Duschkabin vs Duschvägg vs Duschdraperi i en hyreslägenhet

jorgen72
8 november 2010 ·

Jag ska sätta in dusch i en av mina lägenheter men har svårt att bestämma om det ska va en kabin, vägg
eller bara ett draperi . Jag var först inne på o köpa en kabin för då har man ju lite koll på vattnet men några har sagt att det blir ganska trångt i en sådan. skriv gärna vad ni hade velat ha om det var ni som skulle hyra eller hur ni hade tänkt om det var ni som ska hyra ut .

Senast redigerat av jorgen72 (8 november 2010)

Muttley
8 november 2010 ·

har bara draperi i min lägenhet och de är riktigt bra. Billigare dessutom. Bara man får rätt fall på de.

jorgen72
8 november 2010 ·

tkd_rille skrev:
har bara draperi i min lägenhet och de är riktigt bra. Billigare dessutom. Bara man får rätt fall på de.

Badrumet är precis iordning gjort så det är riktigt fall , min syster tycker också att jag ska sätta in ett draperi men då har man ju ingen koll på vattnet

Fredds
8 november 2010 ·

vi hade draperi i våran förra lägenhet. vi fick byta till duschvägg då vattnet rann åt alla möjliga håll i badrummet ( fanns ingen nersänkning i golvet som gjorde att vattnet rann mot brunnen) så ska du sätta upp draperi så sätt en golv list med så vattnet stannar.

Muttley
8 november 2010 ·

jorgen72 skrev:

tkd_rille skrev:
har bara draperi i min lägenhet och de är riktigt bra. Billigare dessutom. Bara man får rätt fall på de.

Badrumet är precis iordning gjort så det är riktigt fall , min syster tycker också att jag ska sätta in ett draperi men då har man ju ingen koll på vattnet

Har enbart fall och ingen kant. Och duschdraperi. Gummiskrapa när man är färdig. Full koll så man får ner vattnet i brunnen. Skrapa är alltså ett tvång för att de ska funka.  Med den kombinationen får man så mycket mer plats över.

Martin 9-3 Fisketokig
8 november 2010 · 2 997 Inlägg

Draperi är så jävla äckligt. OK om folk inser att det kräver maskintvätt MINST en gång i veckan. De man ser hemma hos folk ser ut att hängt i flera månader med tvålrester och äckel...
Hade själv draperi innan men totalrenoverade badrummet och det blev glasdörrar.

Kabin är lämpligt om det är ovisst med fall eller t.o.m. tätskikt mm.

Helt klart hade jag kört på duschväggar sådana man kan vika in. Tjatigt om det inte är ok med fall.

Var väldigt noga här hemma när jag flytspacklade golvet att fallet skulle vara bra. Standard ligger på 2%, 2 cm på metern. Tog 3cm på hörnan som är 90x90 och det är inget jag ångrar. Den extra lutningen känns inte. Men det ligger aldrig vatten längre ut än 50cm från golvbrunnnen, dvs aldrig vatten ute vid dörrarna.

Så kabin eller dörrar/vägg beroende på fallet säger jag!

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
jorgen72
8 november 2010 ·

Martin 9-3 skrev:
Draperi är så jävla äckligt. OK om folk inser att det kräver maskintvätt MINST en gång i veckan. De man ser hemma hos folk ser ut att hängt i flera månader med tvålrester och äckel...
Hade själv draperi innan men totalrenoverade badrummet och det blev glasdörrar.

Kabin är lämpligt om det är ovisst med fall eller t.o.m. tätskikt mm.

Helt klart hade jag kört på duschväggar sådana man kan vika in. Tjatigt om det inte är ok med fall.

Var väldigt noga här hemma när jag flytspacklade golvet att fallet skulle vara bra. Standard ligger på 2%, 2 cm på metern. Tog 3cm på hörnan som är 90x90 och det är inget jag ångrar. Den extra lutningen känns inte. Men det ligger aldrig vatten längre ut än 50cm från golvbrunnnen, dvs aldrig vatten ute vid dörrarna.

Så kabin eller dörrar/vägg beroende på fallet säger jag!

Badrumet är precis i ordning gjort o det är ett riktigt fall o det är gjort likadant som du har gjort med riktigt fall i hörnet o lite mindre utanför

habomaster
9 november 2010 · 463 Inlägg

Är det du eller hyresvärden som betalar? Jag skulle bara sätta upp draperi såvida det inte är hyresvärden som betalar, man får ju inga pengar för saker man satt in den dagen man flyttar, snarare risk att man måste betala för att återställa.

lillskott Fiskförädlare
9 november 2010 · 108 Inlägg

jorgen72 skrev:

tkd_rille skrev:
har bara draperi i min lägenhet och de är riktigt bra. Billigare dessutom. Bara man får rätt fall på de.

Badrumet är precis iordning gjort så det är riktigt fall , min syster tycker också att jag ska sätta in ett draperi men då har man ju ingen koll på vattnet

de går ju köpa en (suck va fan heter de!) "rink" som man ställer ut när man ska dusha då far de inge vatten nån stanns och när man är klar ställer man den bara mot väggen.

Chevrolet Silverado 2500 "John Deere Cheven" (1991)
Navkapsel
9 november 2010 · 4 637 Inlägg

habomaster skrev:
Är det du eller hyresvärden som betalar? Jag skulle bara sätta upp draperi såvida det inte är hyresvärden som betalar, man får ju inga pengar för saker man satt in den dagen man flyttar, snarare risk att man måste betala för att återställa.

Sedan får man tänka på hur länge man tänkt bo kvar. Ibalnd får man faktiskt chansa med lite pengar och återställningsrisker för att få det hemtrevligt..

Navkapsel
9 november 2010 · 4 637 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Draperi är så jävla äckligt. OK om folk inser att det kräver maskintvätt MINST en gång i veckan. De man ser hemma hos folk ser ut att hängt i flera månader med tvålrester och äckel...

Tvålrester undviks om man inte får mongryck vid intvålningen, ett draperi håller sig fint länge om man direkt spolar bort ev. tvål direkt. De vita fläckarna kanske är något annat då det kan vara populärt att pöka i en dusch.

Senast redigerat av EmilHammarlund (9 november 2010)

adde87
9 november 2010 · 228 Inlägg

glasväggar e ju snyggast. duschkarbin säkrast mot vattenskador. draperi är bra om du har badkar. smile

Det e VI som e HAMMARBY!
jorgen72
9 november 2010 ·

habomaster skrev:
Är det du eller hyresvärden som betalar? Jag skulle bara sätta upp draperi såvida det inte är hyresvärden som betalar, man får ju inga pengar för saker man satt in den dagen man flyttar, snarare risk att man måste betala för att återställa.

Jag är hyresvärden ,jag har 2 radhus o ett litet hyreshus med 4 lägenheter Hade det varit jag som skulle bo där så hade badkaret fått va kvar men det går ju åt så mycke vatten så därför är det ju bättre med dusch . Jag har svårt att bestämma vilket som är bäst o det är därför jag vill ha lite råd.

Senast redigerat av jorgen72 (9 november 2010)

jorgen72
9 november 2010 ·

adde87 skrev:
glasväggar e ju snyggast. duschkarbin säkrast mot vattenskador. draperi är bra om du har badkar. smile

Jag var inne på en duschkarbin pga att det är säkrast mot vattenskador o jag kan ju inte ha någon koll på vattnet själv eftersom lägenheten ska hyras ut men det är ju ganska trångt i dom oså det är därför jag har svårt att bestämma mej, sen tycker många som jag känner att jag bara ska köpa draperi

adde87
9 november 2010 · 228 Inlägg

finns ju olika storlekar på karbin! men de e väl dyrast oxå. är det kakel o klinkers eller?

Det e VI som e HAMMARBY!
jorgen72
9 november 2010 ·

adde87 skrev:
finns ju olika storlekar på karbin! men de e väl dyrast oxå. är det kakel o klinkers eller?

Nej det är matta o karbinen kan som mest va 90 åt ena hållet sen kan den ju va större åt andra hållet men det var en 90x90 som jag var inne i o provade o tyckte att den var ganska trång

adde87
9 november 2010 · 228 Inlägg

okej. matta ska ju hålla tätt iaf..  själv har jag badkar och duschdraperi, då har jag ca 65 i bredd. det tycker jag räcker gott o väl för o stå o duscha.

Det e VI som e HAMMARBY!
Wanegardh Asgammal medlem.
9 november 2010 · 2 246 Inlägg

jorgen72 skrev:

habomaster skrev:
Är det du eller hyresvärden som betalar? Jag skulle bara sätta upp draperi såvida det inte är hyresvärden som betalar, man får ju inga pengar för saker man satt in den dagen man flyttar, snarare risk att man måste betala för att återställa.

Jag är hyresvärden ,jag har 2 radhus o ett litet hyreshus med 4 lägenheter Hade det varit jag som skulle bo där så hade badkaret fått va kvar men det går ju åt så mycke vatten så därför är det ju bättre med dusch . Jag har svårt att bestämma vilket som är bäst o det är därför jag vill ha lite råd.

Vill du ha råd så tycker jag att du ska kolla på  ett byggforum istället för fordonsforum.
www.byggahus.se

jorgen72
9 november 2010 ·

Wanegardh skrev:

jorgen72 skrev:

habomaster skrev:
Är det du eller hyresvärden som betalar? Jag skulle bara sätta upp draperi såvida det inte är hyresvärden som betalar, man får ju inga pengar för saker man satt in den dagen man flyttar, snarare risk att man måste betala för att återställa.

Jag är hyresvärden ,jag har 2 radhus o ett litet hyreshus med 4 lägenheter Hade det varit jag som skulle bo där så hade badkaret fått va kvar men det går ju åt så mycke vatten så därför är det ju bättre med dusch . Jag har svårt att bestämma vilket som är bäst o det är därför jag vill ha lite råd.

Vill du ha råd så tycker jag att du ska kolla på  ett byggforum istället för fordonsforum.
www.byggahus.se

Jag skrev ju i offtopic och det är ju lite för att se vad folk tycker

adde87
9 november 2010 · 228 Inlägg

finns nog mkt hantverkare här oxå! smile

Det e VI som e HAMMARBY!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang