1593
Sök

[Caddy 2005] Koppla elkabelsatsen till dragkroken på gammalt vis, vad kan hända?

3 259 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Hej! Har köpt mig en Caddy 2005 som jag vill ha dragkrok på! Hittade en beg. dragkrok som elkabelsatsen skulle följa med till, men oturligt nog så var det bara halva elkabelsatsen som följde med! ¨

Så nu står jag inför valet att antingen köpa en ny elkabelsats för 2500kr, samt dra kablar enligt en 9 sidor lång instruktion och sedan lämna in bilen på programering av den nya kabelsatsen(vet inte vad det kostar)

Eller!

Så använder jag mig av min halva kabelsats som räcker innanför karossen och sedan kopplar in mig via ena baklysets kablar! Gjort på 20min och är gratis!

Det sistnämnda låter faktiskt mest lockande! smile

Vad kan hända?!?!?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Motborgare
1 099 Inlägg
20 oktober 2010
Om den inte har lampövervakning, så borde det fungera. Har den lampövervakning, så stänger den nog ner tills den "ser" rätt belastning igen.

Det finns drivmoduler för aftermarket som du kan koppla mellan släpvagnskontakten och lampkretsarna. Mekonomen har, och jag undrar om inte Biltema har också. Det är alltid det säkraste sättet att göra det på.

-- K

17 Inlägg
21 oktober 2010
förmodligen är de canbus styrning på den där å då behöver du ett gäng motstånd som ser till att systemet inte blir utslaget. det kan även vara en lite databox som man pluggar in i samband med kabelhärvan å den behöver man programera. men åk in till meca å beställ en kabelsats fär dom där lapparna så ska de funka. de är nog igentligen de billigaste alternativet? vet nte vad som händer om du tar ett gäng tjuvar men jag antar att de kan bli lite konstiga symtom på hela bilen. vill de sig riktigt illa så kanske även nå skit blir kortis?

gasar tills de rasar!!

3 259 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
Ja man är ju lite orolig att styrdonet inte ska orka med, men sen vet man ju inte om det är skrämseltaktik om att pajar! smile Jag har iaf inte hört om nån som "snabbkopplat" bussstyrda ljus så man vet ju inte om det funkar eller inte! Har hittat en sats på ebay för runt 1500kr, verkar svårt att hitta billigare än det!

Ja kortis vill man ju inte ha! Då blir det ännu dyrare! hehe

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 oktober 2010
Har inte experimenterat på just VAG med detta, men har monterat ett originaldrag för ett par år sen vill jag minnas...
Tar man Merca (jobbar där) som exempel så kan du inte ens ta ström till ett vanligt relä på vissa modeller utan att bilen varnar för trasig lampa, dock brukar lampan fortfarande lysa...

Vad är det för fel på biltemas sats, 999kr, Art 34-970?

Har sett bilder på en bil med extra backljus när jag jobbade som på-byggare. Vi stod som anklagade av försökringsbolaget för något som kunden gjort själv, anyhow.
Detta var kopplat direkt på originalkablaget och det drog precis lagom mycket för att inte lösa säkringen till styrdonet men fortfarande var för hög betalstning, den bilen är metallflis nu. Hela förarplatsen var totat utbränd... Dvs systemet tycker INTE om extra lampor som kopplas på!

MVH

3 259 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Har kikat på biltemas sats, har även läst installationsanvinsningarna! Och läser man dom så uppfattar jag det som att man ska tjyva ström direkt på kablarna till bakljusen till kabelsatsen, alltså inte koppla in sig framme på boxen som man gör med en orginalsats! Kan det stämma???

Isåfall blir det nog en orginal elkabelsats från ebay för 1500kr istället, känns säkrare eller vad säger ni?

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (31 oktober 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
31 oktober 2010
Finns ju hur många modeller som helst av dessa satser, men biltema finns ofta i närheten och går att kontaktar enkelt vid problem smile
Att man bara tjuvar ström stämmer troligtvis, de flesta icke-original satser monteras så. Behöver inte kodas in heller för den delen och man slipper att ljusvakten lever ett eget liv så fort det är minsta lilla fel på släpets belysning sad

MVH

Sök