1934
Sök

Första bil - Max 30 000kr

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 november 2010
Japanese is the shit! Pengarna räcker till 95-00.

Hur lång är du? Primeran är en riktig knä- och lårdödare om du är över 185 för man får helt enkelt inte tillbaka stolen långt nog. Ska du ha en Primera ska du ha 2.0, inte 1.8. Jäkla drög o köra, och den drar lika mycket för man gasar som en galning hela tiden. Jag har haft en Primera och jag skulle inte köpa en igen även om den faktiskt gick väldigt bra på vägen.

Avensis, 626 och Accord håller bäst. Gamla Avensis som 30k räcker till är inte speciellt rolig, men det är väl inte 626 heller. Accorden är något bättre men ingen flärd av lyx direkt på de årsmodellerna runt 95-00.

Glöm inte Carina E. Roligare än Avensis och billigare (äldre, enklare) men lika pålitliga. 2.0 är hyfsat pigg, 1.8 och 1.6 slöa men snåla.

Oavsett vilken bil du köper av dessa så kommer de vara pålitliga och billiga i service/reparationer.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Game On!
244 Inlägg
4 november 2010
jag gick en kurs hos länsförsäkringar på 1 timme så ja fick 6.5 i bonus (som om ja hade haft körkort i 2 år och va 25år fast jag är 19år) kolla om det finns där du bor smile

huh?
10 427 Inlägg
4 november 2010
Jag skulle nog ha kikat på en VW Golf IV ("fyra").
Kanske har gått lite "långt" de i prisklassen,
plus att det blir första årsmodellerna.

Tex:
http://www.blocket.se/sodermanland/Volk … =6&w=3

Hyggliga bilar med neutralt utseende som är sköna att köra.
Säkra och har hyfsat rostskydd, men lustiga kamremsbytesintervaller
och annat tok. Men trevliga bilar.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
4 november 2010

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

VD Hammar
613 Inlägg
4 november 2010
Opel vectra b
se bara till att den är fin och va noga med att tvättan så är det ingen fara för rosten

MVH Johan

24 Inlägg
4 november 2010
håller med steifan. skulle lätt köpt en golf4 tdi eller en passat tdi. lycka till btw

711 Inlägg
4 november 2010
Jag hade en nissan primera 98 med 140hk motorn,stolarna var ett skämt.
Det kändes ungefär som spånplatta med tyg på,dåligt ljudisolerad,och drog inget mindre
än tex volvo850 med samma kusar i stallet.

Så mitt råd är att inte köpa en primera,såvida du inte gillar att sitta obekvämt.
Senast redigerat av jimbon (4 november 2010)

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
4 november 2010
köp en corrado 16v , pålitlig och rolig bil som även är lite udda ... sen sitter man ganska bekvämt i den. Kan även rekomendera vr6an ... kanske inte lika pålitlig eller snål men ack så mycket roligare och köra

20 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Jag är knappt 183 cm lång... Det lutar åt Mazda 626 och Nissan Primera just nu, men ska läsa på mer om bilarna ni tipsade om utöver dessa! Verkar som ni alla bara ger positiv respons på 626;an så därför är den mest intressant i nuläget! Tycker dessutom att hatchbacken är riktigt snygg. Har primeran också hatchback? Tack för svaren och fortsätt skriv! smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 november 2010
Did skrev:
Nu har jag blivit riktigt sugen för nissan primera... Är det hatchback på dem? Har ju hört bra betyg på dem av er... Finns det något negativt med dom?

Finns som sedan, halvkombi och klassisk kombi. Negativa är väl som följer:

-Dålig upplevd kvalité
-Urusel vändradie
-Rostkänslig, speciellt avgasröret har en kort livslängd
-Små stolar, ingen bil man köper för den fina komfortens skull rent generellt även om den duger.
-Mycket hög ljudnivå, även om bullret går att leva med är det något man alltid kommer reta sig på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
caromania skrev:
Japanese is the shit! Pengarna räcker till 95-00.

Hur lång är du? Primeran är en riktig knä- och lårdödare om du är över 185 för man får helt enkelt inte tillbaka stolen långt nog. Ska du ha en Primera ska du ha 2.0, inte 1.8. Jäkla drög o köra, och den drar lika mycket för man gasar som en galning hela tiden. Jag har haft en Primera och jag skulle inte köpa en igen även om den faktiskt gick väldigt bra på vägen.

Avensis, 626 och Accord håller bäst. Gamla Avensis som 30k räcker till är inte speciellt rolig, men det är väl inte 626 heller. Accorden är något bättre men ingen flärd av lyx direkt på de årsmodellerna runt 95-00.

Glöm inte Carina E. Roligare än Avensis och billigare (äldre, enklare) men lika pålitliga. 2.0 är hyfsat pigg, 1.8 och 1.6 slöa men snåla.

Oavsett vilken bil du köper av dessa så kommer de vara pålitliga och billiga i service/reparationer.

Hur kommer det sig att du inte skulle ha köpt en Primera igen? Är det enbart för att du är "för lång" i förhållandet till bilen eller hade du några problem med bilen?

20 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Rquired skrev:
Did skrev:
Nu har jag blivit riktigt sugen för nissan primera... Är det hatchback på dem? Har ju hört bra betyg på dem av er... Finns det något negativt med dom?

Finns som sedan, halvkombi och klassisk kombi. Negativa är väl som följer:

-Dålig upplevd kvalité
-Urusel vändradie
-Rostkänslig, speciellt avgasröret har en kort livslängd
-Små stolar, ingen bil man köper för den fina komfortens skull rent generellt även om den duger.
-Mycket hög ljudnivå, även om bullret går att leva med är det något man alltid kommer reta sig på.

Okej, tack för svaret!

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 november 2010
Did skrev:
Hur kommer det sig att du inte skulle ha köpt en Primera igen? Är det enbart för att du är "för lång" i förhållandet till bilen eller hade du några problem med bilen?

1. Jag satt dåligt i den,
2. Den var urkslö, okej jag är kanske bortskämd men...roll
3. Vändradien var mycket riktigt dålig, det hade jag glömt. Rq har sina ljusa stunder, precis som vinterhalvåret i Murmansk. wink
4. Den rostade värre än en Golf 1a
5. Säkert nåt mer. Just den vi hade var simplast möjliga och fruktansvärt tråkig. Blä. Att gå till Accord Executive var som att köpa Rolls Royce.

Emellertid: den gick bra under de 2 åren jag hade den. Inga som helst problem med teknik/mekanik förutom att avgassystemet rostade av (Rq kör Moonwalk igen!!) och att en abs-givare strulade. Lite rengöring fixade den. Dessutom som sagt osedvanligt bra väghållning för att vara en buss. Billig försäkring var det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 077 Inlägg
4 november 2010
Honda CRX då wink
Asroliga köra,det är en honda smile
Går som en go-cart.. samt dem krånglar sällan..

Försäkringen borde inte vara så dyr på en sån heller?

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
4 november 2010
Lycka till och hitta en CRX som inte är slutkörd, uprostad eller sönderskruvad...

För en 18 åring tror jag den skulle vara rätt dyr faktiskt. En golf 3 gti med 115hk skulle kosta 11 papp(trafik) på mig när jag var 20, och en crx både väger mindre och har mer effekt.... you do the math wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

6 691 Inlägg
5 november 2010
Did skrev:
Ja, tyvärr är det sant... Att jag som 18åring skulle ha försäkringen på mig är uteslutet. Jag kan knappt hitta en bil vars försäkring skulle bli under 10' på mig. Det är en extrem prisskillnad. Den där saab 9-5;an såg riktigt trevlig ut med inte för många mil på nacken heller. Men jag har ingen aning om vad försäkring och skatten ligger på en sådan... Får kolla upp det först wink

Min 300 står på mig, 18år och kostar 4900kr året hos Salus Ansvar

Allt under 80hk, ej över 1.2ton och helst FWD får du ner till den summan

De/Dem

Sök