Uppgradera org.ljud i MB w124 -94

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

Som titel säger är min Mersa helt original i högtalarna. Är ju van vid stereon i Chryslern... LITE bättre :-) så jag är rätt ointresserad av ljud men detta tolereras inte! Vill kunna överrösta dieselknacket iallafall!

Tänkte mig ett billigt alternativ med nya högtalare bak och fram. Stereon är en 2 år gammal Kenwood som vrider ur sig 4x45 watt påstår den. Den stannar kanske. Har mycket goda erfarenheter av Biltemas billigaste utan cd men med usb och SD-ingång. Använder helst SD-kort då detta inte sticker ut i kupén. Kenwooden har bara USB...

Så förslag mottages på bra billiga högtalare. Bra bas tack men övrig skärpa inte tokviktigt. Vill inte såga upp eller på annat sätt modifiera. Det är ju en "veckobil" och jag lägger hellre tid på min riktiga bil. Tack!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

Vettew skrev:
kolla på biltema eller jula är mitt tips. blocket kan funka också.

Lär nog bli Biltema. Ska ju inte ställa upp i nån ljudtävling direkt... Fast jag har aldrig köpt högtalare där och vet inte om de "duger"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Hur mycket kan du tänka dig att lägga ut på nya högtalare? Finns vettiga billiga på ett flertal ställen, men som alltid så blir det bättre ju mer man lägger. Men det krävs även att dom monteras bra, annars spelar det ingen roll vad du köper för dom kommer inte kunna spela bas om dom inte sitter tätt och stumt. Vad är det för storlek på högtalarna som sitter där idag?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Hur mycket kan du tänka dig att lägga ut på nya högtalare? Finns vettiga billiga på ett flertal ställen, men som alltid så blir det bättre ju mer man lägger. Men det krävs även att dom monteras bra, annars spelar det ingen roll vad du köper för dom kommer inte kunna spela bas om dom inte sitter tätt och stumt. Vad är det för storlek på högtalarna som sitter där idag?

Eventuell Stereo 599:-
Högtalare 4 stycken 2000:-
Kablar har jag.

Var ute och tittade bak nu. Inga hål i hatthyllan. Sitter på bägge sidor i en sorts plastkonsoll med galler över som jag inte fick upp. Får väl åka bort till garaget imorgon och ta isär för koll/foto.

DET TOKSNÖAR PÅ TJÖRN!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Behåll huvudenheten du har, kan nog lova att den är bättre än nåt skräp för 600kr, om du inte köper begagnat och gör ett riktigt klipp då. Lägg istället till dom pengarna på högtalarna fram så blir det bättre resultat. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2010 · 17 485 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Verkar vara en av deras billigare men låter garanterat bra mycket bättre än den från Biltema, så behåll den du. smile

Vettew: Varför 6x9or? Okej för att få bas, men ett bra framsystem är roligare då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
OpelMannenRacing Allmänt galen
21 oktober 2010 · 219 Inlägg

Köp nå vettiga 4" och sätt i originalhålen, typ nå jbl eller liknande, kostar inte så förbannat, sen kan du ha 5.25or eller 6.5or innanför gallrena i hatthyllan, då klarar du dig got och väl

och behåll kenwoodspelaren så länge den funkar, inget fel alls på dom

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:
Köp nå vettiga 4" och sätt i originalhålen, typ nå jbl eller liknande, kostar inte så förbannat, sen kan du ha 5.25or eller 6.5or innanför gallrena i hatthyllan, då klarar du dig got och väl

och behåll kenwoodspelaren så länge den funkar, inget fel alls på dom

Så ska det låta! Klara och raka besked! Ok. JBL. Ska kolla på närmaste BRL nån dag. Hade en Sony från 2005 en gång och den gav ett väldigt "platt" Ljud men vi får väl se vad denna ger med vettiga högtalare. Ju nu är det 70-talsstandard på ljudet känns det som.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
21 oktober 2010 · 219 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

OpelMannenRacing skrev:
Köp nå vettiga 4" och sätt i originalhålen, typ nå jbl eller liknande, kostar inte så förbannat, sen kan du ha 5.25or eller 6.5or innanför gallrena i hatthyllan, då klarar du dig got och väl

och behåll kenwoodspelaren så länge den funkar, inget fel alls på dom

Så ska det låta! Klara och raka besked! Ok. JBL. Ska kolla på närmaste BRL nån dag. Hade en Sony från 2005 en gång och den gav ett väldigt "platt" Ljud men vi får väl se vad denna ger med vettiga högtalare. Ju nu är det 70-talsstandard på ljudet känns det som.

Tycker de var helt okej ljud i min 200TE med original högtalare + två Hot Shot 8" i noga uträknad låda i skuffen smile men dina är kanske sönderspelade av tidigare ägare smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 oktober 2010 · 8 744 Inlägg

Det är alltså 4" fram och 6,5" bak? Isåfall så föreslår jag DLS 424 alternativt DLS R4 fram och DLS 226 bak.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Det är alltså 4" fram och 6,5" bak? Isåfall så föreslår jag DLS 424 alternativt DLS R4 fram och DLS 226 bak.

Ser trevligt ut. Tack! Att räkna tum till cm är ju nada problem. Men vad mäter man? Rakt över? Korsvis hål till hål? Helt grön på detta. Vill gärna komma hem med rätt grejer imorgon...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
21 oktober 2010 · 219 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

ChriZtoffer skrev:
Det är alltså 4" fram och 6,5" bak? Isåfall så föreslår jag DLS 424 alternativt DLS R4 fram och DLS 226 bak.

Ser trevligt ut. Tack! Att räkna tum till cm är ju nada problem. Men vad mäter man? Rakt över? Korsvis hål till hål? Helt grön på detta. Vill gärna komma hem med rätt grejer imorgon...

rakt över, men de står ju på kartongen också vad de är för storlek, men som sagt, 4" VET jag funkar perfekt fram, bak ser du ju vad som går dit

Senast redigerat av OpelMannenRacing (21 oktober 2010)

OpelMannenRacing Allmänt galen
21 oktober 2010 · 219 Inlägg

Tack för tipset wink då vet jag vad ja ska kika efter till min smile

mb_pucken
23 oktober 2010 · 5 087 Inlägg

vet inte om någon har påpeka det tidigare men det är 5" fram å bak i mercedes w124. men med hjälp av en kniv å svärord går det i 5,25" i instrumentbrädan. bak sitter högtalaren i koppar så där får man limma högtalarna på skålen. gallret är bara och lyfta på insidan mot mitten å sen rycka å slita lite.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

mb_pucken skrev:
vet inte om någon har påpeka det tidigare men det är 5" fram å bak i mercedes w124. men med hjälp av en kniv å svärord går det i 5,25" i instrumentbrädan. bak sitter högtalaren i koppar så där får man limma högtalarna på skålen. gallret är bara och lyfta på insidan mot mitten å sen rycka å slita lite.

Tackar mycket för denna info! Har inte köpt högtalare än så nu är det grönt! Tack!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
NMI
23 oktober 2010 · 1 045 Inlägg

5,25" fram är det väldigt trångt få in, dom måste ha liten magnet,

bättre satsa på 4" högtalare fram och bygga en liten ring/adapter i metall så det blir tätt,
sen går nog 5,25" in bak,

behåll cdn du har,
för 2000:- finns det mycket bra högtalare att välja mellan,

BMW 740D "V8 Biturbo diesel" (2001)
Ford F250 Superduty "Diesel trucken" (2004)
mb_pucken
26 oktober 2010 · 5 087 Inlägg

nej de tycker ja inte har 5,25 i min med ett monteringsdjup på 10-12 cm och 5" över magneten. utan problem. får trycka ihop värmekanalen lite  på förarsidan bara. skulle hällre göra så att ja satte ett par 4" bak för där måste man limma eller liknande för å få högtalarna att sitta fast. där skulle de funka prima med ett par 4" och en baffelring. men ja kanske bara hade lite tur när middarna skulle i brädan på mina 3 senaste mercor:P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
OpelMannenRacing Allmänt galen
26 oktober 2010 · 219 Inlägg

Varför ska man behöva limma? ser ingen vettig anledning till de, känns rätt tattaraktigt också...

mb_pucken
27 oktober 2010 · 5 087 Inlägg

Jo original högtalarna sitter i skålar fastsatta med klipps och inget att skruva i runt om. Så när man sätter i andra högtalare så är de lättast att limma dom. Sitter både fast och blir tätt. Men om man vill kan man ju göra en baffel och sätta i en 4" i stället men finns iaf inget mer än baffeln å sätta högtalaren i

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang