1730
Sök

Få bort spayfärg från lackad kofångare.

5 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
Behöver hjälp med att klåparen som ägde min bil sist har spayat på den lackade kofångaren med vanligt sprayfärg.

Lättaste sättet att ta bort den.?

Är rätt ny här inne, la först upp i denna kategori, men la upp en bättre beskrivning under "bilvård" efter förstått att detta är nog fel avdelning.

/ Johan
Senast redigerat av carle83 (3 november 2010)

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
3 november 2010
Sandpapper?

270 Inlägg
4 november 2010
Thinner löser upp sprayfärg men inte riktig billack, så gör lackerarna iaf.

Rekondare
254 Inlägg
4 november 2010
Minium skrev:
Thinner löser upp sprayfärg men inte riktig billack, så gör lackerarna iaf.

Thinner löser upp sprayfärg ja men du bör vara försiktigt för gnuggar du för mkt så blir orginallacken ful också

270 Inlägg
4 november 2010
Anntar kanske att originallacken redan är ful med tanke på att dom lackat på den?

/M

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
4 november 2010
jag gjorde som så en gång att jag lade det jag ville få bort färgen ifrån i bromsvätska. funkar med plast iaf. vet inte hur det blir med originallacken.
annars kan du använda dekalborttagning ifrån crc, nackdelen är att om man inte är försiktig kan originallacken följa med

270 Inlägg
4 november 2010
Bromsvätska mattar billack.

Rekondare
254 Inlägg
4 november 2010
Minium skrev:
Anntar kanske att originallacken redan är ful med tanke på att dom lackat på den?

/M

Så kan det mycket väl vara men thinner löser orginallacken också om du gnuggar ett tag.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
4 november 2010
mattiass skrev:
Minium skrev:

/M

Så kan det mycket väl vara men thinner löser orginallacken också om du gnuggar ett tag.

Säker på det?

Jag har gnuggat rätt rejält på både min och andras bilar utan problem

Thinner löser ej upp tvåkomponentslack. Sprayfärg är enkomponent vilket inte pallar stå emot thinnern.

270 Inlägg
5 november 2010
Som sagt, härdad 2-komponentslack löser inte upp sig av thinner om inte någon här har lyckats hitta någon raketbränslethinner?.

/M

1 758 Inlägg
5 november 2010
Har gnuggat bra mycket med thinner på min bil och det har inte hänt ett smack med originallacken.
Och om de har lackat om stötfångaren lär de ju ha ruggat upp den eventuella lacken under i vilket fall som helst.

5 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
Jag löste det..

Körde på med redigt grov rubbing och körde som bara den för att få bort det värsta, men de större bitarna vart kvar.. de tog jag med sambons nagellacksbortagare ( vanlig aceton ). Funkade perfekt.. Hade läst på en annan tråd att man dock skulle vara försiktig så jag tog det jääääättttte lugnt och originalfärgen under vart lite matt men kvar iaf. Polerade upp med vax och det ser nu i princip perfekt ut.smile

Tack så mycket för all hjälp.

/ Johan
Senast redigerat av carle83 (7 november 2010)

Sök