Elbilstråden - Vad är du beredd att offra?

peegee Forummoderator
8 november 2010 · 2 924 Inlägg

Elbilsutvecklingen pågår för fullt och blir bara mer och mer omfattande men en sak som är säker, många av dessa bilar kommer inte bli lika bekväma att använda med lika många komfortfunktioner som dagens bilar och de kommer troligtvis kräva mer uppoffringar, insatser och underhåll av användaren.

Det mest uppenbara är ju nu längre stopptider för laddning (jämfört med tankning) och kortare körsträckor (ca 200km per laddning).

Vintertid kommer de kanske inte starta alls om bilens batteri inte underhållts med rejäl uppvärmning.

Värme/AC i kupéen kommer kanske inte vara lika effektivt pga att det inte finns något befintlig överskottsenergi att utnyttja på samma sätt.
Värme/AC kommer kanske kräva mer insats för underhåll pga andra energikällor än el för att förkorta bilens räckvidd.

mm.

Så vad är du vara beredd att offra eller acceptera för förrändringar, insatser och underhåll för att köpa en elbil?

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Hamilton
8 november 2010 · 8 873 Inlägg

Jag är inte villig att betala mera för att bilen går på EL, ligger priset på samma nivå som för en Bensin, E85, Diesel så kan jag tänka mig en EL-bil.

Körsträckan på 200km är inga problem till det jag använder bilen till och att det tar lång tid att ladda är inte heller något problem.

Fotograf på tierpidag.se
Knugcab
8 november 2010 · 5 111 Inlägg

Frågan är minst sagt intressant.

På många sätt, även bortsett från miljöaspekter så har elmotorn helt klart sina fördelar även som drivkälla i personbilar.

Det där med värmen är dock en grej jag inte kommer acceptera någon försämring av, uppe i norrbotten behövs varan och i stora mängder, en stor del av året.

Sen så är ju frågan om vi inte måste gå mer back to basic... Finns ju många elstyrda finesser i dagens bilar och frågan är om man inte hade klarat sig utan. Varför är det hemskt att behöva använda en vev de få gånger man ska öppna takluckan? Måste man ha ett flipperspel på instrumentbrädan? Jag personligen går väl gärna tillbaka till handvevade fönster m.m. - frågan är hur många som gör det?

Däremot så vet jag inte om jag riktigt är beredd offra saker som finns för säkerheten, som elbakruta, fläkt, torkare, belysning osv. mer än idag...

Om nu elbilar däremot kommer innebära att man får ha en måttlig volym på radion i stället för tio stycken 18" basar och femtiotvå slutsteg, så blir väl ingen gladare än jag. wink

Men en grej jag funderat på angående räckvidd...

Idag har vi bensinmackar. Varför inte ha en standard för batterier, och göra så att de lätt byts ut? Ha ett slags utbytessystem på mackarna, att man lämnar in sitt urladdade batteri och får ett laddat (mot en rimlig summa) tillbaka? Det skulle ju göra att problemen med räckvidd minskade...

Det största problemet som jag ser det är de klimatrelaterade. En elbil måste tåla snö och kyla lika bra som en med ottomotor eller dieselmotor innan jag blir intresserad. Här uppe så är det viktigt...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Mikke_I
8 november 2010 · 61 Inlägg

Värmeproblem på vintern??? dagens dieselbilar måste ha extra dieselbrännare för att det ska bli värme i kupen... varför skulle inte elbilsbatterierna fungera? ditt startbatteri fungerar väl?

Var det inte även så att de flesta (typ 90%) körde mindre än 50km/dag... samt sitter still i kö (i Sthlm).. vem behöver egentligen bensinbil för dagliga bruket???

När det gäller hobbybilar däremot e det ju inte förståndet som styr... wink  ...men elbilarna (hybriderna) börjar ju bli riktigt intressanta...

Senast redigerat av Mikke_I (8 november 2010)

maco
8 november 2010 · 1 207 Inlägg

Jag kan lätt offra körsträcka, hastighet, komfort, snabbtankningar, utrymme, AC och en fet stereo.

Det jag däremot inte skulle kunna offra är värme, design och ekonomin.

Detta är pga. att jag nu bor i Uppsala. Bor dock lite över 1mil utanför men jobbar i staden. Pga sträckan och 12h skift är cykel absolut inget alternativ för mig (det spelar ingen roll vad någon någonsin säger - jag gör det bara inte) och jag jobbar sådana tider så att det är svårt att time:a in bussar som går utan att offra för mycket av den lilla lediga tid man får på en dag när man jobbar 12h.

Men jag kan inte för mitt liv förstå varför alla elbilar måste se så "hippa" ut. Med risk för att låta som en raggare säger jag - satans plastleksaker. Släng in en elmotor i en golf 3:a och jag tar den varje dag istället för en th!nk.

Värmen är helt enkelt för hälsans skull.

Och slutligen ekonomin. Jag skulle inte köpa en elbil för miljöns skull, för jag bryr mig helt enkelt inte om min vento spyr ut sig 200g co/mil (eller vad det nu kan vara) när man vet hur mycket industrierna spyr ut.
Sedan vill jag inte stå med en 8år gammal småbil med nypris över 300k värd 15k bara för att batterierna måste bytas.

tl;dr
För att jag ska köpa en elbil har jag dessa krav:
- en bil som ser ut som en bil, ingen leksak. Det får gärna vara en småbil men inget designexperiment för att visa hur "hipp" den är.
- ingen kompromiss på värmen, ac:n kan de slopa om de känner för det.
- billiga utbytesbatterier.
- skattefri.
- slopad energiskatt (den ligger på 28 öre kWh för er som inte visste det) på varje kWh som går till bilen.

MarcusL #2573
8 november 2010 · 1 489 Inlägg

maco skrev:
- slopad energiskatt (den ligger på 28 öre kWh för er som inte visste det) på varje kWh som går till bilen.

Den blir inte lätt och bevisa tyvärr, men bra idé!

Jag skulle kunna köpa en el-bil om jag haft pengarna, jag håller med dom andra att man kan minska på nästan allt utom komforten, utseende och säkerheten! Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en Prius smile

Mvh

Senast redigerat av MarcusL (8 november 2010)

• Även den starka måste ta i när han skiter
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
8 november 2010 · 1 948 Inlägg

Den enda bilen jag skulle kunna tänka mig som finns nu är Tesla, och det är bara utseendet.


Min krav för att en elbil ska bli intressant.

1. Köra från blekinge till Stockholm(minst) utan att bekymra mig om att få slut på ström, och jag kan tanka/ladda/byta batteri på ca 15min på en mack.

2. När det finns alla sorters bilar, sportbilar, familje, skåpbilar att välja på. Och dem ska se ut som bilar, och inte som ett rymdskepp från star trek.

3. Prestanda modeller med bra fart och väghållning.

4. Då ska det jävla inte kosta 12-15kr per mil man kör i skatter o annat skit. Snarare 2-4spänn är rimligt om man ska behöva åka runt i eldrivna leksaker o skämmas.

Senast redigerat av AcesHigh666 (8 november 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Mogel KUNG
8 november 2010 · 441 Inlägg

Fy fan det sämsta med el bil är ju att ljudet och lukten kommer försvinna. sadmad  Ne jag håller mig till Bensin så länge det går.

Knugcab
8 november 2010 · 5 111 Inlägg

Visst kan det väl vara trevligt i hobbybilen om det mullrar lite när man drar på, men för oss som är ljudkänsliga (som till exempel undertecknad) är det snarare en välsignelse att slippa motorsurr på långresor i bruksbilen...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
chroffe
8 november 2010 · 72 Inlägg

Tycker elbilar är fånerier, håller mig gärna borta från sådana!
Petrolhead som man är smile

Galad8
8 november 2010 · 1 997 Inlägg

Bullet--- skrev:

Mikke_I skrev:
Värmeproblem på vintern??? dagens dieselbilar måste ha extra dieselbrännare för att det ska bli värme i kupen... varför skulle inte elbilsbatterierna fungera? ditt startbatteri fungerar väl?

Var det inte även så att de flesta (typ 90%) körde mindre än 50km/dag... samt sitter still i kö (i Sthlm).. vem behöver egentligen bensinbil för dagliga bruket???

När det gäller hobbybilar däremot e det ju inte förståndet som styr... wink  ...men elbilarna (hybriderna) börjar ju bli riktigt intressanta...

varför "måste" dem det får jag fråga?

Många hus t.ex värms ju upp med el, så nog borde man kunna hitta på någon sorts lösning till bilar där med. smile

torpis Forummoderator
8 november 2010 · 10 576 Inlägg

Alltså för gemene man kommer det bli tvärt om, man vinner på elbilen.  bättre ekonomi, bättre prestanda,bättre krocksäkerhet och billigare driftskostnader.

Givetvis är en ny teknik dyr, men när elbilar är allmänt vedertagna så kommer man inte sakna något alls.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Knugcab
8 november 2010 · 5 111 Inlägg

Galad8 skrev:

Bullet--- skrev:

Mikke_I skrev:
Värmeproblem på vintern??? dagens dieselbilar måste ha extra dieselbrännare för att det ska bli värme i kupen... varför skulle inte elbilsbatterierna fungera? ditt startbatteri fungerar väl?

Var det inte även så att de flesta (typ 90%) körde mindre än 50km/dag... samt sitter still i kö (i Sthlm).. vem behöver egentligen bensinbil för dagliga bruket???

När det gäller hobbybilar däremot e det ju inte förståndet som styr... wink  ...men elbilarna (hybriderna) börjar ju bli riktigt intressanta...

varför "måste" dem det får jag fråga?

Många hus t.ex värms ju upp med el, så nog borde man kunna hitta på någon sorts lösning till bilar där med. smile

Mmm, men hemma har man inte strömförsörjning med batteri...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Navkapsel
8 november 2010 · 4 637 Inlägg

Elhissar, stjärtvärme, AC mm ser jag bara som en fördel att slippa. Går lika bra utan.

Bra värme kan vara skönt på vintern däremot.

Tycker att det inte finns några snygga elbilar och så låter de så dött. Däremot skulle jag nog kunna tänka mig en biogasbil.

TeedasT 100% ninja
8 november 2010 · 342 Inlägg

Bor just nu i Norge, å där är detta med elbilar jävligt stort. Mitt största problem med ebilar är designen, detta är dock löst å det finns en(flera?) firma som konverterar små bilar, oftast peugeot 106 och citroen Saxo till elbilar. Dessa bilar ser ju faktiskt riktigt bra ut, å har riktig plåt, riktig design, å är mer krocksäkra än tex Think och Buddy. jag ska kanske snart börja ett jobb som ligger på andra sidan oslo (läs 6 mil), å ska antagligen då också skaffa mig en elbil. du kommer fram å tillbaka till jobbet på en laddning. så varför skulle jag inte skaffa en. Väldigt praktiskt också i storstan, eftersom man parkerar gratis i oslo, man betalar inte för att köra genom tullarna och skatten är mycket lägre. På fritiden kan man ha en Riktig bil med bensinmotor. Men varför ska man inte välja att köra tokbilligt om man har möjligheten?

Mvh// Teedast

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.
Turbomatte Lackerare/Rekondare
8 november 2010 · 834 Inlägg

peegee skrev:
Elbilsutvecklingen pågår för fullt och blir bara mer och mer omfattande men en sak som är säker, många av dessa bilar kommer inte bli lika bekväma att använda med lika många komfortfunktioner som dagens bilar och de kommer troligtvis kräva mer uppoffringar, insatser och underhåll av användaren.

Det mest uppenbara är ju nu längre stopptider för laddning (jämfört med tankning) och kortare körsträckor (ca 200km per laddning).

Vintertid kommer de kanske inte starta alls om bilens batteri inte uderhållt med rejäl uppvärmning.

Värme/AC i kupéen kommer kanske inte vara lika effektivt pga att det inte finns något befintlig överskottsenergi att utnyttja på samma sätt.
Värme/AC kommer kanske kräva mer insats för underhåll pga andra energikällor än el för att förkorta bilens räckvidd.

mm.

Så vad är du vara beredd att offra eller acceptera för förrändringar, insatser och underhåll för att köpa en elbil?

Kommer aldrig köpa en elbil! Dessa är redan omorderna och kommer i princip ta oss tillbaka 70år i utvekligen av infrastruktur.

7Hoppas folk fattar att det inte är vägen att gå!

Detta är dock det, Detta är framtiden!

http://www.youtube.com/watch?v=ffRagsjSpkE


Jag hoppas även att alla här inser att vi snart och då menar jag inom de närmsta 20 åren, måste ha hittat ett nytt miljövänligt förnybart drivmedel om vi ska kunna rädda alla fina bilar vi har.

Gör vi inte detta kommer vi aldrig ha några härliga v8or och fräsiga ferarris rullandes på våra gator igen. Vill vi dock detta får vi bita i det sura äpplet och åka i en "tråkig" bil utan motorljud och lukter på vardagen.
Mvh

Senast redigerat av Turbomatte (8 november 2010)

Galad8
8 november 2010 · 1 997 Inlägg

Bullet--- skrev:

Galad8 skrev:

Bullet--- skrev:

varför "måste" dem det får jag fråga?

Många hus t.ex värms ju upp med el, så nog borde man kunna hitta på någon sorts lösning till bilar där med. smile

jag syftade på att han skrev att dieselbilar MÅSTE ha en extra dieselbrännare till värmen. Dieselbilar använder samma system som bensinare, ett värmeelement som det går kylarvatten igenom.

sen angående värme i elbilar kan man ha ett elemet med värmestavar. Lär ju dra ström det med, tyvärr.

De kan jag hålla med om att "måste" är lite fel ord i sammanhanget..

Man får väl ha ett litet vindkraftverk på bilen som genererar ström medan man kör, de vore tufft. Hähä. tongue

PoulZen
8 november 2010 · 772 Inlägg

Jag tror inte att det kommer behövas offra något bara för att man vill köra elbil.
Allt du räknade upp i första inlägget går att lösa. Kanske inte precis nu, men inom några
år så kommer det vara löst tror jag. Och det här med utbytesbatterier tror jag kommer
bli det som kommer bli mest aktuellt.
Designen vet jag inte heller varför dom måste göra fula?, dom borde ju faktiskt
kunna ta en existerande ny modell och montera eldrivlina i, och då ser det ju bra ut.
Men tänk på att oljebolagen har ett bra kapital bakom sig och dom påverkar mer
än vad alla tror. Det tror jag iaf.
Så det är väll därför elbilsutvecklingen går så långsamt som det ändå gör.
Det skulle vara intressant att veta hur många erbjudande som Tesla har fått om
att sälja hela deras bolag.

Europa
8 november 2010 · 59 Inlägg

Den stora och avgörande frågan är ju vart i från elen till alla elbilar skulle komma från, om alla skulle köra elbil i sverige skulle elbehov bli enormt mycket större. Ni kommer väl ihåg den senaste kalla vintern, och hur elpriserna sköt drastiskt i höjden. Detta är p.g.a att Sverige inte har resurser att producera egen el eftersom hycklarna till politikerna har stängt ned kärnkraften mer och mer och satsat på värdelösa vindsnurror som inte snurrar en millimeter på vintern, då vi behöver elen som allra mest. Vi måste alltså importera el från kolkraftverk i t.ex. Polen där det släpps ut massor med koldioxid och andra miljöfarliga ämnen. Denna el alltså både miljö-ovänlig och dyr, oeffektiv på alla sätt, men detta nämner politikerna inte ett ord om.

Miljödebatten anser jag bara är ett ytligt skal av hyckleri, som politikerna bara driver för att få sig själva att se och verka miljövänliga ut, när de i själva verket i skuggan pågår ännu värre miljöstöring av deras snack.

Jag tror alltså inte på miljöbilen sålänge vi inte har en säker metod att framställa elen på. Det är eventuellt vätgasbilen som Turbomatte länkat.

Volvo 740 T5 "Sleeper" (1989)
nordstromj
8 november 2010 · 1 772 Inlägg

Aldrig i helvete jag skulle köpa en elbil, låter ju typ beeeeez, beeez när man gasar.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang