Funderingar över bilar - eller varför man aldrig blir nöjd.

Masterworks
19 oktober 2010 ·

AcesHigh666 skrev:

Masterworks skrev:

Thunderbird88 skrev:
Ni verkar bråka om turbo eller icke turbo.

Att trimma en sugmotor kostar JÄÄÄÄÄVLIGT! mycket pengar!
Varför vill man göra det?
För att man inte vill gå den enkla vägen med överladdning.

Då frågar jag, vad är coolast?
En 2.0L sug motor på 200hk eller en 2.0L överladdad motor på 200hk?
Ni vet nog svaret själva.

Coolast e väll att först sugtrimma och sedan slänga på en kompressor?  cool

What!? överladdning som överladdning... antingen bygger man motorn för överladdning eller så bygger man för sug.

Kan ju vara så att man byggde för sug men ville ha mer sen! lol

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

Masterworks skrev:

AcesHigh666 skrev:

Masterworks skrev:

Coolast e väll att först sugtrimma och sedan slänga på en kompressor?  cool

What!? överladdning som överladdning... antingen bygger man motorn för överladdning eller så bygger man för sug.

Kan ju vara så att man byggde för sug men ville ha mer sen! lol

Mjo wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
zepppe SMR | SM Racing
19 oktober 2010 · 280 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Ni verkar bråka om turbo eller icke turbo.

Att trimma en sugmotor kostar JÄÄÄÄÄVLIGT! mycket pengar!
Varför vill man göra det?
För att man inte vill gå den enkla vägen med överladdning.

Då frågar jag, vad är coolast?
En 2.0L sug motor på 200hk eller en 2.0L överladdad motor på 200hk?
Ni vet nog svaret själva.

Du är ett praktexempel på det vi snackat om.

Varför måste man vara cool hela jävla tiden ?
Man kanske vill ha en sugmotor med 500HK istället, för att som du säger, ta den snabba vägen!

Vissa vill ha en fet sugmotor, och jobba med den i garaget för att få den så perfekt som möjligt.
Men om man nu som du säger vill ta den enkla vägen och smälla på en turbo så är man coolare bara för att det låter när dumpen öppnar.

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
MeepMeep Finraggare
19 oktober 2010 · 2 381 Inlägg

Precis - vi är ju intresserade och brinner för det allihopa - varför så tuffa? smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
19 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

EkF skrev:

Thunderbird88 skrev:
Ni verkar bråka om turbo eller icke turbo.

Att trimma en sugmotor kostar JÄÄÄÄÄVLIGT! mycket pengar!
Varför vill man göra det?
För att man inte vill gå den enkla vägen med överladdning.

Då frågar jag, vad är coolast?
En 2.0L sug motor på 200hk eller en 2.0L överladdad motor på 200hk?
Ni vet nog svaret själva.

Du är ett praktexempel på det vi snackat om.

Varför måste man vara cool hela jävla tiden ?
Man kanske vill ha en sugmotor med 500HK istället, för att som du säger, ta den snabba vägen!

Vissa vill ha en fet sugmotor, och jobba med den i garaget för att få den så perfekt som möjligt.
Men om man nu som du säger vill ta den enkla vägen och smälla på en turbo så är man coolare bara för att det låter när dumpen öppnar.

Nu gjorde du nog bort dig en del... han menar ju samma sak som dig???

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
zepppe SMR | SM Racing
19 oktober 2010 · 280 Inlägg

Sant o_o'

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
endorfinslaven
19 oktober 2010 · 671 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Jag kan väl ställa mig upp och säga att jag tillhör lite av den skaran!
Jag är ingen sån som tycker att en bil är skit sölig för att det finns snabbare och står och snackar om det osv.
Men jag är en sådan som tycker det är jävligt löjligt när folk kommer med en volvo 240 eller liknande, tror dom är skit coola osv.
Visserligen inte bara Volvo folk utan folk överhuvud taget som kommer med skit bilar som kostade 10,000:- och tror att dom är så tuffa och bättre än alla andra.

Jag är en sån person som tycker att en Volvo, Saab, Peugeot osv knappt är en entausiast bil.

Fast visserligen är det kul med folk som tror att man kan få en Nissan Skyline till 800 hästar med en chip trimning. Ajo, tja! wink

För att inte tala om dom som kommer med en 300 hästars bil (chips trimmad turbo bil, öppet filter som knappt ger någon effekt och inte mycket mer) och tror att dom kan dra allting som finns i staden. Lite kul smile

Mr Negativ !
Snälla kan du förklara vad en entusiastbil är....
Är det en bil som är tillverkad utanför Europas gränser ! 
Jag har ägt en bil som var tillverkad i 149 ex. och jag monterade dit eftermarknadssystem på den innan grejen med eftermarknadssystem blev inne. De här sk. entusiasterna såg blodrött på vad jag gjorde då jag förstörde en entusiastbil, som i grund o botten var en skitkonstruktion.

När jag idag bygger om min svenssonbil Volvo 940 för över 350 000 kr så är det ingen entusiastbil FÖR VISSA. Till Volvona finns mängder med utrustningar som tex. fjäderben,coilovers,diffbromsar,bakaxlar,uppsjö med växellådsvarianter för allt mellan grus, bana, stripp. Det finns burar, plug n play styrsystem, kopplingar, plenum,extraktorgrenrör, wattlänk o fyrlänks lösningar för just dessa bilar.
Folk tar ut 5-1200hk ur rödblockare i sverige...

Du kan köpa otroligt mkt till denna bil hur kommer det sig ?
Om inte detta är en entusiastbil med hyperintresserade ägare så vad krävs för att en bil ska bli det.

Ska det vara en Ford Thunderbird helt utan potential och skönhet....
Eller är din Mustang typexemplet på häftig bil,,, entusiastbil...
Vad gör bilen till entusiastbil är det prislappen, ryktet, historien,
Eller är det småglinens drömbil som karaktäriserar entusiastbilen.

Har inte en 240 häftigare racing o rallyhistoria än en Mustang... 

Snälla låt folk bara ha kul utan att fördöma
Sluta tro att du är bättre än andra för du köpt dig ett "färdigt paket" som är accepterat i en viss krets.

Jag kan villigt erkänna att det är f-bannat kul att förnedra folk som dig när de sitter i sina färdiga paket.

Aerodynamik ...
19 oktober 2010 · 7 120 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Thunderbird88 skrev:
Jag kan väl ställa mig upp och säga att jag tillhör lite av den skaran!
Jag är ingen sån som tycker att en bil är skit sölig för att det finns snabbare och står och snackar om det osv.
Men jag är en sådan som tycker det är jävligt löjligt när folk kommer med en volvo 240 eller liknande, tror dom är skit coola osv.
Visserligen inte bara Volvo folk utan folk överhuvud taget som kommer med skit bilar som kostade 10,000:- och tror att dom är så tuffa och bättre än alla andra.

Jag är en sån person som tycker att en Volvo, Saab, Peugeot osv knappt är en entausiast bil.

Fast visserligen är det kul med folk som tror att man kan få en Nissan Skyline till 800 hästar med en chip trimning. Ajo, tja! wink

För att inte tala om dom som kommer med en 300 hästars bil (chips trimmad turbo bil, öppet filter som knappt ger någon effekt och inte mycket mer) och tror att dom kan dra allting som finns i staden. Lite kul smile

Mr Negativ !
Snälla kan du förklara vad en entusiastbil är....
Är det en bil som är tillverkad utanför Europas gränser ! 
Jag har ägt en bil som var tillverkad i 149 ex. och jag monterade dit eftermarknadssystem på den innan grejen med eftermarknadssystem blev inne. De här sk. entusiasterna såg blodrött på vad jag gjorde då jag förstörde en entusiastbil, som i grund o botten var en skitkonstruktion.

När jag idag bygger om min svenssonbil Volvo 940 för över 350 000 kr så är det ingen entusiastbil FÖR VISSA. Till Volvona finns mängder med utrustningar som tex. fjäderben,coilovers,diffbromsar,bakaxlar,uppsjö med växellådsvarianter för allt mellan grus, bana, stripp. Det finns burar, plug n play styrsystem, kopplingar, plenum,extraktorgrenrör, wattlänk o fyrlänks lösningar för just dessa bilar.
Folk tar ut 5-1200hk ur rödblockare i sverige...

Du kan köpa otroligt mkt till denna bil hur kommer det sig ?
Om inte detta är en entusiastbil med hyperintresserade ägare så vad krävs för att en bil ska bli det.

Ska det vara en Ford Thunderbird helt utan potential och skönhet....
Eller är din Mustang typexemplet på häftig bil,,, entusiastbil...
Vad gör bilen till entusiastbil är det prislappen, ryktet, historien,
Eller är det småglinens drömbil som karaktäriserar entusiastbilen.

Har inte en 240 häftigare racing o rallyhistoria än en Mustang... 

Snälla låt folk bara ha kul utan att fördöma
Sluta tro att du är bättre än andra för du köpt dig ett "färdigt paket" som är accepterat i en viss krets.

Jag kan villigt erkänna att det är f-bannat kul att förnedra folk som dig när de sitter i sina färdiga paket.

Han menar att det är så jävla ledsamt att det alltid ska komma någon rostig biltemastylad 240 och 'börna'. De flesta gillar det inte, men just den killen tycker oftast han är skitball.. big_smile

Entusiast kan man vara oavsett vad man kör, bara man har intresset och försöker. Men det är bara vad jag tycker. tongue


Sen vill jag gärna se bilder och spec på din Volvo!

zepppe SMR | SM Racing
19 oktober 2010 · 280 Inlägg

endorfinslaven skrev:
Jag kan villigt erkänna att det är f-bannat kul att förnedra folk som dig när de sitter i sina färdiga paket.

^ big_smile

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
endorfinslaven
19 oktober 2010 · 671 Inlägg

Aerodynamik skrev:

endorfinslaven skrev:

Thunderbird88 skrev:
Jag kan väl ställa mig upp och säga att jag tillhör lite av den skaran!
Jag är ingen sån som tycker att en bil är skit sölig för att det finns snabbare och står och snackar om det osv.
Men jag är en sådan som tycker det är jävligt löjligt när folk kommer med en volvo 240 eller liknande, tror dom är skit coola osv.
Visserligen inte bara Volvo folk utan folk överhuvud taget som kommer med skit bilar som kostade 10,000:- och tror att dom är så tuffa och bättre än alla andra.

Jag är en sån person som tycker att en Volvo, Saab, Peugeot osv knappt är en entausiast bil.

Fast visserligen är det kul med folk som tror att man kan få en Nissan Skyline till 800 hästar med en chip trimning. Ajo, tja! wink

För att inte tala om dom som kommer med en 300 hästars bil (chips trimmad turbo bil, öppet filter som knappt ger någon effekt och inte mycket mer) och tror att dom kan dra allting som finns i staden. Lite kul smile

Mr Negativ !
Snälla kan du förklara vad en entusiastbil är....
Är det en bil som är tillverkad utanför Europas gränser ! 
Jag har ägt en bil som var tillverkad i 149 ex. och jag monterade dit eftermarknadssystem på den innan grejen med eftermarknadssystem blev inne. De här sk. entusiasterna såg blodrött på vad jag gjorde då jag förstörde en entusiastbil, som i grund o botten var en skitkonstruktion.

När jag idag bygger om min svenssonbil Volvo 940 för över 350 000 kr så är det ingen entusiastbil FÖR VISSA. Till Volvona finns mängder med utrustningar som tex. fjäderben,coilovers,diffbromsar,bakaxlar,uppsjö med växellådsvarianter för allt mellan grus, bana, stripp. Det finns burar, plug n play styrsystem, kopplingar, plenum,extraktorgrenrör, wattlänk o fyrlänks lösningar för just dessa bilar.
Folk tar ut 5-1200hk ur rödblockare i sverige...

Du kan köpa otroligt mkt till denna bil hur kommer det sig ?
Om inte detta är en entusiastbil med hyperintresserade ägare så vad krävs för att en bil ska bli det.

Ska det vara en Ford Thunderbird helt utan potential och skönhet....
Eller är din Mustang typexemplet på häftig bil,,, entusiastbil...
Vad gör bilen till entusiastbil är det prislappen, ryktet, historien,
Eller är det småglinens drömbil som karaktäriserar entusiastbilen.

Har inte en 240 häftigare racing o rallyhistoria än en Mustang... 

Snälla låt folk bara ha kul utan att fördöma
Sluta tro att du är bättre än andra för du köpt dig ett "färdigt paket" som är accepterat i en viss krets.

Jag kan villigt erkänna att det är f-bannat kul att förnedra folk som dig när de sitter i sina färdiga paket.

Han menar att det är så jävla ledsamt att det alltid ska komma någon rostig biltemastylad 240 och 'börna'. De flesta gillar det inte, men just den killen tycker oftast han är skitball.. big_smile

Entusiast kan man vara oavsett vad man kör, bara man har intresset och försöker. Men det är bara vad jag tycker. tongue


Sen vill jag gärna se bilder och spec på din Volvo!

Ehrmm är det några med självdistans så är det småstadsgrabbar som sladdar runt i en 240.
Några som tycker dom är skithäftiga är väl de som köpt en EVO,SUBBA,GT-R...
Jag kommer ihåg hur folk reagerade när jag som yngling åkte Alpina då det var skitgrymt på den tiden.
Både killar och tjejer reagerade på bilen och jag får än idag kommentarer om denna skithög.
Men min 940 är bättre i alla avseenden och trots det så kommer det låga kommentarer om 940n.
Folk är bara dumma o inskränkta !
Hur många vågar göra precis som dom själva vill ?

Tillbaks till frågan om min bil....
Kan en riktig innekille som trimmar en bil av den riktiga kalibern som en riktig driftbil (S13) vara ärligt intresserad utav att få se vad som skett med en traktor som 940.

Min fråga är vad ger det dig och inte minst mig om jag lägger upp bilder och beskrivningar på bilen.

Hade du varit intresserad av att bygga på en 940 så hade du haft en sådan.

Man kan väl inte tro att någon lägger ner mer än några tusen på ett biltema aggregat och ett öppet filter på en 940. Jomenvisst inom rallycross grupp H så är min bil ett snikbygge men det räknas inte.
Dom bilarna syns inte på EDPS eller i den japanska driftserien så då finns de ej.

Nääe jag vill nog tro att du söker bevis på din förutfattade tro att om man bygger om en bil för mkt pengar så gör man det för att synas, eller för att blidka sponsorerna.
Sponsorer blir det tufft o ragga på för en 940 och då återstår att synas vilket inte går med en 940.
Inget stämmer in på mig och då måste jag ljuga !!

Men jag valde en diskret bil med ett diskret yttre för jag vill inte synas utan verka i vissa lägen.

Gav jag dig vatten på kvarnen nu.

Nä jag snackar nog mest skit det finns nog ingen påkostad bil för alla som åker 940 börnar vid korvmojjen.

Det blir inga bilder eller spec och kommer nog aldrig att bli......

Ps
Dags och gå och lägga sig då klockan är 0100 och jag måste sköta jobbet som ensam geilo(viting)

Senast redigerat av endorfinslaven (19 oktober 2010)

MeepMeep Finraggare
19 oktober 2010 · 2 381 Inlägg

Är det inte lite detta som är kärnan till varför jag startade tråden? jag menar, jag kan uppriktigt säga att jag inte gillar de flesta volvobilar och det har inget med hur de presterar att göra utan enbart tycke och smak. Men om jag ser en volvo som man verkligen jobbat med kan jag uppskatta arbetet, hantverket och intresset - kort och gott entusiasmen över sin bil som ägaren visat. Samma med en rad andra bilar som inte faller mig på läppen men som jag vara imponerad över prestanda, arbete osv med.

Kan man inte definiera en entusiastbil som en bil vars ägare är entusiastisk över att äga den?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
zepppe SMR | SM Racing
19 oktober 2010 · 280 Inlägg

Visst kan man det. Så länge det finns kärlek och en stolthet över att äga en bil så är det klart.

Volvo 744 GLT "Frida" (1988)
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
19 oktober 2010 · 3 929 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Thunderbird88 skrev:
Jag kan väl ställa mig upp och säga att jag tillhör lite av den skaran!
Jag är ingen sån som tycker att en bil är skit sölig för att det finns snabbare och står och snackar om det osv.
Men jag är en sådan som tycker det är jävligt löjligt när folk kommer med en volvo 240 eller liknande, tror dom är skit coola osv.
Visserligen inte bara Volvo folk utan folk överhuvud taget som kommer med skit bilar som kostade 10,000:- och tror att dom är så tuffa och bättre än alla andra.

Jag är en sån person som tycker att en Volvo, Saab, Peugeot osv knappt är en entausiast bil.

Fast visserligen är det kul med folk som tror att man kan få en Nissan Skyline till 800 hästar med en chip trimning. Ajo, tja! wink

För att inte tala om dom som kommer med en 300 hästars bil (chips trimmad turbo bil, öppet filter som knappt ger någon effekt och inte mycket mer) och tror att dom kan dra allting som finns i staden. Lite kul smile

Mr Negativ !
Snälla kan du förklara vad en entusiastbil är....
Är det en bil som är tillverkad utanför Europas gränser ! 
Jag har ägt en bil som var tillverkad i 149 ex. och jag monterade dit eftermarknadssystem på den innan grejen med eftermarknadssystem blev inne. De här sk. entusiasterna såg blodrött på vad jag gjorde då jag förstörde en entusiastbil, som i grund o botten var en skitkonstruktion.

När jag idag bygger om min svenssonbil Volvo 940 för över 350 000 kr så är det ingen entusiastbil FÖR VISSA. Till Volvona finns mängder med utrustningar som tex. fjäderben,coilovers,diffbromsar,bakaxlar,uppsjö med växellådsvarianter för allt mellan grus, bana, stripp. Det finns burar, plug n play styrsystem, kopplingar, plenum,extraktorgrenrör, wattlänk o fyrlänks lösningar för just dessa bilar.
Folk tar ut 5-1200hk ur rödblockare i sverige...

Du kan köpa otroligt mkt till denna bil hur kommer det sig ?
Om inte detta är en entusiastbil med hyperintresserade ägare så vad krävs för att en bil ska bli det.

Ska det vara en Ford Thunderbird helt utan potential och skönhet....
Eller är din Mustang typexemplet på häftig bil,,, entusiastbil...
Vad gör bilen till entusiastbil är det prislappen, ryktet, historien,
Eller är det småglinens drömbil som karaktäriserar entusiastbilen.

Har inte en 240 häftigare racing o rallyhistoria än en Mustang... 

Snälla låt folk bara ha kul utan att fördöma
Sluta tro att du är bättre än andra för du köpt dig ett "färdigt paket" som är accepterat i en viss krets.

Jag kan villigt erkänna att det är f-bannat kul att förnedra folk som dig när de sitter i sina färdiga paket.

Seriöst kan folk inte sluta missförstå mitt jävla inlägg och läsa det ordentligt!?
Är det för mycket begärt? lol

Vad jag än säger så kommer jag vara ett dumhuvud men jag kan väl säga vad jag tycker.

Jag tycker det är så jävla uttjatat att se 18åringar med snus i käften så att man kräks sitter i en gammal jävla volvo som är ruskigt ful och börnar eller står brevid och tycker dom är skit coola medans dom trycker upp ännu mer snus i käften.
Ja, jag har jävligt mycket fördomar men eftersom min skola ligger väldigt nära en bunker fylld med såna personer (Edströmska) så får man jävligt mycket fördomar.
Live with it.

En entausiast bil för mig är en bil som absolut inte är Volvo. Resten kan vara det.
Varför?
För jag är så jävla trött att se såna slädar dag ut och dag in.

Och eftersom att du ska hoppa på mig nu och vara så jävla otrevlig mot mig när jag bara sa hur jag var och jag klankade inte ner på någons bil eller liknande så kan väl jag vara minst lika jävla otrevlig tillbaka i mitt inlägg?
Är det så det ska vara?
Kan finnas fina volvos men det är ABSOLUT ingen av dom skit volvosarna som byggs ute i ladorna.
Enda snygga 240n jag skulle kunna tänka mig är en 100% seriöst byggd rally Volvo.

Och har jag sagt att varken min Thunderbird eller Mustangen (som inte ens är min) är världens märkvärdigaste bilar!?
Nej.
Finns hundratals tusen gånger värre bilar än dom på Garaget (och miljoner värre än min T-bird och snyggare) men vad har det med detta att göra?
Bara för jag inte kör en sunkig jävla Volvo så ska jag bli påhoppad av DIG för det?
Är det så det ska vara eller?
Du säger att alla bilar är entausisast bilar och man ska inte tycka sämre om någons annan bil när du sen direkt efter hoppar på mig för min bil.
Dubbelmoralen ligger på topp!

Sedan bryr jag mig inte om hur mycket eftermarknads delar det finns till en Volvo.
Finns miljontals mer till 1987-1993 Mustang så vart vill du komma? Ett tips är att inte komma och säga emot det majoriteten i USA som tävlar i motorsporter kör 1987-1993 Mustang och det landet är ju lite större än Sverige.

Ser inte hur en 240 är så mycket märkvärdigare än en Mustang pga sin historia då du precis innan ifrågesatte mig att ifall det är bilens karaktär eller historia som gör bilen speciell.
Dubbelmoral once again.
Och FYI så har Mustang en ganska bra banracing historia inom USA's gränser.
Inte världens bästa men ganska stor för en så icke snabb bil när den kom ut.

Så snälla, innan du hoppar på folk nästa gång, läs igenom deras inlägg två gånger och insé att personen inte hånade folk just i DET inlägget utan bara berättade hur han är som person.

Och självklart förstår jag arbete på bilar men jag har också ett öga för detaljer som säkert många andra inte ser.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
PerfectionR Japanese Engineering
20 oktober 2010 · 690 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

endorfinslaven skrev:

Thunderbird88 skrev:
Jag kan väl ställa mig upp och säga att jag tillhör lite av den skaran!
Jag är ingen sån som tycker att en bil är skit sölig för att det finns snabbare och står och snackar om det osv.
Men jag är en sådan som tycker det är jävligt löjligt när folk kommer med en volvo 240 eller liknande, tror dom är skit coola osv.
Visserligen inte bara Volvo folk utan folk överhuvud taget som kommer med skit bilar som kostade 10,000:- och tror att dom är så tuffa och bättre än alla andra.

Jag är en sån person som tycker att en Volvo, Saab, Peugeot osv knappt är en entausiast bil.

Fast visserligen är det kul med folk som tror att man kan få en Nissan Skyline till 800 hästar med en chip trimning. Ajo, tja! wink

För att inte tala om dom som kommer med en 300 hästars bil (chips trimmad turbo bil, öppet filter som knappt ger någon effekt och inte mycket mer) och tror att dom kan dra allting som finns i staden. Lite kul smile

Mr Negativ !
Snälla kan du förklara vad en entusiastbil är....
Är det en bil som är tillverkad utanför Europas gränser ! 
Jag har ägt en bil som var tillverkad i 149 ex. och jag monterade dit eftermarknadssystem på den innan grejen med eftermarknadssystem blev inne. De här sk. entusiasterna såg blodrött på vad jag gjorde då jag förstörde en entusiastbil, som i grund o botten var en skitkonstruktion.

När jag idag bygger om min svenssonbil Volvo 940 för över 350 000 kr så är det ingen entusiastbil FÖR VISSA. Till Volvona finns mängder med utrustningar som tex. fjäderben,coilovers,diffbromsar,bakaxlar,uppsjö med växellådsvarianter för allt mellan grus, bana, stripp. Det finns burar, plug n play styrsystem, kopplingar, plenum,extraktorgrenrör, wattlänk o fyrlänks lösningar för just dessa bilar.
Folk tar ut 5-1200hk ur rödblockare i sverige...

Du kan köpa otroligt mkt till denna bil hur kommer det sig ?
Om inte detta är en entusiastbil med hyperintresserade ägare så vad krävs för att en bil ska bli det.

Ska det vara en Ford Thunderbird helt utan potential och skönhet....
Eller är din Mustang typexemplet på häftig bil,,, entusiastbil...
Vad gör bilen till entusiastbil är det prislappen, ryktet, historien,
Eller är det småglinens drömbil som karaktäriserar entusiastbilen.

Har inte en 240 häftigare racing o rallyhistoria än en Mustang... 

Snälla låt folk bara ha kul utan att fördöma
Sluta tro att du är bättre än andra för du köpt dig ett "färdigt paket" som är accepterat i en viss krets.

Jag kan villigt erkänna att det är f-bannat kul att förnedra folk som dig när de sitter i sina färdiga paket.

Seriöst kan folk inte sluta missförstå mitt jävla inlägg och läsa det ordentligt!?
Är det för mycket begärt? lol

Vad jag än säger så kommer jag vara ett dumhuvud men jag kan väl säga vad jag tycker.

Jag tycker det är så jävla uttjatat att se 18åringar med snus i käften så att man kräks sitter i en gammal jävla volvo som är ruskigt ful och börnar eller står brevid och tycker dom är skit coola medans dom trycker upp ännu mer snus i käften.
Ja, jag har jävligt mycket fördomar men eftersom min skola ligger väldigt nära en bunker fylld med såna personer (Edströmska) så får man jävligt mycket fördomar.
Live with it.

En entausiast bil för mig är en bil som absolut inte är Volvo. Resten kan vara det.
Varför?
För jag är så jävla trött att se såna slädar dag ut och dag in.

Och eftersom att du ska hoppa på mig nu och vara så jävla otrevlig mot mig när jag bara sa hur jag var och jag klankade inte ner på någons bil eller liknande så kan väl jag vara minst lika jävla otrevlig tillbaka i mitt inlägg?
Är det så det ska vara?
Kan finnas fina volvos men det är ABSOLUT ingen av dom skit volvosarna som byggs ute i ladorna.
Enda snygga 240n jag skulle kunna tänka mig är en 100% seriöst byggd rally Volvo.

Och har jag sagt att varken min Thunderbird eller Mustangen (som inte ens är min) är världens märkvärdigaste bilar!?
Nej.
Finns hundratals tusen gånger värre bilar än dom på Garaget (och miljoner värre än min T-bird och snyggare) men vad har det med detta att göra?
Bara för jag inte kör en sunkig jävla Volvo så ska jag bli påhoppad av DIG för det?
Är det så det ska vara eller?
Du säger att alla bilar är entausisast bilar och man ska inte tycka sämre om någons annan bil när du sen direkt efter hoppar på mig för min bil.
Dubbelmoralen ligger på topp!

Sedan bryr jag mig inte om hur mycket eftermarknads delar det finns till en Volvo.
Finns miljontals mer till 1987-1993 Mustang så vart vill du komma? Ett tips är att inte komma och säga emot det majoriteten i USA som tävlar i motorsporter kör 1987-1993 Mustang och det landet är ju lite större än Sverige.

Ser inte hur en 240 är så mycket märkvärdigare än en Mustang pga sin historia då du precis innan ifrågesatte mig att ifall det är bilens karaktär eller historia som gör bilen speciell.
Dubbelmoral once again.
Och FYI så har Mustang en ganska bra banracing historia inom USA's gränser.
Inte världens bästa men ganska stor för en så icke snabb bil när den kom ut.

Så snälla, innan du hoppar på folk nästa gång, läs igenom deras inlägg två gånger och insé att personen inte hånade folk just i DET inlägget utan bara berättade hur han är som person.

Och självklart förstår jag arbete på bilar men jag har också ett öga för detaljer som säkert många andra inte ser.

Det är sånna som du som förstör träffarna och snackar skit, Vad är det för fel på hans Thunderbird? Eller vad är det för fel på Mustang?

Volvo är jävligt bra bilar det är T-Bird och Mustang också men hoppa inte på nån bara för att de gillar amerikanska bilar!

Håller med Thunderbird88 läs igenom inlägget två gånger!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
mulleri
20 oktober 2010 · 508 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

endorfinslaven skrev:

Thunderbird88 skrev:
Jag kan väl ställa mig upp och säga att jag tillhör lite av den skaran!
Jag är ingen sån som tycker att en bil är skit sölig för att det finns snabbare och står och snackar om det osv.
Men jag är en sådan som tycker det är jävligt löjligt när folk kommer med en volvo 240 eller liknande, tror dom är skit coola osv.
Visserligen inte bara Volvo folk utan folk överhuvud taget som kommer med skit bilar som kostade 10,000:- och tror att dom är så tuffa och bättre än alla andra.

Jag är en sån person som tycker att en Volvo, Saab, Peugeot osv knappt är en entausiast bil.

Fast visserligen är det kul med folk som tror att man kan få en Nissan Skyline till 800 hästar med en chip trimning. Ajo, tja! wink

För att inte tala om dom som kommer med en 300 hästars bil (chips trimmad turbo bil, öppet filter som knappt ger någon effekt och inte mycket mer) och tror att dom kan dra allting som finns i staden. Lite kul smile

Mr Negativ !
Snälla kan du förklara vad en entusiastbil är....
Är det en bil som är tillverkad utanför Europas gränser ! 
Jag har ägt en bil som var tillverkad i 149 ex. och jag monterade dit eftermarknadssystem på den innan grejen med eftermarknadssystem blev inne. De här sk. entusiasterna såg blodrött på vad jag gjorde då jag förstörde en entusiastbil, som i grund o botten var en skitkonstruktion.

När jag idag bygger om min svenssonbil Volvo 940 för över 350 000 kr så är det ingen entusiastbil FÖR VISSA. Till Volvona finns mängder med utrustningar som tex. fjäderben,coilovers,diffbromsar,bakaxlar,uppsjö med växellådsvarianter för allt mellan grus, bana, stripp. Det finns burar, plug n play styrsystem, kopplingar, plenum,extraktorgrenrör, wattlänk o fyrlänks lösningar för just dessa bilar.
Folk tar ut 5-1200hk ur rödblockare i sverige...

Du kan köpa otroligt mkt till denna bil hur kommer det sig ?
Om inte detta är en entusiastbil med hyperintresserade ägare så vad krävs för att en bil ska bli det.

Ska det vara en Ford Thunderbird helt utan potential och skönhet....
Eller är din Mustang typexemplet på häftig bil,,, entusiastbil...
Vad gör bilen till entusiastbil är det prislappen, ryktet, historien,
Eller är det småglinens drömbil som karaktäriserar entusiastbilen.

Har inte en 240 häftigare racing o rallyhistoria än en Mustang... 

Snälla låt folk bara ha kul utan att fördöma
Sluta tro att du är bättre än andra för du köpt dig ett "färdigt paket" som är accepterat i en viss krets.

Jag kan villigt erkänna att det är f-bannat kul att förnedra folk som dig när de sitter i sina färdiga paket.

Seriöst kan folk inte sluta missförstå mitt jävla inlägg och läsa det ordentligt!?
Är det för mycket begärt? lol

Vad jag än säger så kommer jag vara ett dumhuvud men jag kan väl säga vad jag tycker.

Jag tycker det är så jävla uttjatat att se 18åringar med snus i käften så att man kräks sitter i en gammal jävla volvo som är ruskigt ful och börnar eller står brevid och tycker dom är skit coola medans dom trycker upp ännu mer snus i käften.
Ja, jag har jävligt mycket fördomar men eftersom min skola ligger väldigt nära en bunker fylld med såna personer (Edströmska) så får man jävligt mycket fördomar.
Live with it.

En entausiast bil för mig är en bil som absolut inte är Volvo. Resten kan vara det.
Varför?
För jag är så jävla trött att se såna slädar dag ut och dag in.

Och eftersom att du ska hoppa på mig nu och vara så jävla otrevlig mot mig när jag bara sa hur jag var och jag klankade inte ner på någons bil eller liknande så kan väl jag vara minst lika jävla otrevlig tillbaka i mitt inlägg?
Är det så det ska vara?
Kan finnas fina volvos men det är ABSOLUT ingen av dom skit volvosarna som byggs ute i ladorna.
Enda snygga 240n jag skulle kunna tänka mig är en 100% seriöst byggd rally Volvo.

Och har jag sagt att varken min Thunderbird eller Mustangen (som inte ens är min) är världens märkvärdigaste bilar!?
Nej.
Finns hundratals tusen gånger värre bilar än dom på Garaget (och miljoner värre än min T-bird och snyggare) men vad har det med detta att göra?
Bara för jag inte kör en sunkig jävla Volvo så ska jag bli påhoppad av DIG för det?
Är det så det ska vara eller?
Du säger att alla bilar är entausisast bilar och man ska inte tycka sämre om någons annan bil när du sen direkt efter hoppar på mig för min bil.
Dubbelmoralen ligger på topp!

Sedan bryr jag mig inte om hur mycket eftermarknads delar det finns till en Volvo.
Finns miljontals mer till 1987-1993 Mustang så vart vill du komma? Ett tips är att inte komma och säga emot det majoriteten i USA som tävlar i motorsporter kör 1987-1993 Mustang och det landet är ju lite större än Sverige.

Ser inte hur en 240 är så mycket märkvärdigare än en Mustang pga sin historia då du precis innan ifrågesatte mig att ifall det är bilens karaktär eller historia som gör bilen speciell.
Dubbelmoral once again.
Och FYI så har Mustang en ganska bra banracing historia inom USA's gränser.
Inte världens bästa men ganska stor för en så icke snabb bil när den kom ut.

Så snälla, innan du hoppar på folk nästa gång, läs igenom deras inlägg två gånger och insé att personen inte hånade folk just i DET inlägget utan bara berättade hur han är som person.

Och självklart förstår jag arbete på bilar men jag har också ett öga för detaljer som säkert många andra inte ser.

Skippa dessa fördomar, dessa 18åringar runt korvmojen med kepsen på sne, dem har inget intresse av bilar egentligen.... finns dem som lägger energi på sin "rishög", jag är en av dem, ingen keps på sne, snusar ej, vet vad dusch är och vad beteende är, jag är en bra bit över 18 och vill ej  bli inte dragen över en och samma kam då jag lägger ner mer tid och pengar än jag ska göra på min 940 som kostade mig ett 6 siffrigt belopp i delar, jag vet vad tvål och vatten är och bilen är ej något stort för världen, men för mig duger den gott och väl då det ska köras bana.

VAnd3rsson
20 oktober 2010 · 438 Inlägg

EkF skrev:
Hollywood förstör så jävla mycket, man kollar i tidningar på cusom byggen. Men glömmer att man måste ha tid/pengar att bygga en sån bil också.

Bil förut var en konst, lyssna på en motor med stetoskop (typ), justera förgasare, byta olja... Det var mer kärlek i bilar förut! Det var en konst.

Nu köper man en bil, in på verkstad och servrar den för att man måste. Ingen kärlek hmm
De få som verkligen har kärlek för sina bilar är oftast de trevligaste.

Håller helt med dig Ekf!

Jag hade en sådan upplevelse för några år sen, som jag troligtvis aldrig kommer att kunna glömma,
Jag gick första året på fordonslinjen och då trodde man ju man visste allt,
Vi skulle ställa tändningen på en folka boxer men tändnings inställnings lampan slutade fungera mitt i allt ihopa, vi går och lämmnar tillbaka skiten till en av de äldre lärarna och frågar hur vi ska göra???
Han följer med till bilen och ställer sig och lyssnar på motorn,,,,,
Han gasar till några gånger och ställer om tändningen,
han står och fibblar med tändningen ett par gånger och tillslut så lyckas han få motorn
att gå helt rent och spinna som en katt,,,,
Han ställde tändnningen bara genom att lyssna på motorn!
Jag blev så jävla ställd och imponerad!

Det var riktig konst för mig,
Och jag tycker det är synd att detta förvinner mer och mer,,,,
Folk skiter i sånt nu, jag menar att en gammal gubbes ord spelar inte någon roll för en hormonstinn liten 18 åring som tror han är bäst i världen,
När det sen visar sig att den gammla gubben han skällde ut var ett föredetta rally proffs som bara ville hjälpa till för han kände sig lite nostalgisk och längtade tillbaka till dom gammla grusvägarna,

Kände bara mig tvungen att dela med mig av denna upplevelse

MVH VAnd3rsson

Senast redigerat av VAnd3rsson (20 oktober 2010)

Volvo 740 "Snövit" (1988)
PoulZen
20 oktober 2010 · 772 Inlägg

Det kan ju bero på att överallt oavsett vilken sport eller intresse eller vad det nu handlar om, så är det bara den som är bäst, som kör snabbast, som är snyggast, som lagt ner mest pengar som får pris och beröm. En annan som kanske lagt ner mycket mer tid och inte haft ett team att luta sig mot, får ingenting. Några 1000h av en ensam person betyder ingenting om du inte lagt 2millar på din bil. Och det är fel, det har du rätt i.

Men i alla filmer, och tävlingar osv, så är det så. Och så kommer det nog förbli ett tag till, tills människor tröttnat på det och vill ha tillbaka det gamla lite.

Skapa en tävling där maxbeloppet som du får använda på din bil är 50tusen. Sen får man göra vad man vill med dom, köpa begagnat och fixa till, eller köpa nytt om man vill. Då kommer det nog fram stora skillnader på bilar, och dom som är verkligt duktiga dyker upp, och inte bara dom som har pengar och kan köpa sig till det bästa.

MeepMeep Finraggare
20 oktober 2010 · 2 381 Inlägg

I min värld när jag träffar andra bilar är 1000h timmar i ett garage solo fruktansvärt mer respektingivande än betaljobb för trehundratusen. Men det kanske är jag? Kärleken till bilen är fan större än pengar.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Knugcab
20 oktober 2010 · 5 111 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
En entausiast bil för mig är en bil som absolut inte är Volvo. Resten kan vara det.
Varför?
För jag är så jävla trött att se såna slädar dag ut och dag in.

(massa text)

Kan finnas fina volvos men det är ABSOLUT ingen av dom skit volvosarna som byggs ute i ladorna.

Alltså, T-bird...i vanliga fall brukar jag tycka att du har poänger i det du säger, även om det ofta är kontroversiellt för folk med skygglappar på, men nu börjar jag ärligt talat fundera på hur du tänker?

Du har ju till och från sett vad som hänt med mitt PV-bygge under de år jag hållt på?
Du vet ju hur den såg ut när jag startade och du vet ju jobbet som är nedlagt på en massa saker...
Både du och jag vet att entusiasmen att rädda denna rent ut sagt eländiga PV hade tagit slut för de flesta andra hur fort som helst?

Nu har jag hållt på med den i 7 år och har fortfarande en 4 sidor lång lista att pricka av innan den ens är i närheten av klar.

Hur många orkar bygga på samma bil i över 7 år?
Hur många orkar lägga ned det jobb jag gjort på någon bil över huvud taget?

Är inte det entusiasm som driver en till att göra det?

Nu kommer du med ett uttalande som tveklöst innebär att en rostig original Nissan Sunny från 1987 är mer entusiastbil än min PV. För alla bilar kunde ju vara entusiastbilar UTOM Volvo enligt dig?

Jag skiter i om du gillar bilen eller tycker den ser ut som en missbildad portion kall gröt med senap. Det är inte det det sitter i. Och som du säger, det är en skitvolvo och den byggs faktiskt i en lite omgjord lada... Men jag vill ändå hemskt gärna höra dina argument till varför det inte är en entusiastbil jag har? Och jag hoppas förbaskat mycket på att de är seriösare än att du sett en snorunge stå och burna utanför korvkiosken i sin risiga 244 DL från 1985 - annars kommer du sjunka rejält i mina ögon, tro mig.

Senast redigerat av Volvo544special65 (20 oktober 2010)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Aerodynamik ...
20 oktober 2010 · 7 120 Inlägg

Så volvo är inte mainstream eller vad?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang