2378
Sök

Tips på underlag att köra ner bil på till garage?

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
Hejsan gott folk, det är så att jag har ett dubbelgarage, som det är lite special för att komma ner med bil till. Troligtvis har dom höjt vägen utanför sen huset byggdes vilket har resulterat i att man byggt upp sluttningen ner till garaget med trä reglar för att hamna i rätt höjd.

Ska byta upp detta framåt mot grövre och nytt trä. Eftersom det handlar om ett hus jag hyr vill jag inte lägga några större pengar på det hela.

Nu till den egentliga frågan, som alla vet har ju trä en förmåga att kunna bli lite halt om det kommer i kontakt med kyla eller fukt. Därför funderar jag nu på vad man kan lägga permanent där hjulen kommer att gå för att undvika känslan att bilen glider när man ska upp eller ner? Kommer väl kanske få ha gummiklossar att lägga framför  och bakom hjulen ändå.

Min första tanke var att skruva "remsor" av durk plåt vid varje hjul, ca 30 cm breda. kan tänka mig att det behövs en längd på 2-3 meter kanske. Så går det åt 4 sådana. Nu har jag dålig koll på priset , men något säger mig att durkplåt inte är helt billigt.

Förslag nr 2 jag fick upp var om man skruvade mer tunna ribbor tvärsöver, med 40-50cm mellanrum eller tätare, för att det ska få lite fäste, men då är frågan om det ens håller i längden, känns inte så. Sen har jag funderat på vad som används till bilramper på bilkärror?

Nu undrar jag om någon har förlag på vad man kan lägga som gör att det bättar bättre, alla förslag är välkomna gärna så billigt som möjligt. smile

Kanske något sånt här som nedan? halkfri gallerdurk, men känns som de bygges för mycke på höjden.
http://www.weland.se/images/ill_tandad-durkN9T.gif

Tack på förhand
Senast redigerat av Mrjockos (3 november 2010)

V8 - 4 Life

Cupra_
3 november 2010
Jag tror iaf att durkplåt INTE är någon hit, det lär bli rätt halt när kyla och vatten kommer på det med.

544 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
Okey, det kanske kan vara på det viset, tänker fortfarande på hur ramper till bilkärror ser ut, om man kan hitta något liknande.

V8 - 4 Life

Cupra_
3 november 2010
Gallerduken där tror jag mer på, sen kan den väl inte bygga så mkt på höjden att det direkt gör något?

544 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
näe jag får väl helt enkelt ta och måtta lite:) har inte tillgång till allt förrän första december så får väl bli att ta lite mått då:) Sen är ju frågan vilka som kan tänka sig sälja detta också, och vad det kan kosta.

V8 - 4 Life

1 290 Inlägg
3 november 2010
Varför inte bara lägga på lite sand?

276 Inlägg
3 november 2010
Köp gallernät, typ sådant man har i fronten på stylade bilar. Givetvis ska du inte ha aluminium utan stål, bara å åka till närmaste järnhandel så har dom nog de i olika grovlekar. Det brukar användas in i parkeringshus har jag sett, greppar bra. Se bara till att du lägger den åt rätt håll, svårt och förklara men den "vassa" delen mot toppen på din backe. Lycka till..

544 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
får ta å kika på detta, fler förslag?

V8 - 4 Life

Sök