6817
Sök

Kan man sälja bilen innan ägarpapprerna kommit hem?

474 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Tjenare!
Köpte mim 945a i söndagskväll och lappen postades på måndagen så med lite tur kanske jag får hem nya papprena idag, annars någon dag senare i veckan.

Men nu är det så att den är ute på annons och det har varit 4-5 som hört av sig redan. En kille ville komma och kolla på den och förmodligen köpa den ikväll. Kan han göra det?

Alltså, går det att göra ett äharbyte utan den där lappn eller måste jag vänta någon dag till?

Ha det bäst!

Kommentera & Rösta ! ©

Utbildad proffsamatör
786 Inlägg
10 november 2010
Jag hade väntat, känns osäkert att en person kör runt i en bil och kan göra vad som helst under tiden du står som ägare för den.

4 586 Inlägg
10 november 2010
Hur kommer det sig att man köper en bil och 3 dagar senare annonser bilen.

vänta några dagar till

474 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
Bara testade att sätta ut den för mer än ja köpte den för smile

Kommentera & Rösta ! ©

945 Inlägg
10 november 2010
Svaret är enkelt. Hur ska du genomföra ägarbyte utan papper för ett ägarbyte? Men du kanske inte tänkte.
Lösningen blir ont i magen och en dålig deal på ett ogiltigt papper där köparen lovar att komma och skriva
när du har papper hemma samtidigt som han kör runt i din bil, som du äger. Du får alla p-böter!

Kasst att genomföra alltså. Vänta till du har papper, ännu bättre vänta med att sätta ut annons till du har
ägarbevis för fordonet som du vill sälja. Men jag tror du förstår poängen nu? smile

409 Inlägg
10 november 2010
vi har sålt en bil innan vi fick hem ägarpappret det vi gjorde var att åka in till örebro och kliva in på transportstyrelsen och fixa det där. inga problem alls med det...

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

474 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
han skulle dock komma och kolla på den ikväll...
Gör väl som så annars att jag behåller extranyckeln osv. och så säger jag att om jag får en p-bot eller nå sånt så anmäler jag bilen som stulen om han inte fixar sin del i ägarbytet OM han nu tar den ikväll

Kommentera & Rösta ! ©

1 738 Inlägg
10 november 2010
wallingstam skrev:
Gör väl som så annars att jag behåller extranyckeln osv. och så säger jag att om jag får en p-bot eller nå sånt så anmäler jag bilen som stulen om han inte fixar sin del i ägarbytet OM han nu tar den ikväll

Lyssna på vad alla säger, VÄNTA!!!!! Det finns många genvägar för den skylldige att komma ifrån uppståda problem, och där står du utan bil, o får betala allt i slutet sedan!

Om du är smart så väntar du på papprena, ni skriver ett kvitto (var sitt med bådas namnteckning samt namnförtydligande) köparen betalar en handpenning för bilen, ex. 5000kr Ni skriver även att bilen hämtas direkt när du fått hem papprena. Då är du säker och tjänar 5000kr om inte köparen hämtar bilen inom en avtalad tid, och om du säljer bilen till någon annan än han som gav en handpenning så lär det bli rättegång o då är köparen säker för du kommer åka dit!

Alltså båda har sin säkerhet!!!

Lycka till!
Senast redigerat av 940RDALLE (10 november 2010)

5 198 Inlägg
10 november 2010
wallingstam skrev:

Stulen ? med nyckel ? lycka till,,,

679 Inlägg
10 november 2010
Skulle väntat kan bli mycket strul annars, köparna försvinner ju inte precis

Jägermeister
910 Inlägg
10 november 2010
Du inte anmäla en bil stulen som du sålt och gett nycklarna till, spelar ingen roll om den är i ditt namn, dessutom kan ju personen vara sån att han skiter i om han får skit, böter mm och då tar det flera år för dig att reda ut röran och i slutändan är det du som betalar allt ändå.

Tipset är att vänta, för så pass mkt får du inte för en gammal bil så det är värt alla eventuella problem.

Låt han kolla bilen, provköra osv och säg att du beställt nya papper/ väntar på papper till den och att du hör av dig när dom kommit och han får återkomma då.

En gång är ingen gång...

474 Inlägg
10 november 2010
Trådstartare
alltså.. jag skulle ju inte direkt säga att jag sålt den och sen anmäla den stulen?

aja, skriver ett avtal som båda skriver under om det nu blir så att han tar den.. får väl helt enkelt lita på killen!

Kommentera & Rösta ! ©

1 738 Inlägg
10 november 2010
wallingstam skrev:
alltså.. jag skulle ju inte direkt säga att jag sålt den och sen anmäla den stulen?

aja, skriver ett avtal som båda skriver under om det nu blir så att han tar den.. får väl helt enkelt lita på killen!

Helt rätt wink Han ger handpenning men du lämnar inte bort bilen förens du har pappret o han skrivit under! Är han intresserad så kommer han ge handpenning o hämta bilen vid senare tillfälle! Du gör ju ändo en affär med honom idag, bara att ni har en "försäkring" för båda inblandat och att bilen hämtas senare

2 924 Inlägg
10 november 2010
Det är otroligt korkat att sälja bilen innan du fått registreringsbevisen, så du inte kan utföra ägarbytet...

Anmäla bilen stulen är ju bara det otroligt korkat eftersom den nya "ägaren" av bilen med lätthet kan bevisa att han inte stulit bilen eftersom han innehar nyckeln och ev kvitto, vilket sannolikt kommer resultera att Polisen/Tingsrätten dömmer dig till bedrägeri (som har fängelse på straffskalan) och nye ägaren kan dessutom stämma dig... sen kan du ju fundera på alla råd du fick här... roll

Prova sök lite på forumet om detta så kommer du hitta många trådar om folk som blivit blåsta på bil och pengar på precis detta sätt.

Låser tråden här eftersom tråden inte ger nånting när du vägrar ta till dig av alla råd och inse ditt eget bästa trots flera goda råd, så du får skylla dig själv för din egen klantighet...

Slutsats som svar på Topic:
Ja, men det finns inte ord för hur idiotiskt det är att göra så...

// Moderator peegee

~ Life is short, have FUN! ~

Sök