallen P o r s c h e
10 februari 2011 · 1 700 Inlägg

I och med att du har ditt stödlager och allt så borde det bli riktigt stabilt wink

Ja som vanligt, det blir gryyymt! Riktigt kul att se mycke egentillverkade grejer!

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
33Coupe
10 februari 2011 · 692 Inlägg

Du har säker rätt...va tusan - man kan bara prova, så enkelt är det. Jag har sett någon snöscooter med en Rotrex eller liknande som inte hade ett stödlager så detta borde klara sig.

rallykleen Rally Mupp
10 februari 2011 · 300 Inlägg

Fy fan va fränt!!

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
33Coupe
10 februari 2011 · 692 Inlägg

rallykleen skrev:
Fy fan va fränt!!

Jag hoppas att ljudet kommer att matcha också - det skall vara så att nackhåren reser sig när man varvar ut den vid 13-14000rpm. Det är rakskurna drev i både växellådan och kompressorn...

RandomHero
12 februari 2011 · 574 Inlägg

det kommer nogg låta überrått=D

Volvox40
12 februari 2011 · 777 Inlägg

när har du blaner på o vara klar?? får man se dig i södra sverige på nått event till sommaren???

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
33Coupe
12 februari 2011 · 692 Inlägg

Volvox40 skrev:
när har du planer på o vara klar?? får man se dig i södra sverige på nått event till sommaren???

Om jag får jobba med den som det är tänkt (skippar lite av träningspassen..) så skall den definitivt vara rullande ganska snart.
Kompressorn skall på plats med nya fästen, Intercoolern med rör och slangar skall dit samt toppen skall göras färdig och monteras sen skall jag mappa om den då också. Förhoppningsvis handlar det om någon enstaka månad? Jag skall säkerligen gasa med den på bana i år också - Knutstorp, Mantorp etc så vi lär nog synas/höras i sommar.

Volvox40
12 februari 2011 · 777 Inlägg

33Coupe skrev:

Volvox40 skrev:
när har du planer på o vara klar?? får man se dig i södra sverige på nått event till sommaren???

Om jag får jobba med den som det är tänkt (skippar lite av träningspassen..) så skall den definitivt vara rullande ganska snart.
Kompressorn skall på plats med nya fästen, Intercoolern med rör och slangar skall dit samt toppen skall göras färdig och monteras sen skall jag mappa om den då också. Förhoppningsvis handlar det om någon enstaka månad? Jag skall säkerligen gasa med den på bana i år också - Knutstorp, Mantorp etc så vi lär nog synas/höras i sommar.

ok låter kul. jupp det gör vi nog då. du får lämna en kommentar när du ska köra så man kan komma o snacka/kolla lite. bu får komma till emmaboda 4-5 sep o köra drag så kan vi köra heh.
e hoppas allt går bra.

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
33Coupe
12 februari 2011 · 692 Inlägg

Volvox40 skrev:

33Coupe skrev:

Volvox40 skrev:
när har du planer på o vara klar?? får man se dig i södra sverige på nått event till sommaren???

Om jag får jobba med den som det är tänkt (skippar lite av träningspassen..) så skall den definitivt vara rullande ganska snart.
Kompressorn skall på plats med nya fästen, Intercoolern med rör och slangar skall dit samt toppen skall göras färdig och monteras sen skall jag mappa om den då också. Förhoppningsvis handlar det om någon enstaka månad? Jag skall säkerligen gasa med den på bana i år också - Knutstorp, Mantorp etc så vi lär nog synas/höras i sommar.

ok låter kul. jupp det gör vi nog då. du får lämna en kommentar när du ska köra så man kan komma o snacka/kolla lite. bu får komma till emmaboda 4-5 sep o köra drag så kan vi köra heh.
e hoppas allt går bra.

:)Ok..det blir säkert bra. Ha det så gött så länge.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang