Xog skrev:
Är näst sista bilden tagen lite snett eller är det kompresion på fjädern? för en ska jag lärt mig när jag skruvat chassie är att undra bärarmarna fram alltid ska vara spikrakt ut när bilen står normlt så man har samma rörelse åt båda hållen
Grymmt jobb som vanligt!
//Ola
Ska jag förklara det här riktigt noggrant så blir det en hel bok, så jag hoppar över det mesta av fysiken kraftdiagram och en hel del annat i chassidynamiken på en dragracingbil.
(i den här står allt sånt http://www.summitracing.com/int/parts/p … /overview/ )
Jag börjar med fjädringsvägen.
Som grundregel på en dragracing bil ( en fjädrad dörrskramlare då ) när den är i ride hight, raceklar på startlinjen, då vill du ha fjädringsvägen ca 70/30% i fram dvs. att du har 70% utfjädringsväg kvar och 30% kompression kvar i framfjädringen och i bak ca 60/40%. detta för att du använder utfjädringsvägen i fram att hjälpa till med chassireaktionen för maximalt grepp.
Det är en dragracingbil vi bygger och den ska framföras på en bana som förhoppningsvis är någorlunda slät och utan "fartgupp" alltså behöver inte fjädringen fram ha förmågan att ta upp några sådana rörelser. Då behövs det inte särskilt stor fjädringsväg i kompressionsrörelsen.
Vinklar på främre bärarmar vid fjäderbensframvagn.
Nästan alla monteringsanvisningar för den typen av framvagn rekommenderar att bärarmen är vinklad lite uppåt sett från infästningen i ramen ut till fjäderbenet. Detta för att inte vinkeln neråt som uppstår vid utfjädringen fram när bilen accelererar ska bli överdrivet stor. Då undviker du förändring av spårvidden, minimerar bump steer om det förekommer och lite andra rörelser.
Självklart finns det avvikelser från dessa grundregler beroende på olika bilars förutsättningar. Men för en rörchassiebil med breda slicks i bak så är det en vettig grundinställning, att utgå ifrån. När man börjar ställa in sitt chassi.