Då var man igång igen då! Känns riktigt skönt och jävligt roligt. Måste ju verkligen säga att detta är tidskrävande.
Körde hela eftermiddagen och kvällen igår. Var först och hämtade 18 meter rör hos NRF stål och metall AB. Vet inte vart allting tar vägen, men monterade 6 meter i bilen igår.
Idag kom ett av mina paket hem. Topplagringarna. Har länge letat efter en så liten lösning som möjligt. Kommer köra utan de stora tallrikarna då jag inte behöver ställbar camber i ovankant.
Hoppas mitt paket från Australien tittar in snart också så man kan montera fjärderbenen fram.
Jag har även lite andra goda nyheter, jag berättade ju för 2 månader sen att jag skulle bli arbetslös. De löste sig i torsdags förra veckan. Min chef tröttnade när dom sa upp mig, så han fixat ett nytt jobb sjukt fort och sa upp sig själv. Så mitt jobb kom "krypandes" och bad mig komma tillbaka. Så nu är man IT-ansvarig på jobbet Var ganska bra förhandlingar och nu är jag ledig en vecka innan jag börjar min nya tjänst.
Tack alla för gratulationerna! Det känns jävligt bra, även om det kommer innebära mycket mer jobb!
Åkte till bilhandlaren idag och firade min anställning med att köpa en ny bil
Får den nästa vecka då den ska rekondas, byta framruta och montera dragkrok.
Johansen: Jag tror att min bil i första hand inte behöver detta alternativ. Kommer nog endast att köra för skojs skull i början, och om jag ska börja tävla eller liknande så kommer jag nog ändå att bygga ny framvagn utav Strange delar. Har du någon bild på hur du menar att det övre fästet fungerar?
Fick mail imorse från UPC-Online, de som jag beställt hubbarna ifrån, de är skickade och beräknade att komma om några dagar.
Grattis till jobbet , och kul att det händer grejer i garaget , jag tänkte lite på din framvagn och du kanske ska kolla lite på hur Mats Brag gör , han har ett övre fäste med gängor som gör att man höja/sänka bilen utan att det påverkar inställning på fjädern . Leta upp han på facebook eller ring han på 0705-617 643 , han har tex byggt PPF Ärtans nya chevelle
En fråga till er som kan/vet. Har skummat igenom mycket text och forum ang. funnycar bågen. Har läst att hjälmen måste befinna sig innanför, men att det inte finns några bestämda mått.
Vad tror ni om detta? Är de tillräckligt? Är själv lite osäker...
Nu har jag äntligen fått hem mina lagerhubbar, kunde inte vara mer nöjd Liten anmärkning på att pinnbultarna är aningens för korta. Men det är ju bara pressa i nya. De duger så länge fram tills de är dags att montera bromsskivor.
Provmonterade ena lagerhubben och det ser väldigt lovande ut, tog ingen bild dock.
Så nu är det bara börja bygga framvagn och kröka till framstöttorna.
Satte även dit ena framskärmen för att kunna måtta lite om däckets position.
MeRoll88 skrev: Fyfan vad brultat det kommer bli!! Detta är verkligen ett projekt som är kul och följa. Gillar att det går i sitt eget lagoma tempo, tråkigt om det tar slut för snabbt
Kör hårt!!
MVH
Ja, jag hoppas de kommer bli bra till slut De kommer ju alltid upp 1000 tankar när man bygger något sånt här för första gången, skulle jag bygga för fort så skulle jag garanterat få backa och göra om och de räcker med de jag får backa och göra om ändå. Ibland blir de bara att man åker till garaget och sitter och tittar på bilen för att visualisera och tänka ut vissa lösningar.
Nu har de börjat trilla in lite saker. Har fått detaljer vattenskurva, fått hem lite borr, uniballs, CRMo rör och svetsändar. Nu börjar de närma sig att börja på den där framvagnen. Behöver beställa hem lite bult och mutter i tum storlek och gäng, vill hålla de enhetligt.
Helt dött är de inte i garaget, men de tar tid att få hem grejjer ibland
Nu har de äntligen blivit lite gjort. Har kört nu i några dagar men inte känt att det hänt så mycket för att göra en uppdatering om de.
Att göra en sida är ju superenkelt. Men att kopiera över mått, vinklar och grader till andra sidan är ju ingen barnlek direkt. Men nu är övre infästningarna till fjäderbenen på exakt samma plats fast på motsatta håll.
Nu behöver jag bara få tag i en ny styrväxel då den jag utgått ifrån från början är till för att sitta bakom hjulen och jag nu bestämt att tråget ska sitta där istället och då måste jag alltså ha tag i en som ska sitta framför hjulen.
Någon som kan tipsa om en styrväxel som tar lite plats och är 55 cm mellan inre lederna? Eller helst så nära som möjligt.
För den som är intresserad så är tänkta värdena camber = 0 och caster = 14.5
Vill passa på att även tacka MadDrift Mange för hjälpen med framvagnen. Underlättar när man är 2, speciellt om den andra kan lite mer
Fortsatt arbetet lite, ska försöka göra lite till imorgon. Problemet jag har nu är att få tag i rätt styrväxel. Fick hem en styrväxel till en Volvo 245, men den var lite väl lång. Själva storleken på styrväxeln hade varit perfekt.
Har skickat iväg lite förfrågningar på andra styrväxlar. Förhoppningsvis får jag napp snart. Saknar bara detta för att kunna färdigställa framvagnen.
Varit ute tisdag, fredag och lördag kväll nu och hållit på.
Tisdag blev de att undersöka styrväxeln lite närmare. Det var tyvärr för bred för ändamålet. Men i övrigt så var den perfekt att använda sig av, så beslutade mig för att korta kuggstången 7 cm och styrväxelhuset 2 cm. I original utförande så hade styrväxeln lite mer än 2 varv åt vardera håll och efter kortning så blir de ca 1,25 varv åt vardera håll, de räcker gott och väl. Kommer inte få överdriven styrvinkel. Men de kommer duga för de bilen ska användas till
Fredag var det dags att ta på sig tänkarmössan ordentligt. Styrväxeln fick tyvärr inte plats under motorn som motorn var placerad då. Inte ens utan tråg. Kom även fram till att motorfästena även var i vägen för där styrväxeln borde sitta för att vara i linje med armarna på spindlarna. Så flyttade även motorn bakåt ca 5 cm.
Idag kortade jag styrväxelhuset 2 cm och svetsade så allting blev färdigt för att lämna in på blästring. fixade även med infästning för styrväxeln.
Efter blästringen ska styrväxeln målas och fräschas till och monteras ihop och placeras på plats i bilen. Efter det ska länkarmarna äntligen tillverkas.
Tog fram min reservmotor för att arbeta med den i bilen istället
Det tvärliggande röret framför motorn är bara till för att enklare kunna mäta in så motorn är placerade i mitten. Kommer plockas bort senare.
Hej Jörgen! Alltid trevligt med dina kommentarer. Ska försöka svara på hur jag tänkt att bygga imorgon när jag kommer till jobbet. Behöver rita upp lite och förklara Får just nu hjälp av en kille som byggt många chassin inom drifting och även är en framgångsrik driftförare själv.
Jag vet att dragracing chassin och drift chassin är långt ifrån varandra. Men vi diskuterar väldigt mkt fram och tillbaka och bygger för att motverka bumpsteer
Janken skrev: Läste igenom hela din tråd i ett streck. Man blev ju nyfiken på hur de skulle gå med tanke på alla motgångar hela tiden.. .
Impad som fan av ditt driv o kommer lätt följa tråden framöver, även om man nog inte kommer skriva så mycket . Gillar skylinebilarna hårt o hade en själv för några år sedan, helt original om man jämför med din dock haha.
Nog med svammel. Lycka till med allt, familj & framtida 10or !.
Mvh Janken
Hej och välkommen Janken! Kul att du kommer följa och tack för dom fina orden
Hellquist skrev: Grymt projekt! Verkligen intressant läsning när du bygger rörramschassi! Lycka till med fortsättningen!
Kul! Tack så mycket och välkommen du också Dragracing är väl kanske inte bland de vanligaste läsningarna på just garaget.org och definitivt inte med en skyline
Nova-Jorgen: Hittade ett dokument från monteringsanvisningar av strange-framben som du en gång länkat till. Där står de följande:
"The mounting points on the frame for the lower control arms are as follows. The rear lower control arm should NEVER be attached to the frame in-line or in front of the strut spindle shaft. It should be mounted as far towards the back of the vehicle as practical or approximately 1-3/4” behind the strut spindle shaft. When viewed from the front of the car, the rear lower control arm should angle 5 deg. (+/-5 deg.) down going from the strut towards the center of the car.
The mounting point for the front lower control arm should be about 14” in front of and 1/4” lower than the rear lower control arm mounting point."