Röv oxå ja. Jag lär inte svetsa mer innan jag spänt fast den som du visar. Kommer även att mäta upp så den inte slagit sig för mkt. Om den mot förmodan skulle slagit sig nu. Hur skulle man kunna få tillbaka de så gott som möjligt?
lill3bror skrev: Hade lite kvällsmys i garaget igår kväll. Hade egentligen ingenting att göra, men började med ett jobb som jag dragit ut på alldeles för länge... förstärkning av bakaxeln genom att sätta på ett back brace som jag köpte med när jag köpte axeln. Dock så blev jag inte klar då svetstråden tog slut... Tror även att gasen börjar sina.. Av någon anledning går de åt mkt sånt när man bygger
Fortsatte även lite smått med min uppiffning av min garagedel. Måste ta tag i det nån gång så de blir klart Mkt roligare att hålla på när det är fräscht runt omkring.
Risken är väldigt stor att den slår sig och blir krokig när du svetsar dit förstärkningen. Du behöver sätta upp huset i en KRAFTIG jigg när du svetsar dit den där förstärkningen.
Huset och axelrören krymper på den sidan som du svetsar vilket gör att rören drar sig bakåt och du får en bakaxel med toe out på bakhjulen. Även fast du har en relativt smal axel och ett starkt hus är risken stor att den kroknar lite. det skulle vara tråkigt på ett så fint axelhus.
Jag förspänner oftast rören lite framåt för att det ska bli så rakt som möjligt när det är färdigsvetsat. Ungefär så här.
När det är klart så sätter jag i speciella bussningar i difflager och hjullagerlägena och trär igenom en speciell "jigg stålstång" för att kontrollera att lagerlägen är parallella och i linje med varandra. Är dom inte det så kapar jag av ytterändarna och sätter dit dom i jiggen och svetsar tillbaks dom i rätt läge igen...då har man en RAK bakaxel.
Jag ska se om jag kan hitta någon bra bild på det också...
Så här.
Har det kroknat riktigt mycket så får man snitta upp förstärkningen och rikta rören och sedan göra som det jag beskrivit ovanför.
Skönt att veta att man inte gjort bort sig helt då tack för hjälpen Jörgen!
pzymon skrev: Det är jävligt skönt att se att det finns vettiga människor som hjälper istället för att skratta åt andra misstag. Det är precis sånt här jag gillar att se. Jag har inte kommenterat mycket, men jävlar vilket arbete du lägger ner, jag är galet imponerad och ser verkligen fram emot slutresultatet på detta monster!
Ja du pzymon, dryga kommentarer finns det alltid gott om. Är jävligt kul med folk som engagerar sig i det man själv gör, istället för, som du säger, påpeka alla fel man gör.
Är jävligt glad över alla som kommer med bra tips och trix.. och kul att höra att du gillar mitt bygge!
Har nu handlat ny svetstråd, men då kom jag på att gasen oxå var så när som slut. Så har ringt lite samtal och väntar på svar från min vanliga leverantör. Behöver även köpa in en ny hålsåg till rörnotchen. Har ingen bra borrmaskin till den, så händer att den ibland går lite varm och tappar härdningen (kör även med kyl-/smörjmedel när jag notchar)
Ska beställa en stol i dagarna som kommer. Men är lite kluven över valet.
Valet av märke är redan klart. Tycker man ska köra Kirkey när man ska köra dragrace
Frågan är bara vilken modell.
Det finns ju "economy" modellen. Men tycker inte den ser speciellt mkt ut för världen:
Den ser tunn ut och ser inte ut att ha mkt stöd.
Däremot är jag inne på den här modellen:
Någon som har tips och trix på vad man ska tänka på? Jag är lång och bred om höfterna, så 20" bred kommer stolen bli i höftbredd.
Jag funderar på om hålen för axelbältena kommer hamna för långt ner för min del. Jag har ju vanliga "sportstolar" i min andra bil och där är höjden lagom för 4-punktsbälten.
Johansen skrev: Halloj jag tycker du ska titta på denna stolen , Ultra Shield 166200 , det är en riktigt bra stol med stöd för huvudet i sidled . Jag tror du kan köpa den på ebay , eller så kollar du med Mats Brag ( fb , han säljer även släck system och bälten mm mm )
Ska du upp till tierp på EM så kan jag nog fixa så du får kolla in stolen i en pro mod bil.
Mvh Johansen
Behövs stöd för huvudet om jag ändå ska köra 7.50 chassie? Tänkte på funnycar bågen som ändå är runt föraren.
Verkar som en vettig stol, men måste tyvärr köpa en stol som ligger inom lagom budget, även om säkerhet inte är något man ska tumma på. Men plånboken har tyvärr en gräns också.
Plånboken fick tyvärr ge vika för val av stol. Beställde nyss en Kirkey 41900 med 18% layback ifrån Persåkers speed shop. Den kommer till Persåkers på måndag, så tänkte åka upp på tisdag och hämta den.
lill3bror skrev: Hur fungerar HANS skydd vid sido-påfrestningar?
Plånboken fick tyvärr ge vika för val av stol. Beställde nyss en Kirkey 41900 med 18% layback ifrån Persåkers speed shop. Den kommer till Persåkers på måndag, så tänkte åka upp på tisdag och hämta den.
Go kväll , hans skyddet är bara skydd framåt . och läs på hur bältet ska ha sina infästpunkter , nu när du ändå gör allt annat riktigt .
Mvh
Go kväll johansen. Jajamensan! En sak i taget i lagom takt så hinner man läsa på under tiden tack för tipsen!
De blev tyvärr inget besök på Persåker i tisdags. Stolen var försenad.... Ringde och prata med dom idag och den hade kommit idag, så ska åka dit på fredag istället.
Har även haft kontakt med Nova-jorgen på telefon. Ska svänga förbi honom på fredag med min bakaxel så ska han få i uppdrag att kontrollera så min bakaxel är rak och fin.
Har påbörjat jobbet med att fästa upp motorplåten, och därmed även motorn. Bilder kommer när jag kommit lite längre
Då har jag äntligen varit och hämtat min stol Kanske bara en småsaker, men för mig betyder de att jag kan bygga ganska mycket mera nu.
När jag ändå var ute och åkte så var jag förbi hos Nova-Jorgen från Perfectrun och lämnade kvar min bakaxel för riktning och färdigsvetsning. Detta så bakaxeln verkligen kommer vara rak.
Har bett Jörgen ta mycket bilder.. får se om han kommer ihåg de ¨
Vi pratade aldrig om hur lång tid de skulle ta då jag inte har bråttom att få tillbaka den, finns annat att lägga krut på nu.
Det har varit en väldigt låååång helg som varit. Den blev ju inte sämre av att jag kom till jobbet igår och fick höra att jag bara jobbar 2 dagar den här veckan heller
Helgen började med att jag bara jobbade halvdag i torsdags och i fredags åkte jag till Mantorp för att roa mig där tillsammans med polaren och v12 skylinen.
Tog inte fler bilder än såhär
Bilen fungerade skapligt. Man har lärt sig vad som behöver förbättras och lite småsaker som behöver lagas.
I lördags åkte jag och polaren från Mantorp och in till Linköping för att köpa lite reservdelar. På vägen tillbaka så blev jag påkörd bakifrån... så nu måste jag nog köpa en ny bruksbil..
Samma kväll åkte jag till garaget och började på funnycar bågen. Kom inte så långt, men en bit på vägen i alla fall. Jag bygger efter reglemente och förarhjälmen ska vara helt framför huvudbåge.
En fundering jag har som jag inte hittat svar på. Vart är godkänt att fästa bälten? Kan man göra de i nummer 48 på bilden nedan?
Hittade heller inte hur brett man skulle sätta nummer 44 och 45, så satte dem så bältet går emellan.
Då var man igång igen känns de som. Ska snart göra beställningar på lite delar.
Det är inte speciellt lätt att bygga chassi i en liten japansk bil Det blir säkert bra i slutändan, men bilden jag har i huvudet hur jag ska göra ändras varje gång jag håller på. Känns som det alltid går 2 steg bakåt innan de går 3 steg fram.
Fick lite tråkiga nyheter på jobbet idag, blev uppsagd pga arbetsbrist. Det har varit dåliga tider under ett par års tid nu, så denna gång var det min tur att gå, tillsammans med 15 andra. Jag tror ju på den filosofin att "inget ont som inte har något gott med sig". Så de kommer ordna upp sig.
Min födelsedag är de idag också! Grattis till mig!
Ja just de ja, har även köpt en ny bruksbil då försäkringsbolaget ville lösa in min som blev krockad.
Fick flytta lite på strävorna bakom stolen då jag insåg att jag satt stolen för långt in mot mitten.
Japanska bilar är ju väldigt mkt smalare uppe vid taket än vad jänkebilar är. Så blir lite märkligt, men de får väl funka
Fortsatt bygge, håller på med funnycar bågen. 42x3 mm rören är näst intill slut också, får dra iväg en beställning snart igen. Kan sätta mera X-stag under tiden med 32 mm rören så länge.
Första dagarna på semestern så blev de en trevlig stockholmsresa till Nova-Jorgen och hämta hem min bakaxel som fått lite översyn. Som bilderna visar så hade den slagit sig lite, men det är nu fixat av Jörgen!
Här är lite bilder på arbetet som Jörgen själv har tagit.
En annan skön sak har hänt, både med lättja och pytte lite sorg, v12 bygget är sålt!
Kom en kille och hämtade den i onsdags kväll. Smidig affär och jag hoppas har får många roliga körningar i bilen, nu närmast skulle dom till Gatebil Norge i kommande helg.
Hehe, ja. Framvagnen är de snart dags för faktiskt. Får se hur mkt pengar man har att röra sig med nu när man är uppsagd, men jag jobbar fram till den 13 september. Så än så länge trillar stålarna in
Igår blev det en långkörare i garaget.
Tips mottages gärna, bör jag även sätta kryss här inne eller kommer det vara vridstarkt nog?
Har fortfarande några stag kvar att sätta i bak innan jag känner mig nöjd. Men kom gärna med synpunkter!
Inte hänt jättemycket i vanlig ordning. Hängde tillbaka bakaxeln och karossen. Börjar se ganska ball ut faktiskt. Var även iväg en sväng igår till en Roger Nilsson och köpte ett par fjäderben. Byggda på ford spindlar, golf dämpare och koni fjädrar. Spindeln är förberedd för uniball och topplagringen är ledad med inpressad uniball.
Hade gärna kört med strange eller lamb grejjer. Men det här duger nog som första setup .
Xog skrev: Riktigt nice! Vad blir det för ok och skivor fram?
Hade först tänkt att bygga allt på golf vr6 framvagn. Men hittade dessa fjäderben och kommer köra ford Escort/Taunus (förra ägare hade glömt vilken av dom). Så ska kolla vilka möjligheter jag har.
Här har de inte hänt mycket den senaste tiden Har visst blivit en liten semester från bygget.
Men idag drog jag iväg en beställning på specialgjorda hubbar till mina fjäderben. Istället för att borra om befintliga, köra med spacers eller någon annan lösning så får jag dem gjorda efter egen specifikation istället.
Köpte dessa från UPC-online.com.au i Australien.
Här är en produktbild från tillverkaren.
Imorgon beräknas även min leverans av rör komma. Sen är de bara sätta igång att sätta fler rör i chassit.
Nu i helgen anordnar RaceGruppen i Norrköping, strippenkörning med tidtagning på Bråvalla i Norrköping. Det är 402 meter som gäller. Jag kommer vara där och jobba lite med eventet.