Vad tror ni om en aktiv mugghållare?

Adde_M
7 oktober 2010 · 3 Inlägg

Hej,

Jag sitter och funderar på en smågalen idé. Vad tror ni om en mugghållare som har inbyggd aktiv reglering?

Det jag tänkt mig är att detta ska vara ett tillval i en ny bil eller att man köper en sådan och installerar den i sin nuvarande bil. Själva idén är alltså att man använder gyron och en accelerometrar i en mugghållare som med hjälp av lite reglering kan hålla en mugg (eller rättare sagt vätskan i muggen) plant trots att bilen kränger.
Det är fullt rimligt att utveckla en mugghållare som denna men frågan är om det verkligen finns en marknad....


Är det något som ni skulle vilja köpa? Och hur mycket skulle ni kunna tänka er betala för denna mugghållare?

t2r
7 oktober 2010 · 302 Inlägg

vore fränt... och bra.

Men den skulle nog vara alldeles för dyr.
I lastbilen skulle jag kunna betala en bra slant för en.

Marlboroman
7 oktober 2010 · 8 228 Inlägg

Ingen jag skulle lägga pengar på. Låter bara som en för dyr och avancerad lösning på ett enkelt problem. Och skulle jag försöka bygga nåt liknande skulle jag ha en helt mekanisk konstruktion med 2 lagrade ringar bara.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
alexxe En gång till nu
7 oktober 2010 · 760 Inlägg

Skitbra idé! hadde behövt en många gånger smile.
kör inte elektriskt, utan använd newtons lag helt enkelt på en axel iaf för kostnadskäl.
skulle nog inte köpa en sådan om den kosta mer än 200 riksdaler dock.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Hamilton
7 oktober 2010 · 8 864 Inlägg

Adde_M skrev:
Hej,

Jag sitter och funderar på en smågalen idé. Vad tror ni om en mugghållare som har inbyggd aktiv reglering?

Det jag tänkt mig är att detta ska vara ett tillval i en ny bil eller att man köper en sådan och installerar den i sin nuvarande bil. Själva idén är alltså att man använder gyron och en accelerometrar i en mugghållare som med hjälp av lite reglering kan hålla en mugg (eller rättare sagt vätskan i muggen) plant trots att bilen kränger.
Det är fullt rimligt att utveckla en mugghållare som denna men frågan är om det verkligen finns en marknad....


Är det något som ni skulle vilja köpa? Och hur mycket skulle ni kunna tänka er betala för denna mugghållare?

Fans en sådan mugghållare för ca 20 år sedan, tror jag betalade 50:- för den.
Blev ingen succé då och jag ser inte nyttan med en sådan då dagens hållare fungerar.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
schnauz
8 oktober 2010 · 1 758 Inlägg

Principen har funnit LÄNGE i båtar, fast då främst för oljelampor och liknande saker. Rent mekanisk lösning i detta fall dock - två lagrade ringar som Marlboroman pratar om.
Att göra ett elektromekaniskt dito med accelerometrar och elmotorer låter väldigt overkill. En rent mekanisk lösning med lagrade ringar borde kunna funka bra för vardagskörning. Hårdkör man så lär det dock skvätta åt alla håll och kanter och det borde till viss del kunna avhjälpas med en väl fungerande elektromekanisk lösning - MEN: vem har en mugg kaffe i bilen ut på bankörning?

Idén är kul, hade varit roligt som fan att bygga en sån, men jag tror marknaden är fullkomligt ointresserad av en sådan produkt. Tyvärr!

Crl
8 oktober 2010 · 194 Inlägg

låter som sagt lite overkill, men den som väntar får se! smile

så länge får du nöja dig med ett lock på din kopp kaffe wink

BMW 320i Touring "Bruksbilen" (1998)
caromania Forummoderator
8 oktober 2010 · 9 296 Inlägg

Jag har en sådan redan i alla mina bilar, stitter till höger om handbromsen. Problemet som jag upplever det är att den ofta gnäller och håller på. Tyvärr är den otroligt svår att få tyst på och samtidigt vill jag inte montera ur den. Moment 22. Funkar bra att hålla muggen dock, och spiller aldrig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Knugcab
8 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

schnauz skrev:
Principen har funnit LÄNGE i båtar, fast då främst för oljelampor och liknande saker. Rent mekanisk lösning i detta fall dock - två lagrade ringar som Marlboroman pratar om.

Har för mig Biltema sålde en mugghållare enligt den principen på 90-talet också...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Adde_M
14 oktober 2010 · 3 Inlägg

Att man aldrig kan vara först med en idé smile

Jag tror att min mugghållare skulle bli en ganska kostsam historia, fast det beror ju på hur mycket man värdesätter en aktiv mugghållare. Priset på en accelerometer går loss på ca. 200 kr så jag tror att allt som allt så skulle man nog skulle sluta på ett pris på cirkus 1000 kr. Men man ska ha i åtanke att jag spekulerar vilt och jag har ingen aning hur mycket man skulle kunna pressa priset om man köper komponenter i stor skala.

Anledningen till att jag skulle vilja ha aktiv styrning är att man får en mycket högre stabilisering i alla led (även i höjdled), själva implementeringen skulle nog inte vara fasligt svår.

Fast den här idén kanske lämpar sig bäst som ett tillbehör från biltillverkaren själv, dvs att man bara ersätter en vanlig mugghållare. Om man bara tittar på priset tror jag man kan pressa folk på väldigt mycket pengar. Jag kikade på Audis hemsida och de tar 5000 kr för att ersätta dina 2 främre gummimattor med tygmattor (vilket jag tycker är helt galet men folk betalar uppenbarligen).

Nurminen_
14 oktober 2010 · 714 Inlägg

när du ändå håller på så kan du bygga in värmeslingor i den, så kaffet håller sig varmt smile, eller slingor med flytandekväve i så drickan håller sig kall smile lite överkill kanske..men men smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Torbo
14 oktober 2010 · 64 Inlägg

Hade varit häftigt om de fungerade bra!

Vad roligt att se en bilannons med det i..

Nya Skoda Jumper.
ABS
ESP
Aktiva Mugghållare
AC

simlar
29 oktober 2016 · 5 516 Inlägg

roccoxs skrev:
http://teknikensvarld.se/spillfri-mugghallare-i-bilen-ser-ut-att-forbli-en-drom-160023/

Exakt den videon tänkte jag leta fram och länka då jag minns att jag sett denna idé med en spillfri mugghållare redan för nåt år sedan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Evildan
29 oktober 2016 ·

caromania skrev:
Jag har en sådan redan i alla mina bilar, stitter till höger om handbromsen. Problemet som jag upplever det är att den ofta gnäller och håller på. Tyvärr är den otroligt svår att få tyst på och samtidigt vill jag inte montera ur den. Moment 22. Funkar bra att hålla muggen dock, och spiller aldrig.

Pärlor för...
Fungerar den fortfarande lika ypperligt eller har du börjat nyttja någon telning?
Gnisslande mugghållare, det är som det är.

Power-krille
29 oktober 2016 · 672 Inlägg

caromania skrev:
Jag har en sådan redan i alla mina bilar, stitter till höger om handbromsen. Problemet som jag upplever det är att den ofta gnäller och håller på. Tyvärr är den otroligt svår att få tyst på och samtidigt vill jag inte montera ur den. Moment 22. Funkar bra att hålla muggen dock, och spiller aldrig.

Det var nog bäst hittills! Och i det allra flesta  fall är det rent omöjligt å få tag på nån lika bra
Om man nu skulle få för sig att byta.

"Väx inte upp! det är en fälla"
caromania Forummoderator
29 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Jag har en sådan redan i alla mina bilar, stitter till höger om handbromsen. Problemet som jag upplever det är att den ofta gnäller och håller på. Tyvärr är den otroligt svår att få tyst på och samtidigt vill jag inte montera ur den. Moment 22. Funkar bra att hålla muggen dock, och spiller aldrig.

Pärlor för...
Fungerar den fortfarande lika ypperligt eller har du börjat nyttja någon telning?
Gnisslande mugghållare, det är som det är.

Power-krille skrev:

caromania skrev:
Jag har en sådan redan i alla mina bilar, stitter till höger om handbromsen. Problemet som jag upplever det är att den ofta gnäller och håller på. Tyvärr är den otroligt svår att få tyst på och samtidigt vill jag inte montera ur den. Moment 22. Funkar bra att hålla muggen dock, och spiller aldrig.

Det var nog bäst hittills! Och i det allra flesta  fall är det rent omöjligt å få tag på nån lika bra
Om man nu skulle få för sig att byta.

Ja, fastän tråden är 6 år gammal så har jag inte bytt ännu och den fungerar fortfarande utmärkt. Kvalitetsgrejer.

Senast redigerat av caromania (29 oktober 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
29 oktober 2016 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Jag har en sådan redan i alla mina bilar, stitter till höger om handbromsen. Problemet som jag upplever det är att den ofta gnäller och håller på. Tyvärr är den otroligt svår att få tyst på och samtidigt vill jag inte montera ur den. Moment 22. Funkar bra att hålla muggen dock, och spiller aldrig.

Pärlor för...
Fungerar den fortfarande lika ypperligt eller har du börjat nyttja någon telning?
Gnisslande mugghållare, det är som det är.

Power-krille skrev:

caromania skrev:
Jag har en sådan redan i alla mina bilar, stitter till höger om handbromsen. Problemet som jag upplever det är att den ofta gnäller och håller på. Tyvärr är den otroligt svår att få tyst på och samtidigt vill jag inte montera ur den. Moment 22. Funkar bra att hålla muggen dock, och spiller aldrig.

Det var nog bäst hittills! Och i det allra flesta  fall är det rent omöjligt å få tag på nån lika bra
Om man nu skulle få för sig att byta.

Ja, fastän tråden är 6 år gammal så har jag inte bytt ännu och den fungerar fortfarande utmärkt. Kvalitetsgrejer.

Gäller att vid införskaffandet klämma och känna rejält för att säkerställa en mångårig funktion.

caromania Forummoderator
29 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Jag har en sådan redan i alla mina bilar, stitter till höger om handbromsen. Problemet som jag upplever det är att den ofta gnäller och håller på. Tyvärr är den otroligt svår att få tyst på och samtidigt vill jag inte montera ur den. Moment 22. Funkar bra att hålla muggen dock, och spiller aldrig.

Pärlor för...
Fungerar den fortfarande lika ypperligt eller har du börjat nyttja någon telning?
Gnisslande mugghållare, det är som det är.

Power-krille skrev:

Det var nog bäst hittills! Och i det allra flesta  fall är det rent omöjligt å få tag på nån lika bra
Om man nu skulle få för sig att byta.

Ja, fastän tråden är 6 år gammal så har jag inte bytt ännu och den fungerar fortfarande utmärkt. Kvalitetsgrejer.

Gäller att vid införskaffandet klämma och känna rejält för att säkerställa en mångårig funktion.

DrEvil, du är och förblir en mästare i produktutveckling så jag litar blint på det du säger. Känna och klämma är nyckeln till framgång.
Undrar ni unga forumsvaplar något så kan ni skicka PM till DrEvil eller ProfessorMania. Vi vet. Allt. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
29 oktober 2016 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Jag har en sådan redan i alla mina bilar, stitter till höger om handbromsen. Problemet som jag upplever det är att den ofta gnäller och håller på. Tyvärr är den otroligt svår att få tyst på och samtidigt vill jag inte montera ur den. Moment 22. Funkar bra att hålla muggen dock, och spiller aldrig.

Pärlor för...
Fungerar den fortfarande lika ypperligt eller har du börjat nyttja någon telning?
Gnisslande mugghållare, det är som det är.

Ja, fastän tråden är 6 år gammal så har jag inte bytt ännu och den fungerar fortfarande utmärkt. Kvalitetsgrejer.

Gäller att vid införskaffandet klämma och känna rejält för att säkerställa en mångårig funktion.

DrEvil, du är och förblir en mästare i produktutveckling så jag litar blint på det du säger. Känna och klämma är nyckeln till framgång.
Undrar ni unga forumsvaplar något så kan ni skicka PM till DrEvil eller ProfessorMania. Vi vet. Allt. smile

Jag har arbetat med hållfasttestning och utveckling av polymera material men utgår ifrån att du satsade på riktig vara. Inom fordonsutveckling har jag testat både hårdvara samt mjukvara med relativt god framgång.
Emellan oss kan vi svara på precis allt, det är helt korrekt.
Många går på den glansiga glatta ytan utan att fråga sig vad för kvaliteter och framförallt brister som döljs bakom den välsminkade ytan, där har uppenbarligen mången gosse något att lära av Dr och Prof.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang