4057
Sök

Bränslesystem bygga från förgasare till insprutning en rejäl pump i tank från 940 -97

Load3d
29 oktober 2010
Trådstartare
Hej,

Har en 740 -85 förgasarmotor som snart är urplockad.
Ska in med en FK från -97 och behöver då självklart nå värre till bränslesystem, har tänkt ta pumpen från bilen som jag tog motorn ifrån alltså EN stark i tanken.
Om jag tar hela armaturklumpen från den 940:in kan jag montera den i min tank? eller har ni någon smartare lösning på bränslesystemet t.ex retur osv.

Streets Of Sundsvall Crew
482 Inlägg
30 oktober 2010
Ska inte vara tråkig men .... Kommer du fullfölja detta? Din 85a måst vara ruskigt fin för att vara värd jobbet det krävs för att installera fk ... Tanken är ju ditt minsta problem men ja du bör ta allt från 940n kabelhärvor slangar pumpar boxar givare mm sen när du har en fungerande bil med 940 org delar kan du börja byta ut prylar eftersom

Hasse Nitr00x Andersson
https://joyride.cc

Load3d
30 oktober 2010
Trådstartare
Att du ids är väl mer korrekt än att låta tråkig..jag frågar en simpel fråga och får direkt ett onödigt svar som inte alls har med frågan att göra jag har allt åt motorn härvan boxar osv har inte skruvat 740 så mycket passar pumpen i min armatur?

Supraman
2 300 Inlägg
30 oktober 2010
Förpumpen räcker inte, du måste göra som volvo har original dvs förpumpen i tanken och sen huvudpumpen.
Alternativet e ju att sätta en tillräckligt kraftig pump i tanken så du slipper att ha dubbla.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Load3d
30 oktober 2010
Trådstartare
de jag menar! 940 efter 95 har ju endast en i tanken

Supraman
2 300 Inlägg
30 oktober 2010
Load3d skrev:
de jag menar! 940 efter 95 har ju endast en i tanken

Är du hundra på de?
För vadis säger att de ska va två på en 940 -97 med fk motor

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Load3d
30 oktober 2010
Trådstartare
ska försäkra mej om det på måndag, jag e 80% säker men vi ser:) tror du den passar i armaturen?

1 738 Inlägg
30 oktober 2010
Köp en walbro pump så har du inte några problem! kostar 700 på ridetech.se

Load3d
31 oktober 2010
Trådstartare
kommer den att passa i armaturen då? vill inte ha en i tanken och en ''inline'' vore nöjd om jag bara använder mej av en i tanken mvh

Försöker iaf
1 998 Inlägg
31 oktober 2010
Volvo 940turbo från 95 och frammåt har endast EN pump i tanken och ingen under.

Fixa en kaelhärva från en 240 med lh2.4 (sitter i sena 88 och garanterat i 89 och uppåt)

Fixa spridarmotstånd, boxar. Koppla in kabelhärvan. Finns beskrivning på svenska200klubbens forum i FAQ.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Load3d
31 oktober 2010
Trådstartare
tack boostrider.

har hela härvan från -97:an som är under uppdelning nu, (allt onödigt ska bort)

har inte fått nå svar ang pumpen/armaturen än

mvh jonte

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Walbro "Intank" ska du köpa! Finns lite överallt wink Ja den passar rakt på, någon slang kanske måste bytas men du ersätter bara original pumpen istället för den! Armaturen är samma på 7 och 900

MVH

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Load3d skrev:
tack boostrider.

mvh jonte

1 tips! RÖR INTE KABELHÄRVAN, låt allt som sitter sitta! Plockar du bort 1 jord så slutar det funka någon annan stans m.m

Har vart i samma sitts själv fast jag har förstört 2 härvor till en 940 turbo! Och det är en läxa jag lärt mig, så lyssna nu på mitt tips om du villa att bilen ska starta vid första starten samt all eloktronik m.m ska funka!

Men du gör som du vill! Glömde säga att jag rensade alla kablar med en elektriker som är duktig inom bil el o klarade ändo inte ur det!

P o r s c h e
1 700 Inlägg
31 oktober 2010
940RDALLE skrev:
Load3d skrev:
tack boostrider.

mvh jonte

1 tips! RÖR INTE KABELHÄRVAN, låt allt som sitter sitta! Plockar du bort 1 jord så slutar det funka någon annan stans m.m

Har vart i samma sitts själv fast jag har förstört 2 härvor till en 940 turbo! Och det är en läxa jag lärt mig, så lyssna nu på mitt tips om du villa att bilen ska starta vid första starten samt all eloktronik m.m ska funka!

Men du gör som du vill! Glömde säga att jag rensade alla kablar med en elektriker som är duktig inom bil el o klarade ändo inte ur det!

Så sant så.

Ta en kabelhärva från en 240 88b och senare, eftersom dessa har en lös kabelhärva som inte sitter ihop med bilens övriga elsystem. Ta stammen till boxarna och allt på motorn. Sen är det en 6-8 sladdar att ansluta till tändning mm och sen är det klarrt.

Problemet med lh2.4 är att det måste ha signal från bakaxeln, hastighetssignal. Har du vajermätare eller elektrisk? Har du vajermätare så går det att lura boxen genom att fixa impulser på något annat sett.

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Bensinskallen skrev:
940RDALLE skrev:
Load3d skrev:
tack boostrider.

mvh jonte

Så sant så.

Ta en kabelhärva från en 240 88b och senare, eftersom dessa har en lös kabelhärva som inte sitter ihop med bilens övriga elsystem. Ta stammen till boxarna och allt på motorn. Sen är det en 6-8 sladdar att ansluta till tändning mm och sen är det klarrt.

Problemet med lh2.4 är att det måste ha signal från bakaxeln, hastighetssignal. Har du vajermätare eller elektrisk? Har du vajermätare så går det att lura boxen genom att fixa impulser på något annat sett.

Bra ifyllt!!

Load3d
31 oktober 2010
Trådstartare
ska hämta en armatur från 940 imorgon, sen behöver jag väl bara dra en retur? smile

Okej, men de är ju så mycket skit i härvan,abs å allt sånt som jag inte har ska man låta de sitta kvar?:S ja jag har bara monterat motorn än så länge:) tack för tipset.

ja elektrisk hastighetsgivare har jag

Load3d
31 oktober 2010
Trådstartare
ge mej hälst så mycket tips som möjligt för detta är första bygget billig bil och dyr motor för att jag ska få kunna lära mej de mesta:P. Fråga räcker standard kylaren, eller ska jag ta kylaren från en turbo också? blir så tajt med intercoolern någon kanske har någon bild på lösning?

MVH

P o r s c h e
1 700 Inlägg
1 november 2010
Originalkylaren ska räcka gott och väl. Se bara till att ha flås genom den så är det inga problem.

Load3d
1 november 2010
Trådstartare
härligt. va och kika på en 940 armatur såg exakt likadan ut typ. funderar på att köpa den. sen använder jag slangen till förgasaren som retur och drar sedan en egen till btr!

mvh jonte

Sök