7126
Sök

Lag ang hur lång efter ett köp butiken kan dra summan från ens konto!?

1 866 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Jag blev mycket chockad idag när jag kollade mitt saldo på mitt konto!!!
Byggmax har dragit en summa på 828:- lååååååång efter att köpet var gjort.....
Jag fick ringa min bank och prata med dem och hade även funderingar på att ringa polisen o göra en anmälan.
Blev riktigt rädd att kortet blivit kapat....
Dem har som sagt dragit en summa på 828:- från mitt konto 2010-10-12 och själva köpet är gjort 2010-09-01.
Detta kan omöjligt vara okej! Att dra en summa 1,5månader efter att köpet är gjort!
Är detta rent ut av lagligt?
Har aldrig varit med om detta tidigare!
Att summan blir dragen upp till 3 dagar senare kan jag förstå men inte 1,5månader efter köpet...

Någon som vet om det finns en lag ang detta? Eller får butikerna dra hur o när de vill?

4 767 Inlägg
14 oktober 2010
Var glad att du fick "låna" pengarna över en månad istället smile

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 866 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Erick skrev:

knappast glad när idioterna gör så jag ligger på minus!!! Hade jag velat låna hade jag gått till banken!!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 oktober 2010
Är det inte lite ditt fel också som inte håller koll på dina kontoutdrag? Hade du märkt att dom inte dragit pengarna efter en vecka hade du kunnat ringa till dem.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 866 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Är det inte lite ditt fel också som inte håller koll på dina kontoutdrag? Hade du märkt att dom inte dragit pengarna efter en vecka hade du kunnat ringa till dem.

Mvh Tommy

Jo visst kan det vara så men nu undrar jag om de har rätt att göra som de gjort?
Jag skall väl inte behöva gå in o kolla på mitt konto efter varje köp om någon har dragit penagarna eller  inte....
Har aldrig varit med om detta innan o jag har alltid handlat med kort.....

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 oktober 2010
RichiB skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Jo visst kan det vara så men nu undrar jag om de har rätt att göra som de gjort?
Jag skall väl inte behöva gå in o kolla på mitt konto efter varje köp om någon har dragit penagarna eller  inte....

Ja du, om dom har rätt till det eller ej borde ju din bank ha kunnat svara på?
Jag dubbelkollar alla "större" kortbetalningar (-500kr>)en gång i veckan för att slippa sådant, Speciellt tankningar hos Preem, ibland är dom riktigt seg på att dra pengarna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 866 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
RichiB skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Ja du, om dom har rätt till det eller ej borde ju din bank ha kunnat svara på?
Jag dubbelkollar alla "större" kortbetalningar (-500kr>)en gång i veckan för att slippa sådant, Speciellt tankningar hos Preem, ibland är dom riktigt seg på att dra pengarna.

Mvh Tommy

ja man får kanske börja göra det.....
Känns bara riktigt dumt.... Det är snart år 2011 och butikerna kan inte dra summan från ens konto direkt.... känns ganska ålderdomligt....  Och vad har de för anledning att dra ut på det?

:-)
367 Inlägg
14 oktober 2010
Vågar jag gissa på att det är Nordea?

8 921 Inlägg
14 oktober 2010
RichiB skrev:
Erick skrev:

knappast glad när idioterna gör så jag ligger på minus!!! Hade jag velat låna hade jag gått till banken!!

Så du menar att du skulle få varorna gratis?
Att det dras från ett konto efter 1mån efter inköp är kanske lite väl lång tid, men du som konsument ska se till att det finns medel på kontot eller så betalar man kontant.

Fotograf på Tierp iDag

1 866 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
RichiB skrev:
Erick skrev:

Att det dras från ett konto efter 1mån efter inköp är kanske lite väl lång tid, men du som konsument ska se till att det finns medel på kontot eller så betalar man kontant.

jag som konsument ska väl se till att det finns pengar på kontot vid köptillfället om inte annat anges!  Jag som kund har ju ingen aning om att de kommer dra pengarna efter 1,5mån. I så fall ska de ha en skyllt där det står  att summan man handlar för ska finnas tillgängligt på ens konto från inköpsdatumen o 1,5 mån framåt. Och någon sådan skyllt finns inte!

1 866 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
RichiB skrev:
Erick skrev:

gratis???
Jag menar att jag vill betala för varorna direkt när jag står i kassan! Vill bli av med pengarna direkt...

8 921 Inlägg
14 oktober 2010
RichiB skrev:
Hamilton skrev:
RichiB skrev:

gratis???
Jag menar att jag vill betala för varorna direkt när jag står i kassan! Vill bli av med pengarna direkt...

Då skulle du ju ha uppmärksamma butiken redan efter ca 1v att inga pengar dragits från kontot och tagit kontakt med dom. Har det gått över 1 månad och du inte gjort något tycker jag är märkligt kanske du vänta på att butiken "glömt" och hoppats på att slippa betala eller varför vänta man så länge?

Varför det tar tid innan pengar dras från konto vid köp vet jag inte då jag inte äger några sådana kort.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

DFFL
9 020 Inlägg
14 oktober 2010
RichiB skrev:
Erick skrev:

Du låg redan minus, enda skillnaden är att nu ser du det svart på vitt.
Håll koll på kontot...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

412 Inlägg
14 oktober 2010
Hamilton skrev:
Då skulle du ju ha uppmärksamma butiken redan efter ca 1v att inga pengar dragits från kontot och tagit kontakt med dom.
Mvh
Hamilton

Jag förstår inte riktigt hur du tänker Hamilton.

Om jag går till Ica och köper mjölk och betalar med kort så förväntar jag mig att pengarna dras av direkt. Man ska väl inte behöva kolla att affären har dragit pengar från sitt konto efter en vecka?

Det är ingen som helst logik i att pengarna ska dras från kontot en vecka (..eller mer) senare. Det är som att lämna en tjugolapp i kassan och komma tillbaka en vecka senare och fråga om dom har slagit in den i kassa registret eller om man kan få behålla den tills de känner sig manad för att ta pengarna.

Genom jobbet har jag fått erfarenhet av två kassasystem som är lite enklare och de gör transaktionerna direkt efter att du godkänt ditt köp - detta på våran simhall och den lokala camping. Klarar de av att ta pengar direkt tycker man att ett företag som Byggmax inte ska ha några problem.

Däremot så har jag sett när jag tankar på ST1 t.ex. att det står *Reserverat kortköp* eller liknande på kvittot, då har de ju trots allt rätt att dra pengarna senare - det gör det dock inte när man handlar i butik.
Senast redigerat av KennethL (14 oktober 2010)

135
├┼┼
24 R

Muttley
14 oktober 2010
Undrar om du själv aldrig nånsin gjort fel.... Eller ja de gjorde du faktiskt, ha alltid lite koll på ditt konto så de verkligen drar pengarna, eller drar dubbelt. Har de inte dragit efter en tid du tycker är lång tid så får du ju höra dig av till företaget. För de lär ju dra x antal kort om dagen.

Tekniken blir aldrig felfri.  Vad hade du för kort? Säkert ett elektron kort, de är totalt värdelösa då de är rejäla fördröjningar även ibland när de funkar... smile

8 921 Inlägg
14 oktober 2010
KennethL skrev:
Hamilton skrev:
Då skulle du ju ha uppmärksamma butiken redan efter ca 1v att inga pengar dragits från kontot och tagit kontakt med dom.
Mvh
Hamilton

Jag förstår inte riktigt hur du tänker Hamilton.

Om jag går till Ica och köper mjölk och betalar med kort så förväntar jag mig att pengarna dras av direkt. Man ska väl inte behöva kolla att affären har dragit pengar från sitt konto efter en vecka?

Det är ingen som helst logik i att pengarna ska dras från kontot en vecka (..eller mer) senare. Det är som att lämna en tjugolapp i kassan och komma tillbaka en vecka senare och fråga om dom har slagit in den i kassa registret eller om man kan få behålla den tills de känner sig manad för att ta pengarna.

Genom jobbet har jag fått erfarenhet av två kassasystem som är lite enklare och de gör transaktionerna direkt efter att du godkänt ditt köp - detta på våran simhall och den lokala camping. Klarar de av att ta pengar direkt tycker man att ett företag som Byggmax inte ska ha några problem.

Däremot så har jag sett när jag tankar på ST1 t.ex. att det står *Reserverat kortköp* eller liknande på kvittot, då har de ju trots allt rätt att dra pengarna senare - det gör det dock inte när man handlar i butik.

Lite kortfattat så menar jag att man ska ha koll på när och hur mycket som dras från ens konto, att bli förvånad att det dras pengar från ett konto 1,5mån efter att man köpt varan tyder på att man har dålig koll på sitt konto.

Som sagt så äger jag inga sådana kort så jag vet inte i detalj hur dessa fungerar.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

9 108 Inlägg
14 oktober 2010
Ser inte riktigt vart du vill komma, du kan ju inte kräva skadestånd eller liknande för att de tagit betalt för varor du köpt..

Visst, det känns väldigt konstigt att de drar det såpass långt efter (jag har aldrig varit med om det, några dagar max) och det kunde ju varit lite schysst att höra av sig om de missat att dra det direkt av någon anledning, men det lär ju inte vara lag på det.

1 866 Inlägg
14 oktober 2010
Trådstartare
Jag förstår att vissa tycker jag gjort fel som inte kollat mitt konto tidigare..visst så e det kanske. En miss av mig! Men det som butiken gjort känns absolut inte rätt eftersom de inte informerat mig innan att pengarna inte dras direkt utan det kan ta upp till 1,5mån... Det tycker i alla fall jag att det måste framgå någonstans! Om jag vill betala i efterskott så kan jag ju beställa ett byggmax kort o betala månaden efter... Men min tanke var att betala direkt med mitt VISA kort.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 oktober 2010
Inget nytt under solen. När jag och frugan tankade i Norge så drogs pengarna från hennes konto först nästan ett år efteråt och JA! Vi räknade kallt med att denna tankning "ramlat ur systemet" Håll koll på kontot och vad som dras är ett hett tips.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Muttley
14 oktober 2010
RichiB skrev:
Jag förstår att vissa tycker jag gjort fel som inte kollat mitt konto tidigare..visst så e det kanske. En miss av mig! Men det som butiken gjort känns absolut inte rätt eftersom de inte informerat mig innan att pengarna inte dras direkt utan det kan ta upp till 1,5mån... Det tycker i alla fall jag att det måste framgå någonstans! Om jag vill betala i efterskott så kan jag ju beställa ett byggmax kort o betala månaden efter... Men min tanke var att betala direkt med mitt VISA kort.

Fortfarande kan de bli fel. Inget som de säkert ville göra. Har du själv pratat med byggmax innan du skrev ut ditt tycke här ?

Sök