Bil som lastar 1800kg på B-kort?!

Melin Trafikledare
5 oktober 2010 · 563 Inlägg

Halloj!

Behöver lite förslag på vilka transportbilar som får lasta 1800 kg/tre pallplatser på B-kort?
Helst nybilar...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Hamilton
5 oktober 2010 · 8 864 Inlägg

Skulle tippa på att ingen får det, är till 99% säker på att så är fallet.

Fotograf på tierpidag.se
maco
5 oktober 2010 · 1 207 Inlägg

Hamilton skrev:
Skulle tippa på att ingen får det, är till 99% säker på att så är fallet.

Instämmer. För i sådana fall skulle bilen i fråga bara få väga 1700kg och mig veterligen finns det ingen bil som får lasta mer än sin egen vikt. Men något liknande kanske? http://www.blocket.se/alvsbyn/Gustav_90 … amp;last=1http://212.112.179.20/images/34/3407703023.jpg

G-sson
5 oktober 2010 · 612 Inlägg

Har sett en och annan gammal biltransport (lätt lastbil) som påstås få lasta uppåt 1800kg på blocket. Men man vet ju inte hur väl det stämmer med verkligheten.

HenkeTIC
6 oktober 2010 · 888 Inlägg

Ni får nog läsa hans inlägg en gång till, var står det att han ska lasta en bil?

PoulZen
6 oktober 2010 · 772 Inlägg

HenkeTIC skrev:
Ni får nog läsa hans inlägg en gång till, var står det att han ska lasta en bil?

Det är ju ingen som säger att han ska lasta en bil heller.
Dom har bara gett förslag på en biltransport som får lasta en del.

PoulZen
6 oktober 2010 · 772 Inlägg

Dom närmaste jag kan tänka mig är Toyota Dyna, 1200kg, och Hyundai H1, 1000kg. 1800kg vet jag ingen bil som kan lasta.

Melin Trafikledare
6 oktober 2010 · 563 Inlägg

Renault Master får lasta 1600 kg, men det räcker inte..
Funderar på om det skulle gå att riva bort dragkrok, inredning i skåpet och passagerarsoffan med tillhörande bälten och få upp lastvikten 200 kg till. Någon som har provat innan?!

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
maco
6 oktober 2010 · 1 207 Inlägg

Melin skrev:
Renault Master får lasta 1600 kg, men det räcker inte..
Funderar på om det skulle gå att riva bort dragkrok, inredning i skåpet och passagerarsoffan med tillhörande bälten och få upp lastvikten 200 kg till. Någon som har provat innan?!

Bara för att du gör den lättare så får du inte lasta mer. Bilen är ju troligen bara typgodkänd för 1600kg last. Du kan behöva förstärka eländet.

TeedasT 100% ninja
6 oktober 2010 · 342 Inlägg

eller så lastar du 1800 kilo? jobbat som budförare som har överlastat i 3 år.. aldrig blivit vägd. en gång hade jag 2200 kilo i en bil som var godkänd för 970 wink

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Melin Trafikledare
7 oktober 2010 · 563 Inlägg

Jojo.. Det vet jag väl... 3200 kg i en sprinter 316 med kylskåp blev också lite vingligt, men det gick. Fattar inte vad DHL arbetare tänker med när han vet vad godset väger och ser hur liten bilen är?

Ne, men det är viktigt med 1800 kg lastvikt, pga en upphandling, och kunden godkänner inte sånna olydiga lösningar..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
maco
7 oktober 2010 · 1 207 Inlägg

Då får du nog kosta på dig ett c-kort. Eftersom hela ekipaget inte får väga mer än 3500kg och du ska lasta 1800kg så betyder det att fordonet ifråga bara får väga 1700kg. Och jag tvivlar på att det finns någon såpass "lätt"bil som får lasta så mycket.

Blyfot_Racing
7 oktober 2010 · 904 Inlägg

wv fheton får lasta 2500kg sen att bilen väger nästan 2,6ton

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Hamilton
7 oktober 2010 · 8 864 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
wv fheton får lasta 2500kg sen att bilen väger nästan 2,6ton

och den får framföras med B behörighet..?

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Blyfot_Racing
7 oktober 2010 · 904 Inlägg

Evo-Offer skrev:

Hamilton skrev:

Blyfot_Racing skrev:
wv fheton får lasta 2500kg sen att bilen väger nästan 2,6ton

och den får framföras med B behörighet..?

Mvh
Hamilton

får den garanterat inte göra

vanä kanse inte men en bil typ 850 får den nog dra

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 oktober 2010 · 13 742 Inlägg

lastar 1800kg tolkar jag som att det ska lastas i skåpet

eftersom det ska rymmas 3pall

men jag vill påstå att det är omöjligt skrotet väger för mycket för att detta ska vara möjligt

jag får lasta 2100kg i min iveco med 5tons chassi men om denna inte varit D reggad(buss)
behöver det vara ett 3.5tons chassi och då är det kört direkt

så det är C kort som gäller  då blir det betydligt mycket lättare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Melin Trafikledare
8 oktober 2010 · 563 Inlägg

Jupp.. Har pratat med diverse instanser och generalagenter och insett att detta är omöjligt. Frakten går att lösa på B-kort, men då krävs även ett E.
Kanske det smidigaste hade varit ett C-reggat fordon, men i båda fysiska fallen krävs en färdskrivare eftersom det är ett krav på ekipage över 3,5 ton, i yrkesmässig trafik.

Då krävs det dubbla chaufförer med övernattningslägenhet/hotell och traktamente.

Tack för svaren i denna omöjliga fråga..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 oktober 2010 · 13 742 Inlägg

förstår inte varför alla fordon ska vara så förbannat tunga

borde väll gå att göra ett chassi som klarar av att lasta mycket men inte väger 2.5ton

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
8 oktober 2010 · 10 279 Inlägg

En så´n där Iveco(?) med vändskiva och trailer (ser ut som en liten långtradare) som körs på BE-kort? Kan inte det funka då? Dom får ju garanterat lasta dina 1800 kg!

Se´n ställer jag mig en aning frågande till varför det skulle bli krångligare med krav på färdskrivare? Du måste ju följa kör och vilotidsreglerna även med lätta fordon om du kör i yrkesmässig trafik...!?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Melin Trafikledare
9 oktober 2010 · 563 Inlägg

Brådhis skrev:
En så´n där Iveco(?) med vändskiva och trailer (ser ut som en liten långtradare) som körs på BE-kort? Kan inte det funka då? Dom får ju garanterat lasta dina 1800 kg!

Jo,hade gärna haft ett sånt ekipage, dock ingen Iveco. Gillar inte dom alls..

Brådhis skrev:
Se´n ställer jag mig en aning frågande till varför det skulle bli krångligare med krav på färdskrivare? Du måste ju följa kör och vilotidsreglerna även med lätta fordon om du kör i yrkesmässig trafik...!?

//Brådhis

Nja, det verkar bero på hur man tolkar det. I körtidsboken står det att jag ska vila elva timmar på ett "dygn" som jag arbetar. Uppdelat på två raster där den ena måste minst vara åtta timmar.

Med en färdskrivare måste man väl ha raster mitt i körningar och så. Engagerar mig inte så mycket i det då jag inte har C-behörighet..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang