Rquired skrev:
huzzi skrev:
Tjena allihop!
Nu är det så att jag funderar på att byta bil men kan inte bestämma mig vad jag ska byta till..

Har möjlighet att köpa en audi a4 1.8TQ avant -98 som är väldigt fin i drivlina och mycket bytt
(ägaren är meck på audi verkstad) Men den är inte i toppskick karossmässigt, dock rost fri vad
jag sett.. Den är chipad. Den skulle jag få köpa för 35k. Men nu undrar jag vad ni tycker om dom här bilarna ni som haft/har dom.. Hur är dom i komfort, körglädje, driftsäkra, ekonomi(reservdelar/bränsleförbrukning), om man vill trimma dom lite mer än chip? Osv..
Men är även öppen för andra förslag upp till 50 tusen..
Kraven är väl inte så jätte stora men helst rwd eller 4wd, Gärna turbo eller lite prestanda men behöver ju inte vara något monster direkt.. Jo ni förstår säkert.. Kom med lite förslag helt enkelt..
Mvh
Det är ingen tråkig bil att köra men framtung och sävlig längs vägen, alltså inte heller den bilen man spontant tar en omväg längs kurviga vägar med. Driftsäkerheten är bra, men modellen hade en hel del kvalitetsproblem ink. mycket problem med framvagnen.
Ekonomi är däremot inte Audi´s starkaste kort, dyra delar och dyr service får du räkna med. På en sådan gammal bil gör du kanske i och för sig mycket själv? Det minskar i så fall skillnaden men 1.8t har fortfarande kamrem om jag minns fel, skall du ha bilen en längre tid får du räkna med minst ett byte. Intervallen är 10.000mil om jag ej minns fel.
Quattro driver dessutom upp förbrukningen, räkna med en dl extra per mil. Sedan är 1.8t kanske hyggligt snål om man gubbkör, men kör du en sådan bil "som man gör" i en bil med lite effekt blir det törstigt.
Jag är kanske partisk och min bil är definitivt inte fri från nackdelar men jag kör som du ser en 328i-96. Riktigt pigg och snabb bil som går snålt, jag är glad i att köra aktivt men snittar ändå bara 0.9L/milen. Billig i drift, försäkringen går på lika mycket som en motsvarande Audi eller Mercedes och mindre än tex. en motsvarande Volvo. Annars brukar premien vara Bmw´s svaghet, de är ibland dyra att försäkra.
I övrigt stora ekonomiska fördelar; Enkel att underhålla själv och ingen rem eller dylikt utan bara olja och filter till en standardservice och delarna håller högst rimliga priser (Samma nivå eller billigare än tex. Volvo) och det finns mycket kunskap kring Bmw lättillgängligt. Ett exempel är sveriges största märkesberoende forum;
www.autopower.seDess största "egna" fördelar är i mitt tycke körglädjen, provkör en så förstår du. Dessutom är motorn en pärla med kraft i alla lägen och en skön sång. Det är verkligen en bil man tar en extra lång rutt i.
Nackdelar? Den finns enbart med bakhjulsdrift, ingen fara i mitt tycke då jag tycker att quattro eller liknande är fruktansvärt överskattat och onödigt. Jag kör ofta på dåliga vägar vintertid, tex. privata vägar som varken underhålls eller skottas. Har aldrig kört fast eller råkat på problem, med mönster på bakdäcken skottar den fram över förväntan även en sådan vargavinter som 2009/2010.
Trygg att köra är den med, uppträder lungt och balanserat.
Däremot är det bara att erkänna att ett antispinnsystem är att föredra, med ett sådant försvinner alla "nackdelar" med bakhjulsdrift i halka och ev. sladd strypts i sin linda. Systemet kallas ASC och förvandlar en Bmw från en bra till en utmärkt vinterbil om du frågar mig. Nej mitt tips är onekligen en 323i eller 328i, gärna en Touring om du har nytta av det. Håll tungan i mun när du är spekulant bara, många Bmw lever ett hårt liv, skötts dåligt och är mer eller mindre slitna. Låt det ta tid och hitta ett välskött ex så skall du se att du har en pålitlig vän livet ut om du så vill.
*Bmw E46 är förstås ett alternativ, men 50.000:- är fortfarande lite snävt om du skall hitta ett fint ex. med lite rolig motor tycker jag. Annars har den samma motoralternativ, minus 323i som endast såldes som coupé ny i sverige.