5719
Sök

Byte av kamrem på Audi 100, problem att få loss remhjulet på veven :/

Svetsare
3 150 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#1
Det är så att jag och en polare har börjat riva ner audin för kamrem och vattenpumpsbyte.

Men självklart måste remhjulet på vevaxeln bort då det är gjuten plåt runt kugghjulet så att trä på remmen mellan remhjulet och den gjutna plåten går inte då det bara är typ 2mm som diffar där imellan.


Är det nån som vet om man måste ha nåt specialverktyg där eller om det kanske går med en "kamaxellåsare"?   

Testat med det mesta känns det som  sad  Men det låser liksom inte  :'(

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

51 Inlägg
31 oktober 2010
#2
kapa bort skit plåten som är ivägen då.
Går det inte med verktyg så går det med vikelslip och släggan big_smile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 oktober 2010
#3
Du behöver väl bara släppa de fyra insexskruvarna som fäster remskivan på vevaxelns kamremsdrev? Är det dom du inte får bort eller fetingen i mitten?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
3 150 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#4
te_wik skrev:
Du behöver väl bara släppa de fyra insexskruvarna som fäster remskivan på vevaxelns kamremsdrev? Är det dom du inte får bort eller fetingen i mitten?



Mvh Tommy

Det är fetingen i mitten, ser inte ens om det sitter insexor i där då det sitter en jävla krockbalk i vägen. Är typ 4-5cm mellan balken och remhjulet så man får precis imellan en lednyckel + 27mm hylsa om man går in underifrån.

Kan ta en bild på det ser ut om det är intressant?






olsson_forlife skrev:
kapa bort skit plåten som är ivägen då.
Går det inte med verktyg så går det med vikelslip och släggan big_smile

Nu när du säger det så kanske det skulle gå att kapa bara någraa mm där. Dock är det gjutet i hela kåpan som sitter mot främre delen av motorn.






https://www1.garaget.org/gallery/archive/87989/1013178_z8iypz.jpg
Senast redigerat av ZonaX (31 oktober 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 oktober 2010
#5
Det brukar gå att komma åt genom gallret som finns nedanför stötfångaren, vara ta loss den eller glipa den lite så du kommer åt med en sån ledad historia till spärrskaft och ev förlängare. Det ska nog sitta fyra insexskruvar där, ska inte behövas att man släpper centrumbulten. Men kan ha fel smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
3 150 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#6
Hur är det på din?  Har för mig att det är iprincip samma på dom.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 oktober 2010
#7
ZonaX skrev:
Hur är det på din?  Har för mig att det är iprincip samma på dom.

Precis som jag beskrev.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
3 150 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#8
te_wik skrev:
ZonaX skrev:
Hur är det på din?  Har för mig att det är iprincip samma på dom.

Precis som jag beskrev.



Mvh Tommy

Ofan, får undersöka det då. Men lossar dom insexorna hela remhjulen från kugghjulet eller separerar den remhjulen från varandra?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 oktober 2010
#9
ZonaX skrev:
te_wik skrev:
ZonaX skrev:
Hur är det på din?  Har för mig att det är iprincip samma på dom.

Precis som jag beskrev.



Mvh Tommy

Ofan, får undersöka det då. Men lossar dom insexorna hela remhjulen från kugghjulet eller separerar den remhjulen från varandra?

Ja annars finns ju som ingen mening med det tongue Haha, försöker hitta en bild åt dig bland mina projektbilder.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
3 150 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#10
te_wik skrev:
ZonaX skrev:
te_wik skrev:

Precis som jag beskrev.



Mvh Tommy

Ofan, får undersöka det då. Men lossar dom insexorna hela remhjulen från kugghjulet eller separerar den remhjulen från varandra?

Ja annars finns ju som ingen mening med det tongue Haha, försöker hitta en bild åt dig bland mina projektbilder.



Mvh Tommy

Ne jag vet inte  tongue    Bild uppskattas  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 oktober 2010
#11
Här fanns en bild på www.laga.se som visar baksidan. Där har dom släppt centrumbulten men du ser ju att det finns fyra skruvar som håller remskivan på drevet.

http://bilder.lagabasen.se/delar/1008/10087996vy1.jpg



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
3 150 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#12
te_wik skrev:
Här fanns en bild på www.laga.se som visar baksidan. Där har dom släppt centrumbulten men du ser ju att det finns fyra skruvar som håller remskivan på drevet.

http://bilder.lagabasen.se/delar/1008/10087996vy1.jpg



Mvh Tommy

Fyfan måste kolla detta  smile     Hade varit guld om man slapp lossa centrumbulten  smile

Tack sålänge  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Försöker iaf
12 819 Inlägg
31 oktober 2010
#13
ZonaX skrev:
te_wik skrev:
Här fanns en bild på www.laga.se som visar baksidan. Där har dom släppt centrumbulten men du ser ju att det finns fyra skruvar som håller remskivan på drevet.

http://bilder.lagabasen.se/delar/1008/10087996vy1.jpg



Mvh Tommy

Fyfan måste kolla detta  smile     Hade varit guld om man slapp lossa centrumbulten  smile

Tack sålänge  smile

Kör hårt grabben och går det väl, på direkt, ge faan i förspel... wink


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

429 Inlägg
31 oktober 2010
#14
Finns det små insektsbultar på remhjulet så ska man inte låssa de stora bulten som den endast håller kamdrevet.


Svetsare
3 150 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#15
Gick på donatorbilen: Först med insexidén, gick inge bra  hmm   Spelade heller ingen roll om man lossade dessa då dom endast gjorde så att remhjulet satt fast mot kugghjulet, sen höll centrumbulten remhjulet på plats. Så det va omöjligt att lossa hjulet utan att dra loss centrumbulten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/87989/1013348_jmbjaq.jpg


Tog ett långt ledhandtag + hylsa och satte på och spjärnade mot något i motorrummet sen körde startmotorn några gånger och vips så va den lös.

Dock ville jag vara säker på hur jag ska dra dit hjulet igen innan jag lossar det på "den riktiga" bilen.
Antar att ett sånt här måste byggas då? Tvivlar dock på att en momentnyckel går in mellan balken remhjulet  hmm 

   http://www.audi200.se/bilder/verktyg.jpg
Senast redigerat av ZonaX (31 oktober 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

429 Inlägg
1 november 2010
#16
Jag har då inte träffat på någon audi motor som både får låssa insektsbultarna och centrumbulten (jobbar som bilmekaniker).
För kamdrevet ska inte följa med remhjulet ut.
Så lossa inskekts bultarna och använd lite våld så ska det lossa.
Men skyll inte på min om du förstör drevet eller remhjulet wink


Svetsare
3 150 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#17
jonas 740 skrev:
Jag har då inte träffat på någon audi motor som både får låssa insektsbultarna och centrumbulten (jobbar som bilmekaniker).
För kamdrevet ska inte följa med remhjulet ut.
Så lossa inskekts bultarna och använd lite våld så ska det lossa.
Men skyll inte på min om du förstör drevet eller remhjulet wink

Nej men insexorna höll bara remhjulet mot kugghjulet sen höll centrumbulten alltihop, svårt att förklara  tongue

Men även om du lossade insexorna så kunde du inte dela nånting då centrumbulten fortfarande tryckte remhjulet mot kugghjulet.

Men det centrumbulten gick loss med hjälp av startmotorn   tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

429 Inlägg
1 november 2010
#18
ZonaX skrev:
jonas 740 skrev:
Jag har då inte träffat på någon audi motor som både får låssa insektsbultarna och centrumbulten (jobbar som bilmekaniker).
För kamdrevet ska inte följa med remhjulet ut.
Så lossa inskekts bultarna och använd lite våld så ska det lossa.
Men skyll inte på min om du förstör drevet eller remhjulet wink

Nej men insexorna höll bara remhjulet mot kugghjulet sen höll centrumbulten alltihop, svårt att förklara  tongue

Men även om du lossade insexorna så kunde du inte dela nånting då centrumbulten fortfarande tryckte remhjulet mot kugghjulet.

Men det centrumbulten gick loss med hjälp av startmotorn   tongue

Jag förstår vad du menar.
Visste inte att de hade det så, fast när jag väl tänker efter så har de samma konstruktion på audis diesel 5a.
Se till att dra åt den centrumbulten hårt med loctite. Vet att på dieselmotorn är det viktigt, men de "slår" lite mer än en bensinare visserligen...


Svetsare
3 150 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
#19
jonas 740 skrev:
ZonaX skrev:
jonas 740 skrev:
Jag har då inte träffat på någon audi motor som både får låssa insektsbultarna och centrumbulten (jobbar som bilmekaniker).
För kamdrevet ska inte följa med remhjulet ut.
Så lossa inskekts bultarna och använd lite våld så ska det lossa.
Men skyll inte på min om du förstör drevet eller remhjulet wink

Nej men insexorna höll bara remhjulet mot kugghjulet sen höll centrumbulten alltihop, svårt att förklara  tongue

Men även om du lossade insexorna så kunde du inte dela nånting då centrumbulten fortfarande tryckte remhjulet mot kugghjulet.

Men det centrumbulten gick loss med hjälp av startmotorn   tongue

Jag förstår vad du menar.
Visste inte att de hade det så, fast när jag väl tänker efter så har de samma konstruktion på audis diesel 5a.
Se till att dra åt den centrumbulten hårt med loctite. Vet att på dieselmotorn är det viktigt, men de "slår" lite mer än en bensinare visserligen...

Jo, har hört med loctite. Vet inte exakt vilket moment det ska dras med men vet flera som har dragit de bultarna "tillräckligt" utan moment om du förstår  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

429 Inlägg
1 november 2010
#20
ZonaX skrev:
jonas 740 skrev:
ZonaX skrev:

Nej men insexorna höll bara remhjulet mot kugghjulet sen höll centrumbulten alltihop, svårt att förklara  tongue

Men även om du lossade insexorna så kunde du inte dela nånting då centrumbulten fortfarande tryckte remhjulet mot kugghjulet.

Men det centrumbulten gick loss med hjälp av startmotorn   tongue

Jag förstår vad du menar.
Visste inte att de hade det så, fast när jag väl tänker efter så har de samma konstruktion på audis diesel 5a.
Se till att dra åt den centrumbulten hårt med loctite. Vet att på dieselmotorn är det viktigt, men de "slår" lite mer än en bensinare visserligen...

Jo, har hört med loctite. Vet inte exakt vilket moment det ska dras med men vet flera som har dragit de bultarna "tillräckligt" utan moment om du förstår  tongue

Moment är överskattat tongue
Man drar tills det sitter fast wink Oftast så drar man inte sånna bultar i monent men drar de bara riktigt hårt som man vet att de sitter fast ordentligt...



Sök