4052
Sök

El vattenpump

Pedal To The Metal
750 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Hej alla glada människor..

Jag skulle behöva en Stabil el Vattenpump. Är det någon som ha på lager eller vet var man kan få tag i en bra pump?  Länka gärna tongue smile

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 oktober 2010
Vad ska du ha den till och hur mycket måste den leverera?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Vad ska du ha den till och hur mycket måste den leverera?

Mvh Tommy

Jag ska ha den till att leverera vatten från bakmonterad kylare fram. Så den bör väl palla ett par BAR.

227 Inlägg
27 oktober 2010
Både tex dalhems och ppf säljer davies craig pumpar som brukar användas som stödpumpar till kylsystem.

1 059 Inlägg
27 oktober 2010
köpte min på summit,helt i aul och går o styra med sprutet om man vill.funkade kanon till just trycka fram vattnet

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

5 710 Inlägg
28 oktober 2010
Revotech skrev:
Så den bör väl palla ett par BAR.

Det är inte trycket som är intressant på en sådan typ av pump utan flödet.
Ett par bar vill du nog inte ha....då du kommer spränga något.
Normalt öppningstryck på locket till expansionskärlet brukar vara kring 0.7-1.0bar.

MVH Jonas
..............

Pedal To The Metal
750 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Revotech skrev:

Normalt öppningstryck på locket till expansionskärlet brukar vara kring 0.7-1.0bar.

Ja det ligger ju original strax under 1 bar. Men ska man ha samma pump till att trycka det från skuffen fram och runt i motorn så behöver jag ett högre tryck. Menar ju inte att jag ska åka med 6 BAr på pumpen. Dessutom tror jag inte det är något som sprängs för att man åker med 1.5-2 bar i kylsystemet, Prisolrör och siliconslang lär ju hålla.

Mvh

227 Inlägg
28 oktober 2010
Revotech skrev:
jonTe skrev:
Revotech skrev:

Ja det ligger ju original strax under 1 bar. Men ska man ha samma pump till att trycka det från skuffen fram och runt i motorn så behöver jag ett högre tryck. Menar ju inte att jag ska åka med 6 BAr på pumpen. Dessutom tror jag inte det är något som sprängs för att man åker med 1.5-2 bar i kylsystemet, Prisolrör och siliconslang lär ju hålla.

Mvh

Det är många som har kylaren bak som kör med bara originalpumpen också som det fungerar för år efter år.
Du behöver ingen pump som bygger massa tryck, det är ju ingen höjdskillnad mellan motorn och kylaren eller har du tänkt ha den på taket? wink

5 710 Inlägg
28 oktober 2010
Revotech skrev:
Ja det ligger ju original strax under 1 bar. Men ska man ha samma pump till att trycka det från skuffen fram och runt i motorn så behöver jag ett högre tryck.

Nej....du behöver tillräckligt flöde. Är det trycket du vill åt så sätt en strypning på ledningen så får du högt tryck. Blir det bättre flöde....nej.

Revotech skrev:
Dessutom tror jag inte det är något som sprängs för att man åker med 1.5-2 bar i kylsystemet,

Varför tror du då man har ett lock som öppnar vid 0.75?
Revotech skrev:
Prisolrör och siliconslang lär ju hålla.

Kan ju förändra läget en aning med "stöddigare" grejjer men vad skall du ha en massa tryck till?

MVH Jonas
..............

Pedal To The Metal
750 Inlägg
28 oktober 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Revotech skrev:
Ja det ligger ju original strax under 1 bar. Men ska man ha samma pump till att trycka det från skuffen fram och runt i motorn så behöver jag ett högre tryck.

Nej....du behöver tillräckligt flöde. Är det trycket du vill åt så sätt en strypning på ledningen så får du högt tryck. Blir det bättre flöde....nej.

Revotech skrev:
Dessutom tror jag inte det är något som sprängs för att man åker med 1.5-2 bar i kylsystemet,

Varför tror du då man har ett lock som öppnar vid 0.75?
Revotech skrev:
Prisolrör och siliconslang lär ju hålla.

Kan ju förändra läget en aning med "stöddigare" grejjer men vad skall du ha en massa tryck till?

Originalpump får inte plats för audi A3 är lite smala fram jämfört med 9000 motorn. Ja visst behövs det ett bra flöde. Sen är det så att JA det är höjdskillnad på kylaren och motorn. Kylaren sitter några cm över backen. Där jag ska ta in vatten sitter några decimeter upp så det behövs mer tryck, då jag testat med original pump från skuffen.

Om man säger såhär, VAD skulle sprängas vi lite högre tryck??? Silicon slangarna är ju mycket tåliga. Likaså prisolrör. Kylare, topp och block är ju relativt tåligt de med tonguewink

Vi har missat själva frågan i tråden... Någon som vet bra pump till bra pris? Simple question.
tongue
Mvh

Sök