Diod på fäljarna? Olagligt?

Gathor
17 oktober 2010 · 150 Inlägg

Gick igenom Julas hemsida, och så ploppade dessa upp.

http://www.jula.se/lysande-ventilhattar-2-pack-129929

Hade för mig att sånt var olagligt i Sverige? Så varför säljs de?

Mvh Gathor

Senast redigerat av Gathor (17 oktober 2010)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 oktober 2010 · 14 039 Inlägg

Gathor skrev:
Gick igenom Julas hemsida, och så ploppade dessa upp.

http://www.jula.se/lysande-ventilhattar-2-pack-129929

Hade för mig att sånt var olagligt i Sverige? Så varför säljs de?

Mvh Gathor

Dom säljs nog för att Jula vill tjäna pengar, dom skiter i om det är olagligt att köra med. Så länge det inte är olagligt att sälja dom så säljer dom dessa saker!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Paint_it
17 oktober 2010 · 100 Inlägg

all sorts neon är olagligt att ha på bilen när de framförs på vägarna. men vad jag "har för mig" så får man ha de endast när man står parkerad så länge det inte är röd eller blå.

BMW 328 e36 "Microtech LT 16" (1996)
tucce
17 oktober 2010 · 106 Inlägg

Det är inte olagligt att sälja ej heller olagligt att ha på bilen. Det blir olagligt när man tar ut bilen i trafiken

Bosse

Gathor
18 oktober 2010 · 150 Inlägg

Jo, men de marknadsför ju att dem är till för att sätta på hjulen och sen köra med dem. tongue

Tycker dock att det är lite fel av dem.

"Art.nr: 619090
Ger ett häftigt gult ljus när du kör. Monteras enkelt på hjulventilen. Drivs med 2 st AG13-batterier (medföljer). 2-Pack.."

-.- ska nog ringa o klaga lite. xD

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 oktober 2010 · 14 039 Inlägg

Gathor skrev:
Jo, men de marknadsför ju att dem är till för att sätta på hjulen och sen köra med dem. tongue

Tycker dock att det är lite fel av dem.

"Art.nr: 619090
Ger ett häftigt gult ljus när du kör. Monteras enkelt på hjulventilen. Drivs med 2 st AG13-batterier (medföljer). 2-Pack.."

-.- ska nog ringa o klaga lite. xD

Du kan ju försöka klaga men det är deras sätt att sälja oavsett om det är olagligt att köra med eller ej. Dom skiter fullständigt i om du får böter eller inte. Dom ser bara kronorna som kommer in.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
unpatterned
18 oktober 2010 · 294 Inlägg

Dom säljer luftgevär också, men du får inte skjuta på grannen för det.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Gathor
18 oktober 2010 · 150 Inlägg

unpatterned skrev:
Dom säljer luftgevär också, men du får inte skjuta på grannen för det.

Nä men jag får skjuta burkar. Då har man iallfall något att göra med skiten tongue

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
18 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

Gathor skrev:
Jo, men de marknadsför ju att dem är till för att sätta på hjulen och sen köra med dem. tongue

Tycker dock att det är lite fel av dem.

"Art.nr: 619090
Ger ett häftigt gult ljus när du kör. Monteras enkelt på hjulventilen. Drivs med 2 st AG13-batterier (medföljer). 2-Pack.."

-.- ska nog ringa o klaga lite. xD

Jag ser inget fel med detta... det ger ju faktiskt ett häftigt ljus när du kör... men dem nämner inget om trafik???

Dem kanske menar bankörning??? eller drifting(dem brukar ha lampor o skit)... det är upp till var och en att ta reda på vilka regler som gäller.

Lyser dem bara orange och är e märkta(vilket dem säkert inte är) så bör dem vara lagliga. Då sidoljus ska vara just orange wink

Dock så kan det tolkas som att dem pulserar, för ljuset blir inte riktigt konstant... speciellt inte i låga hastigheter... neutral

Senast redigerat av AcesHigh666 (18 oktober 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
19 oktober 2010 · 544 Inlägg

går ju ha att köra på inhängnat område också eller på bana, då är det ju inte samma sak;) klart jula ska få sälja dessa^^

V8 - 4 Life
Quantic
19 oktober 2010 · 645 Inlägg

Det är olagligt att trimma bilen också och öka motoreffekten med över 10% mot original. Ska alla trimfirmor lägga ner då också? Orka ringa o gnälla över en sån sak... Om du inte vågar montera dessa o köra med så låt bli att köpa dom.

My 2 cents...

Gathor
19 oktober 2010 · 150 Inlägg

xDD

Henoo
19 oktober 2010 · 14 Inlägg

Har varit hos dom och klagat med dom och det enda man fick fram med dom är att dom är lagliga! så som tips fråga innan du köper! jag skulle få garanti om att dom är lagliga och om jag skulle stoppas av polisen så skulle dom ta skulden på sig...

Nissan Skyline R34 GT-R V-spec "The white devil" (1999)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
20 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

Quantic skrev:
Det är olagligt att trimma bilen också och öka motoreffekten med över 10% mot original. Ska alla trimfirmor lägga ner då också? Orka ringa o gnälla över en sån sak... Om du inte vågar montera dessa o köra med så låt bli att köpa dom.

My 2 cents...

Du får inte trimma alls, inte ens 1% över angiven effekt... däremot godtas normalt "upp till" 20% på effekt och "upp till" 10% på vridet om du byter motor utan att registrera om bilen, men den måste fortfarande vara original och uppfylla alla krav.

Dock så förstod jag poängen med ditt inlägg. wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
premonitioner SOUL FIRE ENTERTAINMENT
20 oktober 2010 · 779 Inlägg

Henoo skrev:
Har varit hos dom och klagat med dom och det enda man fick fram med dom är att dom är lagliga! så som tips fråga innan du köper! jag skulle få garanti om att dom är lagliga och om jag skulle stoppas av polisen så skulle dom ta skulden på sig...

Aldrig någonsin att det skulle vara "lagligt" i den meningen att du kan åka förbi polisen utan att de stannar dig... det är iaf vad jag tror wink
Inte säkert att du får böter men har svårt att tro att de gillar det iaf.
Vitt ljus framåt, rött ljus bakåt samt orange ljus som sido/positionsljus (även rött kan förekomma)
Sen kan jag inte tänka mig heller att jula skulle stå för dina böter, varför skulle de göra det?

Det bästa om du vill ha ett riktigt svar måste väl ändå vara att gå in hos polisen och fråga helt enkelt.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU
Volvo V40 2.0T "SOUL FIRE EDITION" (2004)
Volvo V40 T4 "Blueberry Yum Yum" (2001)
Sarge
20 oktober 2010 · 2 337 Inlägg

Henoo skrev:
Har varit hos dom och klagat med dom och det enda man fick fram med dom är att dom är lagliga! så som tips fråga innan du köper! jag skulle få garanti om att dom är lagliga och om jag skulle stoppas av polisen så skulle dom ta skulden på sig...

Det är som tidigare skrivits i tråden helt lagligt så länge du inte kör med dem i trafiken. Om de lyser när bilen står stilla, eller när du kör på en bana, kommer ingen att sätta dit dig. Men jag tror inte att Jula kommer att ta på sig skulden och betala dina böter om du är dum nog att tro att du köra runt med dem på allmän väg, oavsett vad de sa när du var inne och frågade.

Gathor
20 oktober 2010 · 150 Inlägg

Henoo skrev:
Har varit hos dom och klagat med dom och det enda man fick fram med dom är att dom är lagliga! så som tips fråga innan du köper! jag skulle få garanti om att dom är lagliga och om jag skulle stoppas av polisen så skulle dom ta skulden på sig...

Så de var villiga att ge dig en garanti där de skriver att dessa är lagliga på svensk väg och att de tar på sig skulden ifall att de inte skulle vara lagliga XD

Låter najs, finns en del pengar att känna in där ifall man blir stoppad av polisen.

_budde_
20 oktober 2010 · 152 Inlägg

frågade en polis patrull en gång hur man fick ha det med ljusen.  dom sa att man  får ha hur många ljus som helst nästan. men bara vitt frammåt. rött bakåt, orange åt sidorna.men de e la säkert olika mellan alla snutar. så ser inga problem i att ha dom på mina fälgar om ja skulle vilja

Henoo
20 oktober 2010 · 14 Inlägg

Det jag mena med mitt före inlägg var att berätta att dom kan säga saker men allt dom säger är bara för att kunna sälja sina grejer....

Nissan Skyline R34 GT-R V-spec "The white devil" (1999)
MeepMeep Finraggare
21 oktober 2010 · 2 381 Inlägg

Well,såhär säger trafikförordningen 1998:1276:

76 § Under färd på väg får från ett fordon
   På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning,
3. baklykta på cykel,
4. stopplykta som är särskilt anordnad som nödstoppssignal, samt
5. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Transportstyrelsen föreskriver.

Så då kan man tänka att så länge dioden i navet lyser konstant så är §76 inte begränsande för användning av diod. Jag har mailat en kontakt på transportsyrelsen för att se vad de säger.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang