2758
Sök

Koppla dubbla bakljus & bromsljus på en 745a, hur?

20 Inlägg
5 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har kollat runt lite och hittar ingen vettig tråd om detta ämnet men har sett väldigt många volvo 745/945or som har dubbla bakljus och bromsljus, alltså att både lampan högst upp och längst ner lyser samtidigt och båda har bromsljus. Har försökt själv lite att koppla men får det inte att fungera så jag antar att det är något man måste byta ut och eventuellt löda kanske ? Vad vet jag. Någon som kan hjälpa mig med detta ? Bilder uppskattas!


94 Inlägg
6 oktober 2010
#2
Jag kan hjälpa dig. Slå mig en signal imorgon.


67 Inlägg
1 november 2010
#3
Behöver med hjälp med detta om någon kan, fast på en 740 sedan med 90:ans bakljusen.


54 Inlägg
7 november 2010
#4
koppla in dimljusen, de flesta gör väl det


871 Inlägg
7 november 2010
#5
nikke3D skrev:
koppla in dimljusen, de flesta gör väl det
fast byt lampan till en 5w så det inte lyser med 21w, för då kan de bli böter wink


67 Inlägg
8 november 2010
#6
beckstroem skrev:
nikke3D skrev:
koppla in dimljusen, de flesta gör väl det
fast byt lampan till en 5w så det inte lyser med 21w, för då kan de bli böter wink
'
men hur kopplar man så att dimbakljuselampan lyser? ska man lödda en kabel eller hur fungerar dt?


94 Inlägg
8 november 2010
#7
Du får bygla från positionsljuset där nere.


871 Inlägg
8 november 2010
#8
annars på en del finns det förkopplat så det är bara du trycker på knappen som har en röd diod, en halvmåne och lite streck mot ratten på knappen tongue sitter till vänster om ratten, vid ljusvredet :p


Saabifierad
2 031 Inlägg
8 november 2010
#9
Att byta till svagare lampor i dom bakre dimljusen och ha dessa ständigt igång gör inte så att man får bromsljus i dessa lampor vilket trådskaparen är ute efter.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

871 Inlägg
8 november 2010
#10
Slash skrev:
Att byta till svagare lampor i dom bakre dimljusen och ha dessa ständigt igång gör inte så att man får bromsljus i dessa lampor vilket trådskaparen är ute efter.
jävlar du, missa de tongue men det är bara att bygla från de som finns och sätta i likadan lampa.. 2 kablar på varje sida, kan inte vara svårt..
Senast redigerat av beckstroem (8 november 2010)


315 Inlägg
8 november 2010
#11
Har försökt att få ihop det hela i mitt huvud...men fattar inte >.<  Kan ni beskriva mer exakt vad man ska göra, vad man behöver och hur det ser ut?? Ev. gör en snabb paintbild på kablar m.m. som man ska klippa/byggla...och hur menar ni med att bygla? Behöver man en två polig sockel och lampa eller funkar det med den som sitter i??


871 Inlägg
8 november 2010
#12
du har 3 kablar till lampan längst ner, du tar och snor ström från 2 av dem till lampan längst upp. dock får du åka till skroten eller nån polare som skrotat en 745 och så tar du den understa sockeln från den.


315 Inlägg
8 november 2010
#13
Okey, så man behöver bara byta sockeln? Gäller detta även sedan modellerna eller är det annorlunda på dem?


20 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
#14
Svampfest du får nog hjälpa mig.

Hittills har inga inlägg hjälpt mig då jag som sagt vill att den översta lampan ska fungera exakt som lampan längst ner, med bromsljus då givetvis. Som någon tidigare skrev så hade det varit mycket bra med en simpen paintbild eller en tydlig förklaring över vad som ska göras och vad som behövs. Jag har fattat att det ska vara en 5/21w lampa med en likadan sockel som lampan längst ner har, detta har jag fixat. Sen har jag provat lite att koppla men får det inte att fungera. Fan det finns ju massa 745/945/965or som har detta så kom igen och förklara smile


214 Inlägg
14 november 2010
#15
5/21W lampa till passande sockel. Sno ström från originalpositionsljuset till 5W tråden och sno ström från originalbromsljuset till 21W tråden smile Sen om man vill löda eller köra med kabelskor till lamphållaren spelar ingen roll tongue Tror inte att den lamphållaren passar riktigt i hålet i bakljuset så det får man modda lite wink sen är det bara att jorda om man inte får jord från bakljuset original smile


20 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#16
denton skrev:
5/21W lampa till passande sockel. Sno ström från originalpositionsljuset till 5W tråden och sno ström från originalbromsljuset till 21W tråden smile Sen om man vill löda eller köra med kabelskor till lamphållaren spelar ingen roll tongue Tror inte att den lamphållaren passar riktigt i hålet i bakljuset så det får man modda lite wink sen är det bara att jorda om man inte får jord från bakljuset original smile
Tackar! Precis det svaret jag var ute efter big_smile


214 Inlägg
15 november 2010
#17
jag förstod det smile fattar inte hur svårt folk har ibland att bara svara på frågan tongue


20 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#18
denton skrev:
jag förstod det smile fattar inte hur svårt folk har ibland att bara svara på frågan tongue
Nä menar det, hehe. Var ute idag och kikade på det och satte i den nya sockeln (som passade fint) och drog en jordkabel. Men sen vet jag inte hur man kopplar från 5w där nere till 5w där uppe och likadant med 21w som du pratade om att man skulle göra. Jag är som du förstår ganska hjärndöd när det gäller detta men trodde det skulle vara så enkelt att man drog en kabel mellan plus där nere till plus där uppe. Har du inga bilder från när du kopplade på din ?

Edit: Någon som vet varför det sitter dubbla kablar till lampan högst upp på vänster sida men inte på höger ?
Senast redigerat av Namenlos (15 november 2010)


214 Inlägg
15 november 2010
#19
Först mätte jag ohm genom lampan för att veta vilken pol som var till 5w respektive 21w. Ohmtalet är mindre genom 21wtråden än 5w. Jag lödde på kablar på lamphållaren och tog sen såna där strömtjuvar och bara klickade på kablarna där nere vid originallampan smile


20 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
#20
denton skrev:
Först mätte jag ohm genom lampan för att veta vilken pol som var till 5w respektive 21w. Ohmtalet är mindre genom 21wtråden än 5w. Jag lödde på kablar på lamphållaren och tog sen såna där strömtjuvar och bara klickade på kablarna där nere vid originallampan smile
Okej! Detta var betydligt mer avancerat än jag kanske räknat med, haha. Då måste jag först och främst köpa ett instrument som jag kan mäta ohm innan jag kan fortsätta (eller om jag provar mig fram istället). Men då vet jag teoretiskt sätt hur man gör iaf och bör inte ha några mer frågor om detta tongue Tack denton!



Sök