2180
Sök

Hur fungerar varvtalsregulatorn?

1 051 Inlägg
9 november 2010
Trådstartare
Hej, detta är en fråga som egnetligen är till min a-traktor, men eftersom de iom är en bil så går de nog bra.

Jo de är så att jag har en varvtalsregulator som spärar just nu vid 1800/rpm, men tidigare har den varvat 2200-2300, den fungerar så att där är en diod som lyser på den, så trycker jag på en knapp oc håller inne den ett tag, sen kan jag varva fritt, sen håller jag bara inne den igen så varvar den 1800 igen. Och de jag undrar är om någon vet om man kan ställa in de på något sätt, vi ahr försökt gasa upp i ett varvtal och sedan hålla inne knappen, men blir fortfarande 1800....

Märket är MTR rev limitor

Mycket atcksamm för svar

Mvh// Fredrik smile

Top Secret
180 Inlägg
9 november 2010
för det mesta så brukar den spärra 200 varv mindre än vad man "regristrerar" den på, så tex om du vill ha 2200 varv, så gasa cirka 2400varv.. beroende på vad du har för bejl!smile

Utför Lackeringsjobb!
- Kontakt via PM!

Nattarbetare
137 Inlägg
9 november 2010
Min polare körde med MTR varvreg. jag tror han gasade upp i det varvtal han skulle ha, du ska nog trycka hela tiden medans du ändrar varvtal. som föregående skrev den registrerar ca 200rpm mindre smile Han kunde dock inte stänga av den på de sätt du beskriver han hade den på strömbrytare, men den hoppade ut automatiskt och gick knappt att lita på...

Top Secret
180 Inlägg
9 november 2010
precis, du ska trycka hela tiden när du väljer varvtal! smile

Utför Lackeringsjobb!
- Kontakt via PM!

1 051 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Okej tack för svar smile Haha vi körde en liten runda efter den lite mindre renoveringen en gång, var en saldd koppling som stöte emot metal så varvtalsregulatorn bara slogs ut så gav den full gas, haha tongue

1 051 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Hej igen, har testat följande; Jag börjar gasa med spärren avslagen, så gasar vi till ungefär 2500, samtidigt som vi håller inne knappen, sen har vi försökt gasa sen trycka in knappen först när vi är där vi vill ha de, men de går inte hmm

230 Inlägg
10 november 2010
1.Tryck in SET knappen! Och håll kvar!
När knappen trycks in så slocknar
den blåa power dioden!

2.Efter 3 sekunder tänds power dioden!
Då varvar du upp till hälften av det varvtal
du vill ha klipp på, vill du ha klippet på
tex 7000rpm så varvar du upp till 3500rpm!
Blå power diod

3.Först nu släpper du knappen och 7000rpm SET knapp
är lagrat i minnet!

1 051 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Tack, sak försöka med de när jag kommer till verkstan imorgon smile

850teefem
1 december 2010
vi sitter här två killar och har en STOR fråga... vet ej om ni kanske kan de men de är värt o fråga iaf..ok här kommer de....

vi undrar då om de går och få en varvtalsregulator och fungera på typ samma sätt som en Launch kontrol? altså launch kontroll funkar ju att den spärrar av vid ett varvtal man ställer in osv...
men varvtalsregulator funkar väl på samma sätt? så stora frågan är om detta skulle fungera eller inte?

tacksam för svar....

230 Inlägg
2 december 2010
Finns en en annan varvtalsregulator med launch control

850teefem
2 december 2010
vart kan man hitta en sådan o kan de vara nått för en nissan skyline?=??

8 267 Inlägg
2 december 2010
850teefem skrev:
vi undrar då om de går och få en varvtalsregulator och fungera på typ samma sätt som en Launch kontrol? altså launch kontroll funkar ju att den spärrar av vid ett varvtal man ställer in osv...
men varvtalsregulator funkar väl på samma sätt? så stora frågan är om detta skulle fungera eller inte?

Med en riktig launch control kan du ju bygga laddtryck fast du står still och dessutom möjligthet att justera hur trycket byggs upp medans man åker iväg. Sen finns det ju varianten som egentligen bara är ett ställbart varvstopp som ju ger ett visst stöd för att man ska håll ett visst varvtal när man startar, dessa funkar egentligen bäst på sugmotorer som inte är beroende av laddtryck för att få till en snabb start.

Och sen så gäller det att ställa sig frågan om man verkligen har råd att köra med launch. För det sliter rejält på motorn, kolvarna, men framförallt kolvringarna brukar få mycket styrk vilket avsevärt förkortar livslängden.

850teefem
2 december 2010
aha ok deva ju inte så bra att de sliter så mkt.... tack så mkt för alla svar

335 Inlägg
2 december 2010
launch control för turbobilar är så mkt mer än att den begränsar varvtalet... backar tändning en hel del och skickar in massa extra soppa, iaf niras egna LC

850teefem
2 december 2010
men de skulle ej funka med en varvtalregulator då?

8 267 Inlägg
2 december 2010
850teefem skrev:
men de skulle ej funka med en varvtalregulator då?

Funkar gör det väl om man tycker att man behöver hjälp att hålla startvarvet rätt annars är det poänglöst. Men det är ju nåt man bara använder precis när man startar.

850teefem
2 december 2010
jo de vet jag.... ok men bättre o lära sig starta ordenkligt då:)

227 Inlägg
2 december 2010
Ja man kan använda en varvtalsregulator som launch.
Sätt bara manöverströmmen via en återfjädrande knapp i ratten eller på vxlspaken tex så är regulatorn bara aktiverad när du vill.

Du kommer även få lite laddtryck, dock inte lika mycket eller lika kontrollerat som på en "riktig" launch controll

850teefem
2 december 2010
okok härligt tack för alla svar:)

1 738 Inlägg
27 januari 2011
850teefem skrev:
okok härligt tack för alla svar:)

Jag körde en MTR 2 på min 940 ( varv reg och launch i samma box ) fungerade hur bra som helst! kostade 1200kr o köpt på bertilsons elektronik eller vad det heter, men jag fick underbara starter och otroligt bra grepp för att va en bakhjulsdriven bil med skit däck. Jag fick alldrig det riktiga smattrande ljudet ( beroende på hur många ljud dämpare jag körde med ) som supror o skylines m.m med riktigt eftermarknads system. Skit enkel att koppla in och det kopplas in på ditt original styr system!

Visst sliter det men mest på turbon, men ska du inte launch var 10 minut dag in o dag ut så håller det länge wink

Kan starkt rekomendera MTR 2

MVH
Senast redigerat av 940RDALLE (27 januari 2011)

Sök