6806
Sök

Info om BMW M3 3,2 med Evo-kit? (MST Wiesmann)

854 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Brorsan köpte precis en M3 3,2 och efter att ha gått igenom pärmen med historik så hittade vi några papper från MST Wiesmann där bilen är köpt. Ungefär ett år efter inkösdatum så finns det ett kvitto på ett "evo-kit" där det ingick:

- Fächerkrümmer dia. 42 mm (Fjäderbenstag?)
- Sport-Endschalldämpfer aus Edelstahl mit doppelendrohr dia. 76 mm (slutdämpare?)
- Motronic-Steuergerät mit neuer Kennfeldoptimierung (Mappning?)
- Hinterachse im Ausrausch wahlweise auf 3,45 oder 3,64 (Serie 3,23) (slutväxel?)

Sedan står det att det är det är 335 hp/7400 varv istället för 321 hp/7000 varv och 362 nm istället för 320nm/3600 varv. Fartspärren är dessutom borttagen så den nya är 281 km/h.

Från samma datum finns även ett kvitto på vilket jag tyder som ett utökat leveranskvitto där det bland annat står med några MST-punkter:

MST Competition-fahrwerk, höheneinst. (?)
MST Radsatz 8,5*18 (Fälgar)
MST Voderwagen-verkstärkungs-kit (?)
MST EVO-kit bestehend aus fächer (Evo-kit enligt tidigare?)
Krümmer Edelstahl, endschalldämpfer (slutdämpare)

Min teori är att detta är eftermonterade "original-alternativ" eftersom det finns med på resten av utrustningslistan med siffror på tillbehörskoder och pris på bil m.m.

Invändigt har bilen vad jag känner igen som GT utrustning, bl.a. "motorsport" instegslister och kolfiber ovanför handsfacket. Tror en "halv" GT-vinge sitter på också.

Tyvärr är fälgarna inte kvar och jag tror dessutom att det tidigare suttit någon form av GT-läpp på.

Skulle gärna ta emot mer info om dessa uppgraderingar samt om hur vanligt detta är.

Mvh Marcus

12 086 Inlägg
27 oktober 2010
Fränt! smile

Vingen heter enligt ETK "Bmw Motorsport rear wing" och är vad jag kan se den ända vingen som finns att tillgå M3 förutom GT-vingen.

Original är M3 3.2 utrustad med 3.23 diff enligt ETK, så bilen är utrustad med en lägre utväxling. Låter ju spännande:) Lite alá 540 Japmax style wink

"MST Competition-fahrwerk, höheneinst" torde stå för tävlingsfjädring typ. "höheneinst" ger höjd gång på google translate tongue

När man söker på Voderwagen får man upp mkt info om framvagn, så troligen är detta ett förstärkningskit för framvagnen (kanske stag mellan länkarmarna?)

Jag tvivlar ju på att dessa delar skulle va originaltillbehör? Vilket jag tvivlar på att du menar tongue
MST Wiesmann verkar kunna liknas med AC Schnitzer etc. De flesta bilar med sådana utrustningspaket brukar väl säljas nya i redan modifierat skick. Detta ex vart mest troligen utrustad med MST Wiesmann prylar efter nyförsäljning.

Får kolla på bettan i helgen! smile
Senast redigerat av JapMax (27 oktober 2010)

854 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
JapMax skrev:
Jag tvivlar ju på att dessa delar skulle va originaltillbehör? Vilket jag tvivlar på att du menar tongue
MST Wiesmann verkar kunna liknas med AC Schnitzer etc. De flesta bilar med sådana utrustningspaket brukar väl säljas nya i redan modifierat skick. Detta ex vart mest troligen utrustad med MST Wiesmann prylar efter nyförsäljning.

Ja och nej, jag menar att detta är tillbehör som inte är BMW original men som ändå kan väljas direkt när man köper bilen eftersom dom finns med på någon sorts kvitto på bilen tillsammans med all annan utrustning och med tillbehörskod och slutpris. Så det är säkert likt AC Schnitzer. Det nya utökade kvittot på bilen och prylarna från MST är ungefär ett år efter nyförsäljning.

Sök