Basarna "poffar" till, Vad kan det vara?

Majk_ Öhh
8 oktober 2010 · 272 Inlägg

När jag slår av tändningen så poffar det till i basarna efter typ 5-6 sekunder..

Vad är det? Är det farligt för basarna? Hur åtgärdar man det om det är "fel?

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Pal
8 oktober 2010 ·

Kontrollera din jordning! smile brukar bero på det smile

Vet inte om de e farlig men ja antar att de e de den kan ju iallafall inte må bra av att slå ut sådär..

Majk_ Öhh
8 oktober 2010 · 272 Inlägg

Okej, får ta å kolla upp det då smile

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Majk_ Öhh
9 oktober 2010 · 272 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Brummar det även när du byter låt på cd-skiva? Då lutar det åt bränd signaljord.
Kan även vara glapp eller kortsluten lågnivå-/högtalarkabel.
Samt som tidigare nämnts, bristfällig jord.

Nej det brummar ingenting.. Endast ett litet poff 5-6 sek efter att jag slagit av tändningen. Ska kolla upp jorden imorgon.

Återkommer om det inte blir nå bättre!

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Majk_ Öhh
9 oktober 2010 · 272 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Dra först ur lågnivån innan du eventuellt lossar slutstegsjorden, samt anslut lågnivån sist vid återmontering.

Majk_ skrev:
Ska kolla upp jorden imorgon.

Återkommer om det inte blir nå bättre!

Ska bli! tongue

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Majk_ Öhh
9 oktober 2010 · 272 Inlägg

Har nu kollat upp jorden och slipat ännu mer där den sitter för att den ska få ännu mer anläggningsyta (det var helt ok innan oxå). har även kollat om det var nå glapp i lågnivån men det tror jag inte..


Poffet kommer alltså när strömmen från slutsteget försvinner lr vad man ska säga. När lampan på slutsteget slocknar alltså..

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Snoogiloo
9 oktober 2010 · 685 Inlägg

har du någon av strömkablarna (remote inräknat) nära lågnivå kabeln?

jag fick samma fenomen när jag testade lite och hade då alldeles för lång remote kabel så den låg lite överallt och korsade då också lågnivå kabeln. så fort jag flyttade remoten så funkade det som det skulle igen

Majk_ Öhh
9 oktober 2010 · 272 Inlägg

Snoogiloo skrev:
har du någon av strömkablarna (remote inräknat) nära lågnivå kabeln?

jag fick samma fenomen när jag testade lite och hade då alldeles för lång remote kabel så den låg lite överallt och korsade då också lågnivå kabeln. så fort jag flyttade remoten så funkade det som det skulle igen

Tackar!

Flyttade runt remoten litegrann och klepp ner den å monterade en ny kabelsko så nu verkar det fungera som det ska smile

BMC Mini 1000 Saloon "Purple Haze" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang