Vinteregenskaper på en BMW e30 320 IK

m8te
9 november 2010 · 91 Inlägg

Hej, har köpt en 320 IK 87- några månader. Idag har första snön kommit, den har gamla friktionsfria vinterdäck på sig men det GÅR inte alls i snön, kört fast överallt påväg hem. Så jag undrar om det beror på däcken att den går extremt dåligt på halt väglag eller om det helt enkelt är en värdelös vinter bil? Vill gärna ha ett snabbt svar så jag vet om jag ska skaffa nya däck eller en ny bil?

akerstrom_
9 november 2010 · 30 Inlägg

skulle väl egentligen säga bägge delar där, gamla friktionsdäck gör ingen större nytta i snön och e30 har ingen riktig tyngd på bakdäcken.

pröva med att kasta i några sandsäckar i bagaget så du får lite vikt på bakhjulen

ha det fint!

m8te
9 november 2010 · 91 Inlägg

så den kan bli körbar med sant i bagaget och nya däck?

Noxxer
9 november 2010 · 1 482 Inlägg

Ja släng i 200kg i bak i form av sand/grussäckar. När du väl kör fast vet du iaf vart du har sand o grus för att komma loss smile

Annars är E30n en ganska kass vinterbil om man vill kära normalt.

BLT Service
Theracords Music Label
Rquired Allmänt envis
9 november 2010 · 12 512 Inlägg

Däck gör en stor skillnad som för alla bilar, och det har lite med teknik med men E30 är mer av en rolig än en vettig vinterbil. Men som sagts ovan gör lite vikt över drivlhjulen skillnad. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
IceEyes Varningar: För många..
9 november 2010 · 2 552 Inlägg

Byt till fräscha dubbdäck istället.

E30 har knappast ultimata vinteregenskaper men bra däck borde förbättra framkomligheten markant.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
M7an oo=00=oo
9 november 2010 · 374 Inlägg

IceEyes skrev:
Byt till fräscha dubbdäck istället.

E30 har knappast ultimata vinteregenskaper men bra däck borde förbättra framkomligheten markant.

På min E28 (Som är ungefär lika lätt i rumpan som E30) gör det noll skillnad med friktion eller dubbat när man ska komma iväg eller har fastnat.

Förra vintern körde jag med 75kg extravikt över bakaxeln. Det blev en aning bättre.
Nu i vinter kör jag med 150kg i extravikt, och bilen är lika stadig som E39an i min profil.
Förut kunde jag spinna iväg på tomgång på ettan och tvåan, nu med extravikt kan jag "launcha" iväg med duktigt varvtal och ändå få ner kraften i backen.
Däcken är 3 år gamla michelin dubbdäck med dubben bortplockad.


Mitt tips till trådskaparen är alltså tyngd på hjulen istället för dubbat!

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Juvakka
9 november 2010 · 1 697 Inlägg

m8te skrev:
Hej, har köpt en 320 IK 87- några månader. Idag har första snön kommit, den har gamla friktionsfria vinterdäck på sig men det GÅR inte alls i snön, kört fast överallt påväg hem. Så jag undrar om det beror på däcken att den går extremt dåligt på halt väglag eller om det helt enkelt är en värdelös vinter bil? Vill gärna ha ett snabbt svar så jag vet om jag ska skaffa nya däck eller en ny bil?

tror felet ligger i dem friktionsfria vinterdäcken tonguebig_smile

Annars som tidigare talare nämnt.

Saab 900 "T16" (1992)
m8te
9 november 2010 · 91 Inlägg

ja för det är inte friktionsdäck! Hum, fått många tips nu.. har lite att tänka över, är bara 14 tums fäljar så det blir inte så dyrt att sula om den.. kör nog på nya däck och en jävla massa extra tyngd i skuffen, sen får man se..

joQue Game On!
9 november 2010 · 244 Inlägg

Gamla däck hårdnar ju gummit på och greppet blir helt värdelöst, så byt till fräscht gummi och som flera har sagt ,lite grus/sand säckar i skuffen smile

Om du inte har diff på bilen och den "enhjular" är ett litet tips att dra upp handbromsen några hack om man fastnat, funkar typ som att ha diffbroms och ofta får kraft till båda däcken smile

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
m8te
9 november 2010 · 91 Inlägg

jo ska fixa en massa hinkar sand i morgon! Sen blir det att sätta på nya däck och testa igen, sitter en 25% Diff på bilen men det enda som hände idag tack vare den var att bilen drog fort iväg mot sidan!

Nästa fråga ^^ Vet någon vars jag kan få tag på billiga vinterdäck i tumba/huddinge trakten med kunnig personal?

Senast redigerat av m8te (9 november 2010)

tobee
9 november 2010 · 735 Inlägg

hihi been there done that. Året runt däck på E30 är skills! Dock inte särskilt förnuftigt... Och på gränsen till vårdslöst.. Helt ärligt nu, köp nya dubbdäck till den bilen. Det är inte skoj att vid minsta lutning få ta sats som en galning

m8te
9 november 2010 · 91 Inlägg

Haha ^^ Att dom sen är runt 4 år gamla gör nog inte saken bättre! Försökte komma upp för en 50 M lång backe med liten lutning 6 gånger innan jag gav upp.. och det var bara lite slask i den.. försökte köra på alla möjliga sätt, 3an inge gas, 2an reglerad gas, ettan full gas big_smile Inget funkade!

danne5
14 november 2010 · 111 Inlägg

e30 är ju väldigt lätt så som många andra sa så kanske nya däck och vikt i bagaget så ska det nog ordna sig, men e30 är nog ingen vinterbil om man vill köra ´´normalt´´

Jiar
14 november 2010 · 202 Inlägg

jag kör med en e30 nu i vinter o jag har problem o komma fram med dubbdäck ibland med haha men jag ska med lägga massa vikt där bak o svetsa diffen

Mercedes 240D "250D" (1982)
Volvo 340 (1987)
danne5
14 november 2010 · 111 Inlägg

annars är ju e30 kanon bilar, även de mindre 316 o 318 är ju roliga p.g.r deras segdragningsförmåga

Jiar
14 november 2010 · 202 Inlägg

det har du rätt i smile jag har haft alla och nu har jag min 3de 318is den är bäst efter 325an tycker jag

Mercedes 240D "250D" (1982)
Volvo 340 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang