6145
Sök

Varför kan man köpa en bil som går i över 200, då det tillåtna är 110?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Funderade på det nyss... Enda anledningen jag kommer på nu stavas Autobahn. Annars ser jag ingen mening med att tillverka en bil som går som ett spjut då det lagliga hastigheten är begränsad till 110. 130 i andra länder i EU. Stryks fri fart i Tyskarnas rike, vart tusan ska man då kunna köra i 250 i framtiden?

Är det inte Japanerna som har något liknande att ingen bil går snabbare än 150?
Senast redigerat av FordRSC (10 november 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Cupra_
10 november 2010
MIN anledning till varför man gör bilar som går snabbare än 110:
Eftersom det inte är olagligt (oftast tongue) att accelerera hårt/kraftigt så vill man ju kunna göra det ibland.  Eller kanske dra tunga släp. Hur åstakommer man detta då? Antingen har du en stor, stark motor, så du får power iväg, men ändå rimlig ekonomi vid högre farter då varvet kan hållas lågt. Växellådan kan vara högt utväxlad för motorn orkar ändå med det samtidigt som ljudnivån blir låg.

Eller så gör man en bil med en liten och klen motor, vilket gör att man måste göra lådan väldigt lågt utväxlad. Nackdelen med det är bland annat att bilen kommer varva ihjäl sig vid 110km/h vilket i sin tur leder till ökad förbrukning och slitage samt sämre ljudkomfort.

En klen motor med högt utväxlad låda (för att få komfort) skulle bli orimligt trött så ingen skulle vilja ha den. Dessutom skulle man få varva som en tok vilket skulle slita på bilen och ge hög förbrukning.

En stark motor med lågt utväxlad låda ger ju bra skjut iväg men tråkig förbrukning och högt ljud.

Helt enkelt tror jag det till stor del beror på att man kompromissar när man designar bilen.

Japanerna har/hade 180km/h vad jag vet.
Senast redigerat av Deception (10 november 2010)

Smålänning
7 887 Inlägg
10 november 2010
Deception skrev:
MIN anledning till varför man gör bilar som går snabbare än 110:
Eftersom det inte är olagligt (oftast tongue) att accelerera hårt/kraftigt så vill man ju kunna göra det ibland.  Eller kanske dra tunga släp. Hur åstakommer man detta då? Antingen har du en stor, stark motor, så du får power iväg, men ändå rimlig ekonomi vid högre farter då varvet kan hållas lågt. Växellådan kan vara högt utväxlad för motorn orkar ändå med det samtidigt som ljudnivån blir låg.

Går ju strypa farten elektroniskt så det går som satan upp till kanske 150 men sen tar de stopp, som 250-spärren smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 298 Inlägg
10 november 2010
Ytterligare anledning kan ju vara att bilar används utanför det allmänna vägnätet, på bana till exempel.
Hörde ryktesvägen nyligen att Nissan GT-R är spärrad till en viss hastighet i Japan (kanske 180 som nämnt) men att den själv via GPS känner av när den befinner sig på en räserbana av nåt slag. Låter lite onödigt hightech men någon annan som hört om detta? smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Smålänning
7 887 Inlägg
10 november 2010
chrillzter skrev:
Ytterligare anledning kan ju vara att bilar används utanför det allmänna vägnätet, på bana till exempel.
Hörde ryktesvägen nyligen att Nissan GT-R är spärrad till en viss hastighet i Japan (kanske 180 som nämnt) men att den själv via GPS känner av när den befinner sig på en räserbana av nåt slag. Låter lite onödigt hightech men någon annan som hört om detta? smile

O ja smile TopGear är noggranna med att nämna det när dom provkör den wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Sportbilar/supersport i all ära, men ta en Svenso... Kinavolvo V70 tongue varför ej spärrat egentligen? Känns som om det kommer bli så i framtiden, kommer kvitta om du har gasen i botten inget kommer hända om du redan kör i 90 på 90 väg...

Vi får väl passa på och njuta innan allt blir förändrat?!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*

1 298 Inlägg
10 november 2010
En hypotes till det du säger FordRSC kan ju vara att det är ungefär som med alla tyska bilar som är spärrade till 250. För några år sen gjorde nämligen alla tyska biltillverkare utom möjligtvis Porsche en överenskommelse att spärra alla sina bilar som går över 250 till just 250 kmh. En biltillverkare vill ju inte ensam ta steget och spärra sina bilar vid en viss hastighet, det är ju på något vis ändå lite status att äga en bil som går svinfort även om man inte använder bilen på det viset.
Men nu efter några år har Mercedes filat lite på spärren på någon AMG-modell och BMW likaså (minns tyvärr inte vilka modeller).

Slutsats: En biltillverkare kan inte införa spärrar på sina bilar utan att förlora extremt mycket kunder som köper bilen bara för den går fort och fungerar som penisförlängare. En överenskommelse mellan tillverkarna skulle kunna fungera men förmodligen skulle det inte hålla speciellt länge alls. Sen tror jag att om man t.ex. skulle spärra alla svensksålda bilar till 150 så skulle folk ligga och pressa 150 dagarna i ända vilket inte heller är så bra.

Möjligheten är väl ifall staten spärrade våra bilar innan de tas i trafik. Vad vet jag. tongue

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Smålänning
7 887 Inlägg
10 november 2010
FordRSC skrev:
Sportbilar/supersport i all ära, men ta en Svenso... Kinavolvo V70 tongue varför ej spärrat egentligen? Känns som om det kommer bli så i framtiden, kommer kvitta om du har gasen i botten inget kommer hända om du redan kör i 90 på 90 väg...

Sen kommer vi med gamla bilar o kör ringar runt fetingbilar på motorvägen när alla nya bilar är GPS-spärrade att aldrig gå över hastighetsgränsen wink

DFFL
9 020 Inlägg
10 november 2010
För att bilar kan användas på bana, andra länder där högre fart är tillåtet samt vid utryckning.
Och nej, det är inte enbart polis, ambulans och brandkår som kör på utryckning.
Ifall du har någon allvarligt skadad i din bil påväg till sjukhus så kan du faktiskt ringa in till polisen och förklara läget så får du gasa lite extra.

Och vem fan vill inte kunna köra om på motorvägen?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 298 Inlägg
10 november 2010
twin_cam skrev:
FordRSC skrev:

Sen kommer vi med gamla bilar o kör ringar runt fetingbilar på motorvägen när alla nya bilar är GPS-spärrade att aldrig gå över hastighetsgränsen wink

Precis. Ohållbart. wink Därför kommer det aldrig hända!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
chrillzter skrev:
twin_cam skrev:
FordRSC skrev:

Om alla skrothögar förbjuds/utrustas med gps? roll Då kan via satelit hålla koll på samtliga bilar och alla glider på i tillåten hastighet... 

Nåja vi får se om 20-30 år.... hmm

*

Smålänning
7 887 Inlägg
10 november 2010
FordRSC skrev:
chrillzter skrev:
twin_cam skrev:

Om alla skrothögar förbjuds/utrustas med gps? roll Då kan via satelit hålla koll på samtliga bilar och alla glider på i tillåten hastighet... 

Då åker de i kopparkablar o resistorlösa stift i 140:in så man stör ut GPS:en big_smile

1 571 Inlägg
10 november 2010
En känsla av frihet. Man vill ju ha en potent bil. Att köpa en bil som vore strypt till 110 vore som att kastrera sig själv. Jag har kört över 200 en gång i mitt liv. Men det är kul att ha gjort det. smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 november 2010
FordRSC skrev:
chrillzter skrev:
twin_cam skrev:

Då kommer det att komma nya system/boxar som lurar GPSen till o trå att du ligger enligt hastigheten, men bilen kan ge fullt blås.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 298 Inlägg
10 november 2010
AcesHigh666 skrev:
FordRSC skrev:
chrillzter skrev:

Då kommer det att komma nya system/boxar som lurar GPSen till o trå att du ligger enligt hastigheten, men bilen kan ge fullt blås.

Vad dem än gör så kommer det nästan alltid finnas kryphål. wink

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
10 november 2010
Yes, och att sätt in en spärr i alla bilar som går i trafik kommer aldrig hända. Tror inte jag iallafall

92 Inlägg
10 november 2010
FordRSC skrev:
Funderade på det nyss... Enda anledningen jag kommer på nu stavas Autobahn. Annars ser jag ingen mening med att tillverka en bil som går som ett spjut då det lagliga hastigheten är begränsad till 110. 130 i andra länder i EU. Stryks fri fart i Tyskarnas rike, vart tusan ska man då kunna köra i 250 i framtiden?

Du funderar för mycket smile I japan äter dom med två kvistar. Varför gör vi inte det här?

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
5E skrev:
FordRSC skrev:

Du funderar för mycket smile I japan äter dom med två kvistar. Varför gör vi inte det här?

Vi har utvecklats vidare? lol

*

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
14 november 2010
För om man tillexempel har en bil man både använder i tävlingsbruk och i trafik, som är av tidig modell (60, 70 - 80-tal). Så måste bilen, för att tävlingen ska bli intressant gå fortare än 110:)
Btw så är den högsta tillåtna hastigheten 120, det var det när jag var på väg neråt Danmark i somras (fast det gick lite fortare än 120 för mig;))

1 298 Inlägg
14 november 2010
TomasCarlsson skrev:
Btw så är den högsta tillåtna hastigheten 120, det var det när jag var på väg neråt Danmark i somras (fast det gick lite fortare än 120 för mig;))

120 skyltarna kan man skymta redan strax efter Varberg om man åker E6 söderut! smile

Sök