Växelriktare i bil, nått att ha?

apanjao
19 oktober 2010 · 32 Inlägg

Har tänkt att sätta in en tv i min  Cheva van och undrar om en växelriktare är nått att ha till tv?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … elriktare/

Tallriksmodellen
19 oktober 2010 · 159 Inlägg

apanjao skrev:
Har tänkt att sätta in en tv i min  Cheva van och undrar om en växelriktare är nått att ha till tv?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … elriktare/

Det beror ju på vad du ska ha för TV och hur många Watt den ligger på, vissa av dom här Växelriktarna klarar ju bara en viss mängd Watt, kolla upp hur många Watt Tvn ligger på du ska driva o sen gå efter det när du köper din växelriktare.

MVH Tallriksmodellen.

apanjao
19 oktober 2010 · 32 Inlägg

okej, jag tänkte ha ett xbox i också. Om jag har TV:n och Xboxet inkopplad hut mycket dras det från batteriet ungefär?

Tack för svar Tallriksmodellen

Drönirettab
19 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

http://www.allamedia.com/artiklar/lcd-l … fekt.shtml

Där finns en del att utgå ifrån iaf. Man kan nog förenkla och säga minst 300 W för både TV och Xbox, vilket totalt skulle dra runt 30 A vid 12 V om du tex använder nr 31616. Kan bli mindre förbrukning, men även högre om du har plasma. smile

Vilket typ av TV och hur stor?

Senast redigerat av Drönirettab (19 oktober 2010)

apanjao
19 oktober 2010 · 32 Inlägg

okej perfekt smile har kolla på 32 tums LCD tv  150W är den på big_smile

http://www.elgiganten.se/product/ljud-b … Tabcontent

Senast redigerat av apanjao (19 oktober 2010)

Drönirettab
19 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Om du tänker använda sakerna när bilen är avstängd så rekommenderar jag skiljerelä och extra djupyklingsbatteri, annars kan det bli onödiga batteriproblem förr eller senare. Även om bilen alltid är igång så bör laddstatus kollas upp lite då och då, speciellt om motorn ofta går på tomgång. smile

apanjao
19 oktober 2010 · 32 Inlägg

okej, men djupkylings batteri vad är det? smile

G-sson
19 oktober 2010 · 612 Inlägg

Djupcyklingsbatteri ska det stå. Det är batterier som bättre tål att laddas ur mycket mellan laddningarna, vanliga bilbatterier är bara gjorda för att ge mycket ström en kort stund när man startar bilen - upprepade djupurladdningar tar livet av såna batterier.

Tänk på att skaffa en växelriktare som ger sinusvåg, de billigare ger något som kallas modifierad sinus som många apparater inte fungerar med.

Drönirettab
19 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Jag missade en bokstav tydligen, skulle stå djupcyklingsbatteri. Såna batterier tål att dras ur många gånger utan att förstöras direkt. Det finns lite olika typer av batterier som passar för sånt, tex förbrukningsbatterier till båtar eller husvagnar. Även "bilstereobatterier" brukar tåla en del stryk. smile

Oj, lite sen.

Senast redigerat av Drönirettab (19 oktober 2010)

apanjao
19 oktober 2010 · 32 Inlägg

okej tack smile men i våran båt har vi en batteriväljare, där man kan välja mellan 1, 1+2 och 2
Funkar det att ha det eller ska man köra på skiljerelä?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2010 · 17 491 Inlägg

apanjao skrev:
okej tack smile men i våran båt har vi en batteriväljare, där man kan välja mellan 1, 1+2 och 2
Funkar det att ha det eller ska man köra på skiljerelä?

Skillnaden är väl om du vill att det ska fungera automatiskt eller att du själv behöver ha koll på laddningen.

Att använda en växelriktare är ett mycket oekonomiskt sätt att få ström på prylarna. Förslagsvis köper du en LCD-tv av mindre modell som har en adapter "på sladden" och ger 12v in i tv:n. Då är det bara att dra direkt från bilen. Xboxen Har jag ingen koll på men den kanske har inbyggd trafo och ingen på sladden? Annars går det att köpa omvandlare likström för bärbara datorer. Dessa kan ge upp till 20 volt. Lite bättre än riktare.

Du behöver som Drönitab säger ett batt som tål djupurladdning. Och det ska vara rejält tilltaget också om du vill kunna spela i mer än en 30-45 minuter!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
apanjao
20 oktober 2010 · 32 Inlägg

Okej, jag har kolla på LTC teveapparater men jag tycker dem är för små, vill ha det runt 32".
Men ett xbox drar 187W och tv:n jag har kollat på drar 150W (337W) kan man räkna ut ungefär hur mycket den drar om man har ett bra batteri?

G-sson
20 oktober 2010 · 612 Inlägg

Först och främst måste man tänka på att omvandlaren inte fungerar utan förluster, om man tar dessa 337W och lägger på 20% bör man täcka in förlusterna med marginal - 404W.

W/V=A
404W och 12V ger 404/12=34A
34A är ganska mycket i ett litet bilelsystem, kommer krävas en väl tilltagen batteribank...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 oktober 2010 · 17 491 Inlägg

G-sson skrev:
Först och främst måste man tänka på att omvandlaren inte fungerar utan förluster, om man tar dessa 337W och lägger på 20% bör man täcka in förlusterna med marginal - 404W.

W/V=A
404W och 12V ger 404/12=34A
34A är ganska mycket i ett litet bilelsystem, kommer krävas en väl tilltagen batteribank...

Exakt! Att tro att ett 70Ah batteri ger just det är en överdrift i praktiken. Räkna med hälften innan dags för laddning lite förenklat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang