Omkörnings olycka

lulleboy
29 oktober 2010 · 4 Inlägg

Håller fan på å bli tokig!!!!
Körde om en moppe för en månad sen å han skulle svänga så han körde rakt in i mig utan att blinka eller titta. Å därför undrar jag om man nu drar in försäkringen om man kan bli av med körkortet då??
Nån som har erfarenhet eller vart med om liknande händelse???

Toyota Corolla "Red dead Redemption" (1997)
pnorberg
29 oktober 2010 ·

Näe då, i detta fall är det med största sannolikhet mopedistens fel.
Var med om ett liknande fall för några år sedan fast med en A-traktor, killen skulle svänga vänster mellan två hus, jag hade påbörjat en omkörning och när jag var just bredvid han svänger han. Det blev hans fel då han måste ha fulluppsikt bakåt.

MR-P
29 oktober 2010 · 135 Inlägg

Nej det är mopedistens fel, var med om en liknande händelse för en månad sedan.
Jag och min polare körde om en annan bil och han blinkade inte när han svängde och försäkringsbolaget ansåg att det var hans fel smile

Nissan S14a "2jz 2.0" (1998)
gamlingen
29 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

Försäkringsbolaget har inget med körkortet att göra,, endast polisen som tar den biten.

sir_daniel www.kudoz.se
29 oktober 2010 · 3 802 Inlägg

skillnaden hade varit om det varit en cykel, för de är bilisterna "alltid" skyldiga mot oavsett hur de beter sig (jävla as). Mopeder däremot är ett fordon som måste försäkras och därmed finns ett ansvar hos dess förare.

Mercedes GL550 "Gangster mercan" (2008)
Jaguar Xj6 4.2L LWB "Gammeljaggan" (1977)
Jaguar Xj6 serie 2 "Bus katten" (1977)
Andromeda Rumpmas
29 oktober 2010 · 3 860 Inlägg

Vänstersväng döms mycket hårt och den som svänger vänster bedöms alltid ha ansvaret för att det är fritt bakom, så även om han hade blinkat åker han troligen på det i alla fall. Både försäkringsbolag och polis brukar tycka att det alltid är lämpligare att göra en "avtömning" om man har trafik bakom. Skillnad vore om du istället hade kört om honom och sedan svängt höger så att han kört in i dig. Många muppar bakom ratten gör så när man är ute och cyklar, så att man får stå på bromsen.

Edit: Det är inte säkert att polisen och försäkringsbolaget tycker likadant om ansvarsfrågan. Vem polisen bedömer vållande kan och kommer troligtvis att fria dig från rättsligt ansvar, men försäkringsbolaget kan ändå hävda delad skuld, i och med att de kan få för sig att det var ett olämpligt ställe att köra om på.

Att en cyklist oavsett hur efterblivet denne agerar kan skapa en olycka där bilistens försäkring belastas i 100% av fallen beror på att cyklar saknar trafikförsäkring. Bilistens försäkring måste då gå in och täcka skador på personer och privat och allmän egendom. Bilisten kan sedan stämma cyklisten rättsligt på de pengar den ansett sig förlora på cyklistens vårdslöshet även om det sällan görs.

Senast redigerat av Andromeda (29 oktober 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
parvus
29 oktober 2010 · 17 Inlägg

sir_daniel skrev:
skillnaden hade varit om det varit en cykel, för de är bilisterna "alltid" skyldiga mot oavsett hur de beter sig (jävla as). Mopeder däremot är ett fordon som måste försäkras och därmed finns ett ansvar hos dess förare.

Nja, inte alltid. http://www.sydsvenskan.se/lund/article1 … friad.html

Andromeda Rumpmas
29 oktober 2010 · 3 860 Inlägg

parvus skrev:

sir_daniel skrev:
skillnaden hade varit om det varit en cykel, för de är bilisterna "alltid" skyldiga mot oavsett hur de beter sig (jävla as). Mopeder däremot är ett fordon som måste försäkras och därmed finns ett ansvar hos dess förare.

Nja, inte alltid. http://www.sydsvenskan.se/lund/article1 … friad.html

Som sagt kan en cyklist dömas ansvarig för en olycka, men det är bara det inblandade motorfordonet som har en försäkring, och den försäkringen får då betala skadorna. Som i det här fallet då en cyklist dömts i domstol skulle jag som bilist tycka att jag hade ett ganska vattentät läge att kräva cyklisten på de pengar jag fått punga ut via min försäkring med självrisk och premiehöjning och allt vad det innebär.

Även om jag som cyklat en del landsvägscykling aldrig skulle dra ut på cykelbanan med en sådan cykel i de hastigheterna, helt livsfarligt. Men när jag cyklar på större vägar får jag också göra vad jag kan föra tt inte hindra övrig trafik.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
parvus
29 oktober 2010 · 17 Inlägg

Andromeda skrev:

parvus skrev:

sir_daniel skrev:
skillnaden hade varit om det varit en cykel, för de är bilisterna "alltid" skyldiga mot oavsett hur de beter sig (jävla as). Mopeder däremot är ett fordon som måste försäkras och därmed finns ett ansvar hos dess förare.

Nja, inte alltid. http://www.sydsvenskan.se/lund/article1 … friad.html

Som sagt kan en cyklist dömas ansvarig för en olycka, men det är bara det inblandade motorfordonet som har en försäkring, och den försäkringen får då betala skadorna. Som i det här fallet då en cyklist dömts i domstol skulle jag som bilist tycka att jag hade ett ganska vattentät läge att kräva cyklisten på de pengar jag fått punga ut via min försäkring med självrisk och premiehöjning och allt vad det innebär.

Även om jag som cyklat en del landsvägscykling aldrig skulle dra ut på cykelbanan med en sådan cykel i de hastigheterna, helt livsfarligt. Men när jag cyklar på större vägar får jag också göra vad jag kan föra tt inte hindra övrig trafik.

Cyklistens hemförsäkring bör väl täcka skadorna?

Blyfot_Racing
29 oktober 2010 · 904 Inlägg

har varit ute för samma sak polisen brydde sig inte om att utreda fallet. den som gör vänstersväg utan att kolla får skylla sig själv

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
FLindgren
29 oktober 2010 · 5 089 Inlägg

Vad jag har fått lära mig så ska man svänga vänster och någon kör om en samtidigt å man krockar, så är det han som svängde vänster som gjorde fel(i detta fallet mopeden).
man ska tydligen hålla uppsikt bakåt när man svänger.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Muttley
29 oktober 2010 ·

FLindgren skrev:
Vad jag har fått lära mig så ska man svänga vänster och någon kör om en samtidigt å man krockar, så är det han som svängde vänster som gjorde fel(i detta fallet mopeden).
man ska tydligen hålla uppsikt bakåt när man svänger.

Blinkar man i god tid och de ej kommer mötande och inte är mycket bilar bakom en, så är de faktiskt bakomvarande som åker på det.  Men blinka de skiter de flesta i .

Allra bästa på 70+ vägar är att köra till höger för att vända först.

på 50 vägar så är de bakomvarande som ska hålla uppsikt ifall de blinkar.

Blyfot_Racing
29 oktober 2010 · 904 Inlägg

tkd_rille skrev:

FLindgren skrev:
Vad jag har fått lära mig så ska man svänga vänster och någon kör om en samtidigt å man krockar, så är det han som svängde vänster som gjorde fel(i detta fallet mopeden).
man ska tydligen hålla uppsikt bakåt när man svänger.

Blinkar man i god tid och de ej kommer mötande och inte är mycket bilar bakom en, så är de faktiskt bakomvarande som åker på det.  Men blinka de skiter de flesta i .

Allra bästa på 70+ vägar är att köra till höger för att vända först.

på 50 vägar så är de bakomvarande som ska hålla uppsikt ifall de blinkar.

jag körde om en bil å den bilen framför mig svängde vänster tog han i röven han hamnade på taket i diket, det va på en 90km väg han åkte på det så det skrek på grund av att han gjorde en så kallad fil byte jag jag låg där först

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
pnorberg
30 oktober 2010 ·

tkd_rille skrev:

FLindgren skrev:
Vad jag har fått lära mig så ska man svänga vänster och någon kör om en samtidigt å man krockar, så är det han som svängde vänster som gjorde fel(i detta fallet mopeden).
man ska tydligen hålla uppsikt bakåt när man svänger.

Blinkar man i god tid och de ej kommer mötande och inte är mycket bilar bakom en, så är de faktiskt bakomvarande som åker på det.  Men blinka de skiter de flesta i .

Allra bästa på 70+ vägar är att köra till höger för att vända först.

på 50 vägar så är de bakomvarande som ska hålla uppsikt ifall de blinkar.

A-traktorn som jag krockade med blev ansvarig till olyckan för att han gjorde en vänstersväng på 50-väg.

Muttley
30 oktober 2010 ·

Blyfot_Racing skrev:

tkd_rille skrev:

FLindgren skrev:
Vad jag har fått lära mig så ska man svänga vänster och någon kör om en samtidigt å man krockar, så är det han som svängde vänster som gjorde fel(i detta fallet mopeden).
man ska tydligen hålla uppsikt bakåt när man svänger.

Blinkar man i god tid och de ej kommer mötande och inte är mycket bilar bakom en, så är de faktiskt bakomvarande som åker på det.  Men blinka de skiter de flesta i .

Allra bästa på 70+ vägar är att köra till höger för att vända först.

på 50 vägar så är de bakomvarande som ska hålla uppsikt ifall de blinkar.

jag körde om en bil å den bilen framför mig svängde vänster tog han i röven han hamnade på taket i diket, det va på en 90km väg han åkte på det så det skrek på grund av att han gjorde en så kallad fil byte jag jag låg där först

Ja de är sant men jag menade att alla måste ha koll. Och de hade han troligen inte heller.

Muttley
30 oktober 2010 ·

pnorberg skrev:

tkd_rille skrev:

FLindgren skrev:
Vad jag har fått lära mig så ska man svänga vänster och någon kör om en samtidigt å man krockar, så är det han som svängde vänster som gjorde fel(i detta fallet mopeden).
man ska tydligen hålla uppsikt bakåt när man svänger.

Blinkar man i god tid och de ej kommer mötande och inte är mycket bilar bakom en, så är de faktiskt bakomvarande som åker på det.  Men blinka de skiter de flesta i .

Allra bästa på 70+ vägar är att köra till höger för att vända först.

på 50 vägar så är de bakomvarande som ska hålla uppsikt ifall de blinkar.

A-traktorn som jag krockade med blev ansvarig till olyckan för att han gjorde en vänstersväng på 50-väg.

Då blinka han troligtvis inte i nån god tid heller. Om han åkte på det. 
För annars så kan man lika gärna bara bromsa och stå still till bakomvarande ser att man ska svänga.
Men så dålig uppsikt folk har bakåt så blir man faktiskt livrädd. Traktorer är ett av de skitet på vägarna som är livsfarliga. Många bönder tror att de inte behöver ha blinkers på sina stora betessläp så därför ser man aldrig var de tar vägen.

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
30 oktober 2010 · 1 948 Inlägg

pnorberg skrev:

tkd_rille skrev:

FLindgren skrev:
Vad jag har fått lära mig så ska man svänga vänster och någon kör om en samtidigt å man krockar, så är det han som svängde vänster som gjorde fel(i detta fallet mopeden).
man ska tydligen hålla uppsikt bakåt när man svänger.

Blinkar man i god tid och de ej kommer mötande och inte är mycket bilar bakom en, så är de faktiskt bakomvarande som åker på det.  Men blinka de skiter de flesta i .

Allra bästa på 70+ vägar är att köra till höger för att vända först.

på 50 vägar så är de bakomvarande som ska hålla uppsikt ifall de blinkar.

A-traktorn som jag krockade med blev ansvarig till olyckan för att han gjorde en vänstersväng på 50-väg.

Det var antagligen för att han körde ett LGF-fordon, då har man större krav på sig att ha uppsikt bakåt, hålla åt sidan om går osv osv. Eftersom en a-traktor bara får göra 30 så betyder det att dem ska vara beredda på att bli omkörda på alla vägar med hastighet över 30km/h.

Senast redigerat av AcesHigh666 (30 oktober 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
pnorberg
2 november 2010 ·

tkd_rille skrev:

pnorberg skrev:

tkd_rille skrev:

Blinkar man i god tid och de ej kommer mötande och inte är mycket bilar bakom en, så är de faktiskt bakomvarande som åker på det.  Men blinka de skiter de flesta i .

Allra bästa på 70+ vägar är att köra till höger för att vända först.

på 50 vägar så är de bakomvarande som ska hålla uppsikt ifall de blinkar.

A-traktorn som jag krockade med blev ansvarig till olyckan för att han gjorde en vänstersväng på 50-väg.

Då blinka han troligtvis inte i nån god tid heller. Om han åkte på det. 
För annars så kan man lika gärna bara bromsa och stå still till bakomvarande ser att man ska svänga.
Men så dålig uppsikt folk har bakåt så blir man faktiskt livrädd. Traktorer är ett av de skitet på vägarna som är livsfarliga. Många bönder tror att de inte behöver ha blinkers på sina stora betessläp så därför ser man aldrig var de tar vägen.

Kommer inte ihåg riktigt hur det gick till längre då det var 7 år sedan, men kommer ihåg att jag såg bara röda lampor bak innan jag fatta att en av dem blinkade, sen small det. Av smällen for jag upp på trottoaren och var rakt på väg in mot en byggnad.
Efter det insåg jag att det är dumt och ha rödtonade blinkers.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang