Eftermontering av kupévärmare

BL_BL
26 oktober 2010 · 16 Inlägg

Hej!

Jag undrar om man kan göra eftermontage av kupévärmare och om det blir bra och vad man eventuellt skall tänka på?

Jag är nog endast ute efter kupévärmare (alltså inte motorvärmare) då jag vill undvika att behöva skrapa rutorna varje morgon.

Om man köper tjänsten (ja, även hårdvaran) vad skall det kosta ungefär?

Det jag har förberett med är att jag har ett uttag vid min parkering och har satt en timer i huset för den så jag kan styra när strömmen skall slås på.

Andra erfarenheter tages tacksamt emot! smile

Sarge
26 oktober 2010 · 2 337 Inlägg

Att montera kupévärmare borde väl inte vara svårare än att montera något i stil med det här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … tagskabel/ + http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … vagguttag/

Intagskabeln är ju som att dra en strömkabel till slutsteg, men dras från grillen där ena änden sätts fast, in till kupén (smidigt om det finns genomföring på passagerarsidan, som på bl.a. min Saab 9-3) till uttaget som skruvas eller tejpas på lämplig plats i kupén.

Om jag är helt ute och cyklar (klockan är ju ändå 03.20) så får ni rätta mig.

apanloco
27 oktober 2010 · 1 Inlägg

Jag är intresserad av precis samma sak, fast till en Toyota Avensis 2003 T25.

Jag ringde mekonomen idag och de sa att koppla in uttag för kupévärmare i kupén, samt (vad de alltid brukar göra samtigit) koppla in motorvärmaren, och uttaget för dessa, kostar 3600kr.

fegge_89
27 oktober 2010 · 1 302 Inlägg

Det är både billigare och enklare att montera själv.
Har man en gång monterat ett slutsteg så är det inga problem att eftermontera en kupévärmare heller.

Dock så undrar jag vad det är för slad man ska montera på den här kabeln för så där ser ju inte en vanlig stickkontakt ut precis smile

bild: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … tagskabel/

Senast redigerat av fegge_89 (27 oktober 2010)

fegge_89
28 oktober 2010 · 1 302 Inlägg

Ingen som vet?hmm

BL_BL
15 november 2010 · 16 Inlägg

Jag har nu beställt jobbet och hårdvaran ifrån min vanliga verkstad. Kalaset går på ca. 3.500:- och då är det en Calix-sats de använder, allt är med förutom en motorvärmare (som jag ändå känner att jag inte behöver).

En ny fråga är gällande vad jag skall köpa för stolpe med uttag eller annan lösning med uttag? Jag har en elektriker som skall koppla in det och det är förberett med kabelrör fram till platsen på min parkering.

Jag har som sagt en timer i mitt garage så jag behöver endast en lösning med uttag och jag behöver dessutom 2 uttag för 2 bilar.

Någon som har koll på något billigt och bra?

RPM2006
18 november 2010 · 537 Inlägg

BL_BL skrev:
Jag har nu beställt jobbet och hårdvaran ifrån min vanliga verkstad. Kalaset går på ca. 3.500:- och då är det en Calix-sats de använder, allt är med förutom en motorvärmare (som jag ändå känner att jag inte behöver).

En ny fråga är gällande vad jag skall köpa för stolpe med uttag eller annan lösning med uttag? Jag har en elektriker som skall koppla in det och det är förberett med kabelrör fram till platsen på min parkering.

Jag har som sagt en timer i mitt garage så jag behöver endast en lösning med uttag och jag behöver dessutom 2 uttag för 2 bilar.

Någon som har koll på något billigt och bra?

http://www.jula.se/mediaarchive/5188049/zoom/400353-jpg.jpg

BARRET
18 november 2010 · 561 Inlägg

En fråga. Varför inte motorvärmare? Nu kommer du endå sitta å frysa i bilen. För så fort du startar så kommer det bli kallt i kupen ju. Sen att du sparar soppapengar och slitage skadar ju inte heller.

Har du verkligen tänkt igenom detta smile

_Magic_
18 november 2010 · 10 Inlägg

Om man inte ska montera någon motorvärmare utan bara ett kupevärmar uttag kan man väl lika gärna fuska till det rejält
1.öppna passagerardörren
2.placera ett kupé element helst en riktig Calix på golvet
3.dra en skarvsladd från kupé elementet ut igen bildörren till motorvärmarstolpen
4.stäng dörren
5.klart! Har funka kanon för mig på isbilen i många år smile

BARRET
19 november 2010 · 561 Inlägg

_Magic_ skrev:
Om man inte ska montera någon motorvärmare utan bara ett kupevärmar uttag kan man väl lika gärna fuska till det rejält
1.öppna passagerardörren
2.placera ett kupé element helst en riktig Calix på golvet
3.dra en skarvsladd från kupé elementet ut igen bildörren till motorvärmarstolpen
4.stäng dörren
5.klart! Har funka kanon för mig på isbilen i många år smile

Så har jag också gjort, funkar kanoners om man enbart vill ha isfria rutor.

Jonbe
19 november 2010 · 315 Inlägg

_Magic_ skrev:
Om man inte ska montera någon motorvärmare utan bara ett kupevärmar uttag kan man väl lika gärna fuska till det rejält
1.öppna passagerardörren
2.placera ett kupé element helst en riktig Calix på golvet
3.dra en skarvsladd från kupé elementet ut igen bildörren till motorvärmarstolpen
4.stäng dörren
5.klart! Har funka kanon för mig på isbilen i många år smile

Samma här...funkar prima!

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
groggy_swe
3 januari 2011 · 11 Inlägg

Jag skulle dra in Calix kablage till kupén i min Peugeot 207 2010 igår smile
men det kan jag säga va inte det lättaste,, fanns ingen synlig genomförings hål vad jag kunde se.
och en typ av gummimatta på hela väggen, så jag fick stoppa svansen mellan benen å ge upp sad.
någon som vet hur man drar kabeln i en peugeot utan att plocka isär hela bilen ?

kis69
16 januari 2011 · 1 Inlägg

Hej,

För peugetot 207:....

jag monterade för en liten tid sedan kupévärmare i frugans 206.

Inne i handskfacket längst fram finns en liten lucka som man kan pilla bort, borra hålet för kabeln till motorrummet via den luckan, montera kablen med genomföring, sätt tillbaks luckan och...klart för inkoppling.

groggy_swe
16 januari 2011 · 11 Inlägg

kis69 skrev:
Hej,

För peugetot 207:....

jag monterade för en liten tid sedan kupévärmare i frugans 206.

Inne i handskfacket längst fram finns en liten lucka som man kan pilla bort, borra hålet för kabeln till motorrummet via den luckan, montera kablen med genomföring, sätt tillbaks luckan och...klart för inkoppling.

nä fanns ingen lucka på min, så enkelt ville dom inte att det skulle vara när dom ritade 207:an

Senast redigerat av groggy_swe (16 januari 2011)

john_petrucci
20 november 2013 · 171 Inlägg

_Magic_ skrev:
Om man inte ska montera någon motorvärmare utan bara ett kupevärmar uttag kan man väl lika gärna fuska till det rejält
1.öppna passagerardörren
2.placera ett kupé element helst en riktig Calix på golvet
3.dra en skarvsladd från kupé elementet ut igen bildörren till motorvärmarstolpen
4.stäng dörren
5.klart! Har funka kanon för mig på isbilen i många år smile

Sorry för bump, men jag undrar hur ni drar skarvsladden ut genom bildörren? Det går väl inte att stänga dörren om man har en sladd emellan?

Jonbe
20 november 2013 · 315 Inlägg

Det går hur fint som helst med en sladd emellan!

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
john_petrucci
20 november 2013 · 171 Inlägg

Jaså ofta gör det? Trodde bara att kabeln skulle gå sönder då. Det är inget speciellt ställe på dörren där man ska ha sladden då?

Jonbe
20 november 2013 · 315 Inlägg

du har ju gummilister som skyddar runt om smile se till att ha en kabel som är klassad som en utomhus kabel ( vet ej vad det heter) så den tål lite fukt med. de värsta som händer OM kabeln går sönder är att en säkring/propp går. smile

Volvo XC70 "Civilaren" (2001)
john_petrucci
21 november 2013 · 171 Inlägg

Provade nu, men det går ju fan inte att stänga dörren helt. Den tar i så att den låser sig i "första steget" och glappar. Men det går alltså inte att stänga den helt.

Har en V70N för övrigt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang