7703
Sök

Ta bort tråden tack

110 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Ta bort tråden tack
Senast redigerat av Snitz (25 december 2010)

Vettemannen
19 oktober 2010
Snitz skrev:
ÅÅh när man har skiftat från sommar till vinterdäck på samma fälgar så guppar bilen i alla hastigheter asså de e rejält nästan. Specielt mycket vid 30-50-70 .. Vinterdäcken är gammla och knappt 3mm kvar .. det ser ut som lite bulor på höger bakdäck på sidan, har även lite pyspunka där
Fälgarna var raka innan så ska inte va skeva! måste va kordbrott eller obalans isåfall .. om inget annat

Vad tror ni? hjälp

Jag hade ett däck på vår 765:a som började skaka precis som om nåt skulle vara trasigt under bilen men det visade sig att det var däcket. En dag fick jag åka och hämta käringen i skogen, tog med ett annat hjul, domkraft och fälgkors. När vi åkte till däckgubben så gick det inte att laga det hade hänt nåt i korden så det var bara att kasta och köpa nytt, jag köpte två för att det skulle harmonera på bakaxeln.

/Benny

3 259 Inlägg
19 oktober 2010
Garanterat separation i nåt av däcken(kordbrott) och inget som går att laga! Sen kan man ju undra varför i helskotta du sätter  så pass gamla vinterdäck med 3mm mönster kvar som dessutom är så torrspruckna så att dom läcker i sidorna?!?!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (19 oktober 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

110 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Förjävligt jag vet men sommardäcken var slicks, så ville ha nåt sålänge istället. Jag fick med dom när jag köpte bilen så att säga, och när snön kommer var tanken på helt nya sulor.

Men då menar du att om jag köper helt nya däck och balansering så ska de lösa sig? för fälgarna kan inte va skeva för dom gick rakt när jag hade på sommardäcken.

Om inte centrumringarna påverkar detta ochså? tog bort dom, men dom går på tajt och fint utan (samma dim).

Mvh
Senast redigerat av Snitz (19 oktober 2010)

Masterworks
19 oktober 2010
Snitz skrev:
Förjävligt jag vet men sommardäcken var slicks, så ville ha nåt sålänge istället. Jag fick med dom när jag köpte bilen så att säga, och när snön kommer var tanken på helt nya sulor.

Men då menar du att om jag köper helt nya däck och balansering så ska de lösa sig? för fälgarna kan inte va skeva för dom gick rakt när jag hade på sommardäcken.

Om inte centrumringarna påverkar detta ochså? tog bort dom, men dom går på tajt och fint utan (samma dim).

Mvh

Satt centrumringarna i fälgarna innan du böt däck?
Varför sätter du inte tillbaka dom igen då?

110 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
okej såhär var det. Hade först på sommardäcken med alufälgarna sen skifta jag till plåt med vinterdäcken (som jag pratar om här). Då centrumringarna blev för tajt med plåt (fick inte på fälgarna) så tog bort dom och slängde då dom, var torra och mest skräp av vid demontering (centrumringarna). Sedan fick jag iden att jag ville ta bort sommardäcken ur alufälgarna o sätta på vinterdäcken som var på plåtisarna .. så är vi i dagsläget. har inte satt tillbax dom . inte ens tänkt tanken att köpa nya pga. att dom går på rakt och jämt (tajt utan)

Så jag tycker att de borde inte vara ett fel. måste va däcken vid dehär laget...
Men de kanske är ett fel?

Mvh

Masterworks
19 oktober 2010
Snitz skrev:
okej såhär var det. Hade först på sommardäcken med alufälgarna sen skifta jag till plåt med vinterdäcken (som jag pratar om här). Då centrumringarna blev för tajt med plåt (fick inte på fälgarna) så tog bort dom och slängde då dom, var torra och mest skräp av vid demontering (centrumringarna). Sedan fick jag iden att jag ville ta bort sommardäcken ur alufälgarna o sätta på vinterdäcken som var på plåtisarna .. så är vi i dagsläget. har inte satt tillbax dom . inte ens tänkt tanken att köpa nya pga. att dom går på rakt och jämt (tajt utan)

Så jag tycker att de borde inte vara ett fel. måste va däcken vid dehär laget...
Men de kanske är ett fel?

Mvh

Om det satt centrumringar i fälgarna så MÅSTE du ha det annars centrerar inte fälgarna...
Det räcker med tiondelar av en millimeter för att det ska bli problem.

Du bör nog skaffa nya ringar och även byta däck då dom
tydligen både har separation och torrsprickor?

110 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
fick höra "Det går utmärkt att köra utan.
Var bara noga att du drar fälgen jämnt, och ser till att konorna går i som de ska. När fälgen väl sitter fastskruvad gör inte centrumringen någon nytta, den är till för att hjälpa dig centrera medan du sruvar fast fälgen"

hm

2 266 Inlägg
19 oktober 2010
har han plåtfälgar så brukar de vara original och då behövs inte centringsringar bara på alu fälgar
byt däcken så försvinner hoppande låter som kordsläpp under slitbanan

svetsdiff !!!

110 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Jo fast jag kör med alu fälgar. Jag har en bmw och detta är bmw orginal fälgar vad jag tror (med centrumkåpor med en skruv) fast de kanske är för blandade bilar.. ingen susning

Hittade en bil med exakt samma fälgar som jag har

http://www.garaget.org/?car=219037&image=2103786

110 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Centrumring tycker borde gå utan om man drar på fälgen rakt och ordentligt.

2 266 Inlägg
19 oktober 2010
Snitz skrev:
Jo fast jag kör med alu fälgar. Jag har en bmw och detta är bmw orginal fälgar vad jag tror (med centrumkåpor med en skruv) fast de kanske är för blandade bilar.. ingen susning

Hittade en bil med exakt samma fälgar som jag har

http://www.garaget.org/?car=219037&image=2103786

De där är eftermarknadsfälgar men de går att korsdra hjulbultar/muttrar så fälgarna sitter bra

svetsdiff !!!

110 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Okej de visste jag inte. Men då borde de gå med Nya däck och dra åt fälgen rätt så ska de guppande obalans grejen försvinna?

värt att försöka ialf eller om jag slänger på om de inte är för dyrt med centrumringar

3 259 Inlägg
19 oktober 2010
Centrumringen är det inte alls noga med om man vet hur man ska dra fast ett hjul, det finns många bilmodeller som inte har nån centrering på navet mot fälgen och det funkar kalas!

Får du dit hjulet lite snett, som det är lätt att få om man är ovan så ger det hur som helst inga kännbara vibrationer i 30-70km/h, utan som vanlig obalans som går att balansera bort så visar det sig inte förrän 80-120km/h!

Mvh/Jon

Edit: Ja om fälgarna är runda(syns jättebra om du sätter upp dom i en balanseringsmaskin) så tar det bort vibrationerna med nya däck!

Tips: Hissa upp bilen så du får ett hjul i taget i luften så du kan snurra på det och känn sedan på slitbanan, men akta dig för utstickande kord(ståltråd)! Jag kan sätta min högra arm på att du kommer känna minst en stor bula på slitbanan på nåt utav däcken!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (19 oktober 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

110 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Bra förklaring JonR och tack alla andra!

Har beställt nya vinterdäck och sen blir de däckverkstan med montering,balansering hela köret.
Jag berättar sen hur de blev smile på återseende

Sök