Elbilstråden - Vad är du beredd att offra?

M103
10 november 2010 · 1 570 Inlägg

Jag kräver följande för att köpa en elbil

1. Den ska se likadana ut som vanliga bilar.

2. Det ska finnas stora bekväma modeller, dvs "riktiga" bilar, inga små mopedbilar som räcker att åka till ICA med.

3. De måste låta på nåt sätt. Verkar inget kul att susa fram knäpptyst. Motorljudet är ju en del av körglädjen.

4. De måste funka på vintern och ha bra räckvidd.

5. Priset ska vara attraktivt.

torpis Forummoderator
10 november 2010 · 10 576 Inlägg

Mikke_I skrev:
Batterivärme samt kupevärme kan man ha en lite dieselbrännare för...

Eller????

Det du beskriver är alltså en hybrid, en bil som går på el i det längsta och eldar på bensin/diesel när det behövs och det är så det kommer se ut till den dagen batterierna ensamma klarar av driftförhållandena.

ganska uppenbart med alla de önskemål som dyker upp i tråden, att elbilen måste kunna matcha en bensin/dieselbil för att kunna säljas alls.

fördelen med elmotorer är att de klarar av en enorm överlast kortare perioder, det är alltså inga problem för din bil på 122hk att leverera 700hk under en omkörning och fortfarande vara toksnål på landsvägen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
10 november 2010 · 10 576 Inlägg

Noxxer skrev:

Aerodynamik skrev:

Noxxer skrev:
Kan offra rätt mycket om jag får denna effektkurva:

http://i136.photobucket.com/albums/q195 … 061007.jpg

Max effekt:
125hk
2500nm
Ca 5000rpm

Fortfarande bara 125hk så rätt värdelöst om man inte ska dra tunga saker..

Beror på hur man programerar strömriktaren wink

Nej du har tokfel. 2500Nm vid 5000rpm blir 1800hk inte 125hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mikke_I
10 november 2010 · 61 Inlägg

torpis skrev:

Mikke_I skrev:
Batterivärme samt kupevärme kan man ha en lite dieselbrännare för...

Eller????

Det du beskriver är alltså en hybrid, en bil som går på el i det längsta och eldar på bensin/diesel när det behövs och det är så det kommer se ut till den dagen batterierna ensamma klarar av driftförhållandena.

Nej, endast för värme ej drift under de där dagarna när det är -35 som alla här är så rädda för (DVS nästan aldrig)... och är endast extrautrusning för de oroliga...

Mikke_I
10 november 2010 · 61 Inlägg

-Michael skrev:
Skulle aldrig köpa mig en elbil så jag skulle inte offra någonting.


Varför skall jag behöva sitta och tänka på ett billigt alternativ?
Jag har gett mig in i billeken och jag tål den, att kasta upp lite tusenlappar här och där för bränsle och underhåll gör inte min plånbok någonting.


Det kallar vi kärlek.

Hmm, har du bil eller svennebil??? Kärleken börjar vid 500hk...

Nu när miljöpartiet allierat sig med moderaterna skulle det förvåna mig om bensin (o diesel) kostar mindre än 20kr/litern om nåt år... det gör inte mig nåt då jag bara nöjeskör när solen skiner smile men för alla som pendlar kortare sträckor till jobbet varje dag...

Inom en snar framtid kommer prestandabilarna vara hybrider eller rena elbilar... skratta ni! det gjorde man även åt datorer, färgTV'n, mobiltelefoner, sladdlösa borrmaskiner osv...

Pendulum
10 november 2010 · 1 298 Inlägg

Jag hade på sin höjd kunnat tänka mig att ha en elbil som bruksbil att ta mig till och från jobbet ifall den uppfyllde följande krav:

- Någorlunda räckvidd

- All utrustning som finns i dagens bil skall vara tillgänglig utan att pruta för mycket på räckvidd. (Klimatanläggning etc kanske kan drivas på en liten oljebrännare eller etanol?)

- Bilen ska se ut som en vanlig bil och inte ha löjligt litet bagage etc.


Det svåraste för elbilstillverkare är nog att åstadkomma tillfredställande räckvidd. Men jag tror personligen och vet att utvecklingen på batterifronten kommer gå fort.

Volvo PV har ju en C30 Electric på gång snart som nog kan bli hyffsad. Volvo är bland andra företag involverade i ett projekt att tillverka bilens kaross i ett material som kan lagra energi som sägs vara tillräcklig för att driva utrustning i bilen eller att t.ex. dra runt startmotorn i en förbränningsmotor. De tror att resultat nås om ett par år!

Men ljudet och lukten i en förbränningsmotor kan bli svårt att slå. Kolvar och ventiler. <3

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
banders
10 november 2010 · 3 Inlägg

Vettemannen skrev:

Bullet--- skrev:

Galad8 skrev:

Många hus t.ex värms ju upp med el, så nog borde man kunna hitta på någon sorts lösning till bilar där med. smile

jag syftade på att han skrev att dieselbilar MÅSTE ha en extra dieselbrännare till värmen. Dieselbilar använder samma system som bensinare, ett värmeelement som det går kylarvatten igenom.

sen angående värme i elbilar kan man ha ett elemet med värmestavar. Lär ju dra ström det med, tyvärr.

Dagens dieselbilar blir knappt varma i motorn om denna dieselbrännare inte skulle finnas. Så jävligt är det. Det tar ibland en jävla tid innan motorn är uppe i arbetstemp även med denna dieselbrännare när det är lite kallt ute.

/Benny

Dessutom är det så att dagens moderna dieselmotorer (inte alla dock) har så hög verkningsgrad att den inte levererar tillräckligt med överskottsvärme så det räcker att värma kupén i alla lägen -även när motorn är i drift (inte bara tomgång). Detta löses av vissa tillverkare med att en grym doppvärmare monteras in i motorn, när motortempen sjunker slår doppvärmaren igång. Alltså ingen extra dieselbrännare, men dock extra dieselförbränning (det sitter även en hyfsad generator som går tungt när doppvärmaren är igång). Smidigt (enligt min uppfattning) för föraren märker inget, ingen "extra" utrustning och "bara" ökad bränsleförbrukning när doppvärmaren är igång.

// Bosse

torpis Forummoderator
10 november 2010 · 10 576 Inlägg

Mikke_I skrev:

torpis skrev:

Mikke_I skrev:
Batterivärme samt kupevärme kan man ha en lite dieselbrännare för...

Eller????

Det du beskriver är alltså en hybrid, en bil som går på el i det längsta och eldar på bensin/diesel när det behövs och det är så det kommer se ut till den dagen batterierna ensamma klarar av driftförhållandena.

Nej, endast för värme ej drift under de där dagarna när det är -35 som alla här är så rädda för (DVS nästan aldrig)... och är endast extrautrusning för de oroliga...

Det är ju i praktien en hybrid... använder fosila bränslen när elen inte räcker, i detta fallet för att värma kupé/batterier

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mikke_I
10 november 2010 · 61 Inlägg

torpis skrev:

Mikke_I skrev:

torpis skrev:

Det du beskriver är alltså en hybrid, en bil som går på el i det längsta och eldar på bensin/diesel när det behövs och det är så det kommer se ut till den dagen batterierna ensamma klarar av driftförhållandena.

Nej, endast för värme ej drift under de där dagarna när det är -35 som alla här är så rädda för (DVS nästan aldrig)... och är endast extrautrusning för de oroliga...

Det är ju i praktien en hybrid... använder fosila bränslen när elen inte räcker, i detta fallet för att värma kupé/batterier

Om man ska vara petig... rapsolja för värmen, vilket inte är fossilt wink (men kanske hybrid ändå...)

Mikke_I
10 november 2010 · 61 Inlägg

chrillzter skrev:
- All utrustning som finns i dagens bil skall vara tillgänglig utan att pruta för mycket på räckvidd.

Vad menar du (samt alla andra skeptiker) måste bort?

Det finns ju faktiskt bilar med 70hk och med en generator på typ 60A (= ~860W, lite drygt 1hk) som driver all el samt laddar startbatteriet...

Pendulum
10 november 2010 · 1 298 Inlägg

Mikke_I skrev:

chrillzter skrev:
- All utrustning som finns i dagens bil skall vara tillgänglig utan att pruta för mycket på räckvidd.

Vad menar du (samt alla andra skeptiker) måste bort?

Det finns ju faktiskt bilar med 70hk och med en generator på typ 60A (= ~860W, lite drygt 1hk) som driver all el samt laddar startbatteriet...

Jag har inga råa fakta, men de elbilar svenska folket sett har varit ganska spartanska vad gäller elhissar, klimatanläggning etc. Jag tänker på gamla Renaultelbilar samt norska elbilen Think. Många Göteborgare jag pratat med som inte åkt elbil har en bild av en elbil som en bullrande spårvagn.

Men det är mer möjligt idag att lösa alla problem som elbilar haft förut, inte minst problemet med räckvidd.

De första 10 C30 Electric levereras nu i höst och den bilen har en räckvidd på 15 mil, toppfart på 130kmh och acc 0-100 på 10.5s. Duger åt de flesta. Bilen har all utrustning en normal bil har.

Lite längre räckvidd så nappar jag. smile

Senast redigerat av chrillzter (10 november 2010)

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
twin_cam Smålänning
10 november 2010 · 7 877 Inlägg

Den ska kännas som en bil att köra.

räckvidd på minst 30 mil är inte för mycket begärt.

Bilen ska vara svinbillig att äga och driva (bensin är inte all driftkotnad), så att det är någon vits att ha en.

Allt i bilen måste ha en livslängd på minst 10 år/10 000 mil, gärna garanti på batteri/motor/drivlina under den tiden för att övertyga att det är riktigt och testat.

Sen framförallt - den ska ALLTID fungera. ALLTID! Om det så skulle råka vara 30 minusgrader och tre meter snö så ska inte bilen vara det som hindrar resan.


Dock är det inte bilindustrins fel att vi inte har elbilar som uppfyller kraven. Mer oljebolagen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Mikke_I
10 november 2010 · 61 Inlägg

twin_cam skrev:
Bilen ska vara svinbillig att äga och driva (bensin är inte all driftkotnad), så att det är någon vits att ha en.

Allt i bilen måste ha en livslängd på minst 10 år/10 000 mil, gärna garanti på batteri/motor/drivlina under den tiden för att övertyga att det är riktigt och testat.

Sen framförallt - den ska ALLTID fungera. ALLTID! Om det så skulle råka vara 30 minusgrader och tre meter snö så ska inte bilen vara det som hindrar resan.

Hmmm... Om jag hittade en bil (bensin, diesel, hybrid, el eller vad som helst) som passar in på ovanstående skulle jag köpa den DIREKT!

(Jag e från Kiruna och vet av egen erfarenhet att INGA bilar tycker om -30 och 3m snö...)

Varför ställa högre krav på en elbil än på en "vanlig" ????

Den ska kännas som en bil att köra.

=> den ska kännas som en sportbil med V8 och kompressor   wink

Senast redigerat av Mikke_I (10 november 2010)

ZonaX Svetsare
10 november 2010 · 3 150 Inlägg

twin_cam skrev:
Den ska kännas som en bil att köra.

räckvidd på minst 30 mil är inte för mycket begärt.

Bilen ska vara svinbillig att äga och driva (bensin är inte all driftkotnad), så att det är någon vits att ha en.

Allt i bilen måste ha en livslängd på minst 10 år/10 000 mil, gärna garanti på batteri/motor/drivlina under den tiden för att övertyga att det är riktigt och testat.

Sen framförallt - den ska ALLTID fungera. ALLTID! Om det så skulle råka vara 30 minusgrader och tre meter snö så ska inte bilen vara det som hindrar resan.

LOL   xD    Där kan ju tillverkarna fetglömma "rymdfarkosterna" som designelement.

Annars håller jag med om resterande krav. Speciellt första kravet samt att det ska låta som en förbränningsmotor. Skiter i hur dom fixar det, bara det låter.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
TireSlayer Tvivlare
10 november 2010 · 2 266 Inlägg

Den dagen bilar med förbränningsmotorer försvinner/förbjuds köper jag mig en bra damcykel, helst en röd crescent.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
twin_cam Smålänning
10 november 2010 · 7 877 Inlägg

Mikke_I skrev:

twin_cam skrev:
Bilen ska vara svinbillig att äga och driva (bensin är inte all driftkotnad), så att det är någon vits att ha en.

Allt i bilen måste ha en livslängd på minst 10 år/10 000 mil, gärna garanti på batteri/motor/drivlina under den tiden för att övertyga att det är riktigt och testat.

Sen framförallt - den ska ALLTID fungera. ALLTID! Om det så skulle råka vara 30 minusgrader och tre meter snö så ska inte bilen vara det som hindrar resan.

Hmmm... Om jag hittade en bil (bensin, diesel, hybrid, el eller vad som helst) som passar in på ovanstående skulle jag köpa den DIREKT!

(Jag e från Kiruna och vet av egen erfarenhet att INGA bilar tycker om -30 och 3m snö...)

Varför ställa högre krav på en elbil än på en "vanlig" ????

Den ska kännas som en bil att köra.

=> den ska kännas som en sportbil med V8 och kompressor   wink

För att en elmotor är så satans enkel i sin konstruktion, att en garanti på minst 10 år på motor/drivlina mest skulle symbolera det finurliga med endast en rörlig del.
Bilarna idag är ju byggda för en livslängd på ca 8 år, vilket inte torde göra det så särskilt komplicerat att tänka en extra gång så det håller två år till.

Finns gott om bilar som klarar 30-, dock får man pruta lite på utrustningsnivå... Hur gör ryssarna t.ex?
Här kommer också elmotorn in, minimalt med smörjmedel och endast en rörlig del...

Med kännas som en bil menar jag att man ska köra den, inte åka... En bil behöver ju inte vara tråkig och trist bara för att den är eldriven smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Noxxer
10 november 2010 · 1 482 Inlägg

torpis skrev:

Noxxer skrev:

Aerodynamik skrev:
Fortfarande bara 125hk så rätt värdelöst om man inte ska dra tunga saker..

Beror på hur man programerar strömriktaren wink

Nej du har tokfel. 2500Nm vid 5000rpm blir 1800hk inte 125hk.

Verkar konstigt jag vet men enligt tillverkaren av motorn så ska den ha maximala vridet vid ca 1500varv och den har maxvarv på 5000rpm.

Och 125hk eller om det va 125kw. Hursomhellst verkar det väldigt lågt.

Dessa motorer sitter för övrigt i Tunnelbane vagnarna i stockholm. Så ett tåg i trafik har då totalt 2500x8x3= 60 000nm i vrid vid 1500rpm.

Senast redigerat av Noxxer (10 november 2010)

BLT Service
Theracords Music Label
twin_cam Smålänning
10 november 2010 · 7 877 Inlägg

De absolut största fördelarna jag kan se med elbilar, är att man slipper koppling och växellåda. Räcker med slutväxeln eftersom en elmotor har max vrid från start, och kan snurra lika bra åt bägge hållen smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bmw_Bertil Ljud freak !
10 november 2010 · 928 Inlägg

Länge leve förbrännings motorn ! ! ! ! big_smile

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
torpis Forummoderator
10 november 2010 · 10 576 Inlägg

twin_cam skrev:
De absolut största fördelarna jag kan se med elbilar, är att man slipper koppling och växellåda. Räcker med slutväxeln eftersom en elmotor har max vrid från start, och kan snurra lika bra åt bägge hållen smile

du behöver inte ens en slutväxel om du monterar statorn där bromsoket normalt sitter och sedan limmar magneterna direkt på fälgen.

outrunner heter det på modellflygspråk och den tekniken skulle kunna ge en mindre bil bra prestanda för 20000kr + batterier redan idag

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang