2032
Sök

Koppla in extra kylfläkt

956 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#1
Har rivit ur AC:n ur min Saab 900. Så fick 1 kylfläkt över från AC:n som jag tänkte använda som kylfläkt.

Om jag fattat rätt behöver jag ett relä:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ovrigt/Rela/

Men frågan är vilket?

42301
42302
42303

Och så ska de kopplas in, men de borde man få med relät, vilket nummer som ska vart?

Forummoderator
18 308 Inlägg
23 oktober 2010
#2
Hur många watt är fläkten på? Ett 40A relä pallar max 480 watt. Bör väl räcka mer än väl? Ta det större ändå. En tia hit eller dit...

Inkoppling är rätt basic. på sidan av reläet finns ett schema. Annars:

30. Plusmatning till fläkt
85. Jord Eller se nedan...
86. Styrström PLUS. Annars lägger du plus på denna och styrspänning MINUS på 85.
Den som är kvar heter väl 56 eller 57? kom ej ihåg. Spänning ut till fläkten.

Rejäla kablar till matningen av fläkten! Gärna 4 mm2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

956 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#3
Jag vet tyvärr inte hur mycket fläkten är på.
Säkringen original dock till fläkten är på 30A.

Okej det verkar ganska enkelt.
Till fläkten finns det grön och svart kabel.
Antar grön är plus, och svart minus. Vart ska dessa på relät?

Forummoderator
18 308 Inlägg
23 oktober 2010
#4
Glader9991 skrev:
Jag vet tyvärr inte hur mycket fläkten är på.
Säkringen original dock till fläkten är på 30A.

Okej det verkar ganska enkelt.
Till fläkten finns det grön och svart kabel.
Antar grön är plus, och svart minus. Vart ska dessa på relät?

Då är det ju lungt med Amperen...

Antar att svart är jord/minus. Grön plus. PROVA! Det gör inget! Fläkten ska suga in luften genom kylaren. Då går den åt rätt håll. Tvärtom blir det kokning nästan garanterat.

Problemet för dig är att många bilar har minusstyrning av fläkten via en givare. Du måste veta om fläkten är plus eller minusstyrd.

Var ute i garaget och rotade i hyllan med Haynesmanualer. Hittade "Saab 9000 85-98" Ska läsa lite... Vänta...

EDIT: På en 9000 är fläkten mycket riktigt plusstyrd. (Sveriges Alfa Romeo...) Anade det... Men mer hjälp än så kan du inte få från mig förren du vet om det är samma på dig. Inkopplingen skiljer ju sig lite...
Senast redigerat av Dieselsmurfen (23 oktober 2010)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

956 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#5
Okej!
Tyvärr har jag inte en aning om den är plus eller minus styrd. Men jag har haynes till min bil med, så hittar du något i Haynes för 9000 kan jag ta en kik i min får vi se.

Forummoderator
18 308 Inlägg
23 oktober 2010
#6
Glader9991 skrev:
Okej!
Tyvärr har jag inte en aning om den är plus eller minus styrd. Men jag har haynes till min bil med, så hittar du något i Haynes för 9000 kan jag ta en kik i min får vi se.

Elscheman i slutet innan felsökning. "Kylfläkt" finns med i nån ruta...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

956 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#7
Här ska vi se. Jag är kass på kopplingsscheman.

http://img833.imageshack.us/img833/9492/1215o.jpg
Senast redigerat av Glader9991 (23 oktober 2010)

Forummoderator
18 308 Inlägg
23 oktober 2010
#8
Glader9991 skrev:
Här ska vi se. Jag är kass på kopplingsscheman.

http://img833.imageshack.us/img833/9492/1215o.jpg

Tack! Den är "Plusstyrd"

85 på relä till jod/kaross.
86 på relä till Styrkabeln. Från givare. Färg okänd för mig. Mät eller konsultera nån. vet ej.
30 på relä till lämpligen batteriplus. Via säkring 30-35A. Detta gör att fläkten kan gå även efter det att motorn stängts av. Rekommenderas för att undvika fenomenet "efterkokning" Ju närmare du kan sätta säkringen till batteriet desto bättre.
87 på relä till grön matning på fläkt. Grov 4mm2 kabel

Lycka till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

956 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#9
Tackar! Tack för hjälpen!

Forummoderator
18 308 Inlägg
23 oktober 2010
#10
Glader9991 skrev:
Tackar! Tack för hjälpen!

För all del. Nästa gång är det jag som behöver hjälp med nåt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök