Tja!
Har en polare som skaffade sig en Kia Cee'd för ett tag sen.
Motorn i den är en 2,0 liters bensinare med 5växlad manuell låda.
Effekten ligger på blyga 142hk och ca 180nm om ja minns rätt.
Motorbeteckningen är "G4GC".
Samma motor sitter bland annat i Hyundai Tuscon, Tiburon Sportcoupé och Hyundai i30 tror jag me.
Grejen är de. Han är inte precis ute efter några 400hk utan en lite effekt kick från typ..
142 till ca 200-250hk för att ha de där lilla extra att haka på med andra bilar och ja lite
resurser för omkörningar.
Nu är jag ingen meckar nisse och är inte så jättekunnig inom motorer, men med
en oljekyl och inte allt för busigt körande så bör en sådan motor tåla den lilla effekt kicken?
De var första frågan.. Fråga 2 är.. Hur ska han ta sig till väga?
Visserligen kan man ju kolla på ett litet turbo paket, men de kostar ju en hel del med
med tanken på att man antagligen lär behöva ett adaptergrenrör och hela den
baletten med smörjning o.s.v.. De är iprincip uteslutet.
Så han har kollat lite på bakmonterade turbo aggregat och kompressorer.
-Vilket av de 2 alternativen är att rekommendera?
-Vad kan en kompressor kosta för att ge den där lilla effekt skillnaden?
-Vad kan de kosta att smälla dit en liten bakmonterad turbo?
Ja vet att de nästan är som att fråga "Hur långt är ett snöre".
Men någon borde endå kunna grubbla upp på ett ungefär
vad som behövs och (på ett ungefär) veta vad de kan kosta?
Mvh Daniel, och hoppas på seriösa och hjälpande svar

)