5118
Sök

Ska köpa ny dator, är HP G5140SC ett bra val?

Stolt kirunabo
234 Inlägg
Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 oktober 2010
Om du har en kompis som kan dator be han plocka ihop en ifrån inet.se istället.
Finns inga prisvärda "fabriksdatorer" om man jämför med att bygga ihop själv hmm

Men annars går den ju utmärkt att surfa på iaf!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Stolt kirunabo
234 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Jo men om jag bara ska ''surfa'' med den så är den väl bra?

Psn: Audirocks

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 oktober 2010
audirocks skrev:
Jo men om jag bara ska ''surfa'' med den så är den väl bra?

Jarå, inga problem smile

Stolt kirunabo
234 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Perfekt, då köper jag den wink

71 Inlägg
13 oktober 2010
är ju svårt att handla något nytt med den budgeten så om du bara ska ha datorn en liten stund så funkar väl det där. synd att missa USB3 och sata3 dock.

Stolt kirunabo
234 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Usb3? sata3?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
13 oktober 2010
Inte mycket till grafik heller om du skulle tänka spela några grafik krävande spel.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 oktober 2010
audirocks skrev:
Usb3? sata3?

Inget du någonsin kommer behöva lägga märke till!
Han är väll (som jag) lite datatokig, och då är såna till synes obetydliga saker viktiga.
Men som sagt, du kanske kommer höra talas som det nån gång framöver. Men eftersom du inte är "dator intresserad" så kommer det aldrig spela ngn roll smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
13 oktober 2010
Grabber skrev:
Inte mycket till grafik heller om du skulle tänka spela några grafik krävande spel.

Tetris e ju kul? smile

Stolt kirunabo
234 Inlägg
13 oktober 2010
Trådstartare
Ska som sagt inte spela på datorn, ska bara surfa. Facebook, gorg och skype.

71 Inlägg
13 oktober 2010
usb3 är den nya standarden på tillbehör som klarar av att skicka trafik 10ggr snabbare än usb2 - tex backup till extern hårddisk.

Sata3 är också det en ny standard från sata2 3GB/s till 6GB/s som man använder till ex interna hårddiskar - möjliggör snabbare läs o skriv och på så vis snabbare dator.

typ...

4 005 Inlägg
13 oktober 2010
Den där maskinen kommer säkert räcka alldeles ypperligt för dina behov.

Dock behöver du väl överväga att köpa en plattform byggd på Intel istället... Visst AMD har en hel del bra processorer som är bra. Men nu är det så att så fort en kund lämnar in en trasig dator till företaget så ställer jag alltid kontrollfrågan: "är det en amd? Har den blivit överhettad?" ja mkt riktigt! smile

Det här med att hemmabyggda datorer är stabilare och bättre än märkesdatorer är bara skitsnack. Visst, om det är någon som vet exakt vad han håller på med och vilka märken och chipset som passar och inte passar till vad så kan det väl vara konkurrerande. Speciellt för att få exakt den hårdvaran man önskar.

Men för gemene man? nej, skitsnack.

Vad man ska ha USB3 och SATA3 på en surfdator (för det är vad det är) förstår jag inte...

Det var mina åsikter. smile

Jag jobbar inom it-konsultering, försäljning, drift&support hos privatpersoner, företag samt stora företag.

Random
480 Inlägg
13 oktober 2010
Skulle nog köra nått sånt här:

http://img836.imageshack.us/img836/9156/dator.png

Bättre dator för det priset är svårt att hitta. Ifall du nu vill testa nått spel så klarar den det galant. Men du måste ha nån som bygger ihop den åt dig. Sen följer det inte med nått operativsystem. Men det finns ju att få tag på andra sätt wink

Men hp datorn duger om du bara ska surfa. Dock är den inte prisvärd.

71 Inlägg
13 oktober 2010
ja kanske nåt åt fimpens håll men med en SSD annat moderkort och prolle, samt skippat grafikkortet.
typ såhär:
http://www.dustinhome.se/pd_5010471139.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010382938.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010384365.aspx

brukar inte bygga några prestandafattiga maskiner till mina kunder men ibland finns det bara behov av att kunna "surfa". Brukar dock be dom provköra och välja en gång till, teknik är billigt, och ofta skiljer det inte mycket att gå på de nya grejerna.

Knegare
719 Inlägg
13 oktober 2010
Visa gärna en rapport på detta är du vänlig..

Det är massor med år sedan AMD hade "överhettningsproblem".

Idagsläget är det samma lika tycker jag på den fronten, dvs AMD och Intel får lika mycket "överhettningsfel"...

linuslinje skrev:
Den där maskinen kommer säkert räcka alldeles ypperligt för dina behov.

Dock behöver du väl överväga att köpa en plattform byggd på Intel istället... Visst AMD har en hel del bra processorer som är bra. Men nu är det så att så fort en kund lämnar in en trasig dator till företaget så ställer jag alltid kontrollfrågan: "är det en amd? Har den blivit överhettad?" ja mkt riktigt! smile

Det här med att hemmabyggda datorer är stabilare och bättre än märkesdatorer är bara skitsnack. Visst, om det är någon som vet exakt vad han håller på med och vilka märken och chipset som passar och inte passar till vad så kan det väl vara konkurrerande. Speciellt för att få exakt den hårdvaran man önskar.

Men för gemene man? nej, skitsnack.

Vad man ska ha USB3 och SATA3 på en surfdator (för det är vad det är) förstår jag inte...

Det var mina åsikter. smile

Jag jobbar inom it-konsultering, försäljning, drift&support hos privatpersoner, företag samt stora företag.

William 2009-02-20

Random
480 Inlägg
14 oktober 2010
Amd som har överhettnings problem? Får faktiskt säga att det är första gången jag hör det. Låt gå om man får ett samtal från ett företag som kör amd datorer. Dom är garanterat fulla med damm då ingen där gör rent inne i burken några ggr per år.

Har 2 AMD datorer hemma. Ena har en AMD Athlon2 X3 450 processor. I load  ligger den på 27c. Med original fläkten. Det är då jäkligt bra enligt mig.

Andra är en media datorn jag har till tv:n. Där kör jag en AMD Athlon 7750 @ 3.2Ghz (dvs lite överklockad). När jag ser en HD film ligger den på 37c.

Ser då inga varningar på överhettning där.
Senast redigerat av Fimp3n (14 oktober 2010)

8 921 Inlägg
14 oktober 2010
Fimp3n skrev:
Amd som har överhettnings problem? Får faktiskt säga att det är första gången jag hör det. Låt gå om man får ett samtal från ett företag som kör amd datorer. Dom är garanterat fulla med damm då ingen där gör rent inne i burken några ggr per år.

Har 2 AMD datorer hemma. Ena har en AMD Athlon2 X3 450 processor. I load  ligger den på 27c. Med original fläkten. Det är då jäkligt bra enligt mig.

Andra är en media datorn jag har till tv:n. Där kör jag en AMD Athlon 7750 @ 3.2Ghz (dvs lite överklockad). När jag ser en HD film ligger den på 37c.

Ser då inga varningar på överhettning där.

Håller med ang AMD och värme, har använt just AMD det senaste 10åren och inte märkt av det som beskrivs.
Där emot så får man in uppdrag där datorerna gott varma och orsaken till det är i 9 fall av 10 att dom inte rengjorts på flera år och där är det lika många Intel som AMD maskiner.

Oftast är det bland hemmapulare man hittar dessa värmeproblem då dom bygger sina datorer av komponenter som inte matchar varandra till 100% tex felaktig (under dimensionerad) CPU-kylare med alldeles för mycket kylpasta, för små chassin där snabba diskar sitter tätt och nära CPU´n m.m

TS kan lugnt köpa den han länkar till för dom behoven han har, finns ingen anledning att börja fippla med att bygga själv när det rör sig om en vanlig dator för hemmabruk.

Har man extrema krav så bygger man själv (om man har dom kunskaperna) annars är det bortkastad tid och evt garantier.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
14 oktober 2010
Jag har BARA kört AMD sen jag började med datorer "på riktigt"
Och inte har jag haft ngra problem med överhettning iaf?

Det ska väll vara om ngn helt otänkande person låter datorn samla på sej damm i 10år och SEN klagar...
Men dock kan jag väll säga att AMD brukar ha lägre inställd heatshield (säkerhetsspärr som slår av datorn ifall den blir för varm)
Men att den blir varmare än ngn annan processor tror jag inte på. smile

4 005 Inlägg
14 oktober 2010
Ja, jag ska väl specifiera mig litegranna känner jag! Det är EXTREMT få av de nyare (1år uppåt) AMD-processorer som vi har fått inlämnade som har blivit överhettade. Intel är lika vanliga dem på de nyare modellerna.

Däremot äldre än ett år (ungefär) så är AMD överrepresenterade. Och faktiskt så är det inte så många stationära datorer som dör av damm som kan mkt väl kan tro då de står under skrivborden utan det är laptops, skulle nästan säga till 80%. Och framförallt i det billigare segmentet.

Detta baserar jag inte på att jag läser någon undersökning eller tycker på ett visst sätt, utan av praktisk erfarenhet då jag har ett företag med felsökningar/reparationer/försäljning av begagnade datorer som rörelse hela dagarna.

Mycket möjligt att trenden vänder (det tyder ju så) och amd slipper dessa bekymmer. Ungefär som DELL. de gjorde apadåliga datorer för massa år sedan men nu är de super. (Säljer till 95% DELL företagsburkar) Deras konsumentmaskiner är sådär.

Lite mer från mig. smile

Sök