Elbilstråden - Vad är du beredd att offra?

Bjare
10 november 2010 · 945 Inlägg

Tänker inte delta i eran debatt.
Men kan svara som så att, jag kan absolut inte tänka mig en elbil.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
torpis Forummoderator
10 november 2010 · 10 576 Inlägg

Noxxer skrev:
Och 125hk eller om det va 125kw. Hursomhellst verkar det väldigt lågt.

Dessa motorer sitter för övrigt i Tunnelbane vagnarna i stockholm. Så ett tåg i trafik har då totalt 2500x8x3= 60 000nm i vrid vid 1500rpm.

60000Nm vid 1500rpm blir 12800hk, säg att ett tåg är 10 vagnar och att varje vagn väger som två lastbilar...  12800/20 = motsvarar en lastbil på 650hk.  ett tåg kan suga iväg ganska bra så det låter nog inte orimligt va?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
twin_cam Smålänning
11 november 2010 · 7 877 Inlägg

torpis skrev:

twin_cam skrev:
De absolut största fördelarna jag kan se med elbilar, är att man slipper koppling och växellåda. Räcker med slutväxeln eftersom en elmotor har max vrid från start, och kan snurra lika bra åt bägge hållen smile

du behöver inte ens en slutväxel om du monterar statorn där bromsoket normalt sitter och sedan limmar magneterna direkt på fälgen.

outrunner heter det på modellflygspråk och den tekniken skulle kunna ge en mindre bil bra prestanda för 20000kr + batterier redan idag

Det vart ju faktiskt intressant. I det fallet skulle det ju gå att utforma hjulupphängningarna hur dom vill, och hur mycket styrutslag som helst.

Enda nackdelen jag kan se med det systemet är högre ofjädrad vikt. Men i stan m.m ser jag inga som helst problem med det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
habomaster
11 november 2010 · 463 Inlägg

Tanken med elbil är väl att man inte ska offra något? Precis som tidigare kommer det kosta att äga en bil, den enda skillnaden blir att drivmedlet blir oerhört mycket billigare. Kolla gärna på http://www.betterplace.com/, det är ett projekt som pågår i Israel där man bygger upp batteribytesstationer.

Jag tror att den största svårigheten blir att få biltillverkarna att samarbeta om en batteristandard så att alla kan byta till fräscha batterier på samma ställe. Först när det är löst kommer det att gå att åka elbil några längre sträckor.

peegee Forummoderator
11 november 2010 · 2 924 Inlägg

habomaster skrev:
Tanken med elbil är väl att man inte ska offra något?

Vad är det som säger det?

Jo, det kommer bli skillnader med avkall/offringar, speciellt på elektriska komfort-funktioner i de första generationerna elbilar och räckvidd (störst vintertid).

Hålla bara isär Elbilar och Hybridbilar.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
habomaster
11 november 2010 · 463 Inlägg

peegee skrev:

habomaster skrev:
Tanken med elbil är väl att man inte ska offra något?

Vad är det som säger det?

Jo, det kommer bli skillnader med avkall/offringar, speciellt på elektriska komfort-funktioner i de första generationerna elbilar och räckvidd (störst vintertid).

Hålla bara isär Elbilar och Hybridbilar.

För att de ska slå igenom får det inte vara för stora uppoffringar i form av komfort, räckvidd etc tror jag. Självklart kommer det bli skillnader men de får inte innebära att det blir jobbigt att ha en elbil, då kommer det enbart vara miljöaktivister etc. som kör dem.

Elhybrider tror jag bara är flum som kommer försvinna inom kort.

twin_cam Smålänning
11 november 2010 · 7 877 Inlägg

habomaster skrev:

peegee skrev:

habomaster skrev:
Tanken med elbil är väl att man inte ska offra något?

Vad är det som säger det?

Jo, det kommer bli skillnader med avkall/offringar, speciellt på elektriska komfort-funktioner i de första generationerna elbilar och räckvidd (störst vintertid).

Hålla bara isär Elbilar och Hybridbilar.

För att de ska slå igenom får det inte vara för stora uppoffringar i form av komfort, räckvidd etc tror jag. Självklart kommer det bli skillnader men de får inte innebära att det blir jobbigt att ha en elbil, då kommer det enbart vara miljöaktivister etc. som kör dem.

Elhybrider tror jag bara är flum som kommer försvinna inom kort.

Håller med om elhybrider. Så mycket snålare är dom inte...

Men jag blir mer och mer positiv av denna tråden, mycket fräck teknik som kan provas, och potentialen finns att bygga bilar som både håller bättre och kräver mindre service än dagens förbränningsmotorer.

Fyrhjulsdrivna bilar med en motor per hjul, tänk på vilka egenskaper det kan ge bilen.
Att kunna bygga fräna bilar med fullt justerbart moment mellan hjulen.
Hjulupphängningar kan göras hur som helst, utan att behöva ta hänsyn till drivaxlar m.m.

No more kladd med drivknutsfett big_smile

Det enda som krävs är att det blir lite fart på batteriutvecklingen. Varta hade väll aluminiumbatterier på g? Mindre miljöpåverkan och lättare vikt...
Litiumjoner? Hur funkar sånna batterier i stor skala? Och hur miljövänligt är det?

Får dom bara lite fart på batteriutvecklingen tror jag det kommer bli bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Pendulum
13 november 2010 · 1 298 Inlägg

twin_cam skrev:
Fyrhjulsdrivna bilar med en motor per hjul, tänk på vilka egenskaper det kan ge bilen.
Att kunna bygga fräna bilar med fullt justerbart moment mellan hjulen.
Hjulupphängningar kan göras hur som helst, utan att behöva ta hänsyn till drivaxlar m.m.

Mitsubishi gjorde ju ett koncept på Evo 10 med en elmotor per hjul. wink Detta var innan dagens 10a kom.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Rquired Allmänt envis
13 november 2010 · 12 512 Inlägg

Jag är egentligen inte beredd att offra någonting för att få köra elbil, och jag tror majoriteten av bilisterna tänker på samma sätt som jag. Jag bryr mig visserligen om miljön, men jag tror inte på allt prat om växthuseffekt eller att det är så himla bråttom att överge det nuvarande systemet.

En del ovan skriver att en räckvidd (i pappren) på 15mil räcker för det flesta, visserligen men då måste många å andra sidan tanka snudd på varje dag för att inte riskera ett stopp då man i praktiken kanske får ut 2/3 av den sträckan. Säg att man kör i snitt 5mil per dag, det blir i så fall 1250mil/år. Genomsnittet kör 2000mil/år vad jag hört, men säg att vi drar bort eventuella semester, långkörningar och liknande så står vi rimligen kvar med ungefär ovanstånde körsträcka.

Det innebär att laddar man inte sin bil över natten är risken stor att man blir stående nästa dag, det räcker med att man glömmer något och vänder så kommer man inte sina teoretiska 5mil dag 2. Det blir alltså som moderna mobiltelefoner, kanon bra teknik men de måste laddas varje dag. Vilket folk inte orkar göra, utan struntar istället i att surfa eller se på film när de märker att batteriet är nästan slut. Eller så laddar de den på jobbet, tåget, bilen etc.

Men en bil är och kommer troligen vara mycket svårare att hitta en laddstation samtidigt som det tar tid att ladda dem, vid bensinstopp får man hämta en dunk soppa och kan sedan köra som vanligt. Vid "batteritorsk" får man först hitta en stolpe, sedan lämna bilen där i 8-10 timmar.

Det kommer folk inte acceptera tyvärr, även om elbilen skulle sjunka till samma inköpspris som en bensinbil...

Senast redigerat av Rquired (13 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
gamlingen
13 november 2010 · 5 198 Inlägg

Enda gången jag kan tänka mej är när de ordnat laddning medan man kör och att priset är lågt.. annars lär inte jag bli motiverad å köpa elbil

Pendulum
13 november 2010 · 1 298 Inlägg

Rquired skrev:
Det innebär att laddar man inte sin bil över natten är risken stor att man blir stående nästa dag, det räcker med att man glömmer något och vänder så kommer man inte sina teoretiska 5mil dag 2.

Nej det hänger på räckvidden och infrastrukturen med laddstolpar och dessa måste vara 3-fas med högre ampere än vanliga uttag så det går lite snabbare att snabbladda en gnutta.

Elbilen får det nog svårt att vara endabil i en familj, men som andrabil till och från jobbet kan det fungera.
Dock inte för t.ex. mig som har över 7 mil till jobbet. Det innebär att jag skulle bli tvungen att ladda den på jobbet under dagen med, vilket är teoretiskt fullt möjligt, men nu börjar det bli lite väl mycket uppoffringar ändå och glömmer man av att sätta i laddaren så står man där likförbannat när man ska hem igen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Bmw_Bertil Ljud freak !
13 november 2010 · 928 Inlägg

Rquired skrev:
Jag är egentligen inte beredd att offra någonting för att få köra elbil, och jag tror majoriteten av bilisterna tänker på samma sätt som jag. Jag bryr mig visserligen om miljön, men jag tror inte på allt prat om växthuseffekt eller att det är så himla bråttom att överge det nuvarande systemet.

En del ovan skriver att en räckvidd (i pappren) på 15mil räcker för det flesta, visserligen men då måste många å andra sidan tanka snudd på varje dag för att inte riskera ett stopp då man i praktiken kanske får ut 2/3 av den sträckan. Säg att man kör i snitt 5mil per dag, det blir i så fall 1250mil/år. Genomsnittet kör 2000mil/år vad jag hört, men säg att vi drar bort eventuella semester, långkörningar och liknande så står vi rimligen kvar med ungefär ovanstånde körsträcka.

Det innebär att laddar man inte sin bil över natten är risken stor att man blir stående nästa dag, det räcker med att man glömmer något och vänder så kommer man inte sina teoretiska 5mil dag 2. Det blir alltså som moderna mobiltelefoner, kanon bra teknik men de måste laddas varje dag. Vilket folk inte orkar göra, utan struntar istället i att surfa eller se på film när de märker att batteriet är nästan slut. Eller så laddar de den på jobbet, tåget, bilen etc.

Men en bil är och kommer troligen vara mycket svårare att hitta en laddstation samtidigt som det tar tid att ladda dem, vid bensinstopp får man hämta en dunk soppa och kan sedan köra som vanligt. Vid "batteritorsk" får man först hitta en stolpe, sedan lämna bilen där i 8-10 timmar.

Det kommer folk inte acceptera tyvärr, även om elbilen skulle sjunka till samma inköpspris som en bensinbil...

Håller med dig till 100%

Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
twin_cam Smålänning
14 november 2010 · 7 877 Inlägg

Ett problem har vi också, detta landets underbart stabila elnät (särskilt på landsbygden) som kan ge upp helt plötsligt utan att någon gjort nått... Och då står bilen utan laddning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang