2065
Sök

Byta kortläsare till tändningsnycket

1 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har en Renault 1,8,16v  -02:a.
Jag startar nu med ett tändningskort och start knapp.
Kortläsaren har börjat att krongla lite på sistone...
jag måste stoppa motorn med knappen,sedan dra ut kortet,sen in med kortet igen och sedan dra ut det för att bränslenivåmätaren skall lägga sig i botten..hmm
dessutom så liksom blinkar det till i all instrumentbelysning vid utdragning av kortet....
Kan man laga/rengöra läsaren?vad kostar en utbytes/ny läsare?Tar man loss läsaren från kontakten,måste man då programmera den igen??

jag undrar om man kan konvertera om till tändningslås på ett enkelt sätt??

det är inte många sladdar i kontakten till läsaren....

Detta blev kanske lite rörigt!!!!!!wink

men hoppas på någon ide`

mvh fredrik

Motborgare
1 099 Inlägg
5 november 2010
Det är inte säkert att det är kortläsaren som krånglar. Det kan vara nåt annat i styrsystemet. Dock borde det vara en brytare i botten av läsaren som känner av om kortet är i, eller at det är en optisk läsgaffel i botten av läsaren. Vissa Saab har liknande problem med låskolven som inte returnerar tillräckligt, vilket medför att bilen inte går ner i sleep och att man inte kan låsa den med fjärren.

Att byta från läsare till en tändnigsnyckel är bara att glömma, om du inte vill bygga ett nytt motorstyrningssystem. Läsaren är tungt integrerad i styrsystemet till motorn och det finns nog ingen öppen källkod att stödja sig på för att bygga nytt. Att det är få sladdar betyder inget. Det är vad som skickas över sladdarna som är interessant.

Generellt kan man säga att själva kortläsaren och kortet är ok om det går att starta bilen.

-- K

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 november 2010
Grattis.

Låter som kortläsaren ja.  Vi har bytt en hel massa sånna på jobbet å dom kostar en del. Kanske det finns tipps å få på Renault forumet

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Sök