1837
Sök

Problem med AB Bilkompaniet i Örebro

59 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Hej gott folk!

Jag hade hittat drömbilen, en Audi S4 från 2005 med all tänkbar utrustning, även lagligt registrerad med dragkrok som inte gick att få med svensksålda. Diskuterade med AB Bilkompaniet om bilen och den verkade vara precis vad jag var ute efter.

Var helt inställd på köp om allt stämmer och betalade handpenning för att han skulle hålla bilen tills jag och en polare kunde ta oss neråt i landet. Innan jag betalade handpenning frågade jag om han utan problem betalar tillbaks om jag inte vill ha den.  ”Japp om det är något som inte stämmer kan du självklart backa.” Betalade sedan över handpenning och allt var frid och fröjd tills vi är där i Örebro.

Firman och ägaren Jonas Nylén ger ett oseriöst intryck och man börjar känna sig lite tveksam, när sedan växelspaksknoppen är mer nött än i min gamla A4 och klarglaslyktorna ser närmast blästrade ut börjar varningsklockorna ringa. Vi frågar även om de är MRF anslutna vilket de inte är. Ägaren pressar oss att vi måste avsluta det här nu, han ska nämligen till Stockholm på någon timme. Säger att jag ska fundera lite och höra av mig senare. Vi tar en promenad till en annan bilhandlare och hämtar upp en bil åt polaren.  När vi pratar lite om AB Bilkompaniet där blir vi avrådda från att köpa.

På någon timme ringer Jonas och säger att han måste bli av med S4an och att vi kan lägga ett bud. Nu blir man väldigt fundersam så vi åker till Audi och ber dem kolla upp den, tydligen har den vart inne på rep för nästan 90 000 kr sedan den kom till Sverige. Gubben på Audi tycker den har vart inne för märkliga saker, saker som man inte borde behöva laga på en bil som gått lite mer än 7000 mil. Vid det här laget har jag bestämt mig för att det verkligen inte blir ett köp, hoppas bara att Jonas som lovat betalar tillbaka handpenningen.

När jag nästa gång pratar Jonas på Bilkompaniet säger han att jag får den för 250 000 kr innan jag ens hunnit säga att jag bara vill ha tillbaks min handpenning.  När han hör det börjar det slingras, ”Den är som jag sagt, eller hur? Vad har Audi sagt till er, det hade jag ingen aning om? Nu tycker jag du inte är riktigt schysst, vi hämtade er från station, monterade på vinterdäcken färdigt och grejade åt dig.”

Väl hemma i Kiruna ringde jag Audi i Örebro, då hade Jonas vart där och skällt ut han vi pratade med, sagt att de inte får säga grejer om hans privata bil. Jag blir av Audi rådd till att polisanmäla bilkompaniet angående handpenningen.

Skriver därefter ett brev till Bilkompaniet där jag förklarar läget, säger att jag vill ha min handpenning innan fredagen annars blir det polisanmälan. Har ännu inte fått den.

Bilen har dykt upp på Blocket igen nu för 279 900 kr: http://www.blocket.se/orebro/Audi_S4_Na … _8&w=3

Regnummer på den är XXT940.

Firman: http://www.ratsit.se/5567715890

Jag är mest glad att jag inte köpte bilen, men det gör ändå ont att ge bort 5000 kr till en skojare. Någon som vart med om liknande och kan ge mig råd?

Audiot
1 153 Inlägg
24 oktober 2010
jäkligt tråkigt måste jag säga.
ingen dålig bil du tänkt köpa heller måste jag tillägga wink

Beemer Power
13 Inlägg
24 oktober 2010
Ja jag bor ju rätt nära örebro men har aldrig varit i kontakt med firman så vet inte vad det är för några men när jag läser din berättelse så kommer jag inte inhandla några bilar där iaf

Kaffe Det Drack Vi När Vi Var 5 Nu Dricker Vi Whisky!

347 Inlägg
24 oktober 2010
Eftersom det är ett företag så kan du anmäla till allmänna reklamationsnämnden. Det tycker jag absolut att du ska göra. Vill bilhandlaren sedan inte följa ARNs beslut så blir det tingsrätten.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 oktober 2010
Är det lyktorna och växelspaken som hindrar köpet eller luktar det skruvad mätare om hela bilen ?
Kan inte Audi hjälpa dig med att kolla upp den riktiga mätarställningen och se om det stämmer ?

Autotech

Trucker
2 710 Inlägg
24 oktober 2010
Mkt pengar som gavs i handpenning?
Säker på att det gick till företagets konto o inte ett privat?
Har du bevis på detta?

Det bästa du kan göra är att vända dig till ARN (www.arn.se) eller konsumentverket, innan polisanmälan då..

Polisanmälan tar ju sin tid tills dom ska utreda o greja så ta kontakt med ARN eller konsumentverket först!
Jobbig situation men ärligt vem åker uppemot 100mil för att kolla på en bil som man inte är hundra på ?! (åkt själv långa vägar, inget fel med det) utan det är att du tydligen inte kollat upp allt.

Hoppas det löser sig för dig, känns dock som att du måste ha lite is i magen här iomed att du ej kan snacka med personen öga mot öga vilket kan leda till att han "inte hinner" svara på mejl eller samtal.

ha de gott

Fart missbrukare

Med.lem
3 759 Inlägg
24 oktober 2010
När dom på Bilkompaniet läser den här tråden ändrar dom sig nog rätt fort.
Brukar kunna vara så iaf.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 oktober 2010
Mr_EmCom skrev:
När dom på Bilkompaniet läser den här tråden ändrar dom sig nog rätt fort.
Brukar kunna vara så iaf.

Ja skicka du en länk till denna i ett mail.

Autotech

59 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
Blev just förvånad då jag fick mail från Bilkompaniet. Han säger att han gjort en överföring i fredags vilket betyder att jag borde ha tillbaks min handpenning på 5000 kr imorgon om allt stämmer smile. Även lättande att slippa dra igång en jävla process över det också.

Bilen kändes fräsch i övrigt men när man såg små tecken, pratade med Audi samt att Bilkompaniet prutade bort 50 000 kr på bilen själv och verkligen ville bli av med den tyckte jag inte det var nå snack om att stå över.

Trucker
2 710 Inlägg
24 oktober 2010
Nerik skrev:
Blev just förvånad då jag fick mail från Bilkompaniet. Han säger att han gjort en överföring i fredags vilket betyder att jag borde ha tillbaks min handpenning på 5000 kr imorgon om allt stämmer smile. Även lättande att slippa dra igång en jävla process över det också.

Bilen kändes fräsch i övrigt men när man såg små tecken, pratade med Audi samt att Bilkompaniet prutade bort 50 000 kr på bilen själv och verkligen ville bli av med den tyckte jag inte det var nå snack om att stå över.

Du ser smile

Sen tar det normalt 3 bankdagar/arbetsdagar för att du ska få pengarna ( om ni ej har samma bank), så mitten på veckan skulle jag säga smile Kul o höra att du kommit ett steg närmare lyckan iaf smile Synd att affären ej blev av..

Fart missbrukare

59 Inlägg
25 oktober 2010
Trådstartare
Underbart! Fick in handpenningen på kontot idag smile Problem solved!

Fetast i stan !!
991 Inlägg
26 oktober 2010
Skönt att det löste sig för dig smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

8 894 Inlägg
26 oktober 2010
Smutskastning av företag är inget som tas i garagets forum då dom allt som oftast inte kan bemöta kritiken.

Låser härmed tråden då problemet även är löst vilket det till slut oftast gör.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök