Byte manuell till automat MB w124 200D -94:a

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

Är det värt att göra?

Köpte en MB 200D -94:a med manuell låda (5-växlad) för att ha som bruksbil under vardagarna. Den går fan så bra och startar snällt i -5 grader så långt. Kan ju givetvis sälja den och köpa en annan likadan fast med automat då!

MEN! Jag köpte grisen i säcken en gång och det visade sig vara ett lyckokast! Den går underbart och drar strax över halvlitern (pendlar) och går rakt och fint samt ingenting alls att anmärka på. Pinar jag den i långt över tillåten hastighet ligger tempen stadigt på cirka 85 grader. Allt fungerar! Ni fattar!?

Hatar manuell låda då jag kört automat sen 1993. Ligger dagligen i köer genom göteborg och automaten saknas....

Är det värt att byta låda? Bilen går ju som en dröm! (se mina bilder i profilen) och jag vill inte byta! Kan inte göra själv så nån måste göra det. Har haft w124 200D innan med auto och vet att det inte är nån raket direkt.

Byta bil eller låda???

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
25 oktober 2010 · 219 Inlägg

Köp en 250D med automat istället, 200D med automat är så förbannat stendöd att de finns inte, de är ju rött innan stackars OM601an har sparkat iväg stortysken från trafikljuset, 250in orkar ju iaf dra runt automaten, så svaret är enkelt, BYT BIL

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:
Köp en 250D med automat istället, 200D med automat är så förbannat stendöd att de finns inte, de är ju rött innan stackars OM601an har sparkat iväg stortysken från trafikljuset, 250in orkar ju iaf dra runt automaten, så svaret är enkelt, BYT BIL

Haha! "stortysken" Jo jag fattar poängen... Hade en 300D -92 med auto en gång. Borde behållit... Kombi dessutom!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OpelMannenRacing Allmänt galen
25 oktober 2010 · 219 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

OpelMannenRacing skrev:
Köp en 250D med automat istället, 200D med automat är så förbannat stendöd att de finns inte, de är ju rött innan stackars OM601an har sparkat iväg stortysken från trafikljuset, 250in orkar ju iaf dra runt automaten, så svaret är enkelt, BYT BIL

Haha! "stortysken" Jo jag fattar poängen... Hade en 300D -92 med auto en gång. Borde behållit... Kombi dessutom!

Dock är de ju roligare med manuell wink men ska du köra genom skithålan göteborg stup i ett är nog automat att föredra

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2010 · 17 485 Inlägg

OpelMannenRacing skrev:

Dieselsmurfen skrev:

OpelMannenRacing skrev:
Köp en 250D med automat istället, 200D med automat är så förbannat stendöd att de finns inte, de är ju rött innan stackars OM601an har sparkat iväg stortysken från trafikljuset, 250in orkar ju iaf dra runt automaten, så svaret är enkelt, BYT BIL

Haha! "stortysken" Jo jag fattar poängen... Hade en 300D -92 med auto en gång. Borde behållit... Kombi dessutom!

Dock är de ju roligare med manuell wink men ska du köra genom skithålan göteborg stup i ett är nog automat att föredra

En 200D w124 är inte rolig. Oavsett låda. Ett transportmedel. Pålitligt sådant dessutom! Håller med dig! Att passera GBG i rusningstrafik suger men ofta i mitt yrke ett måste. Jag kör ett sjukt antal mil varje år och vill "åka bil" inte aktivt köra. Då kör jag Chryslerna i så fall... Säkert är den lite piggare med manuell men jag bor på "landet" och har man väl kommit sig ut på motorvägen är det skit sak samma. I köerna runt GBG är det tråkigt bara...  Är tyvärr redan vid 37 års ålder trött på att köra bil och ser det som ett nödvänligt ont för att komma till jobbet. På sommaren kan det vara kul att tokköra iförd solglasögon men för det mesta: Till och från jobbet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang