6864
Sök

Hur mycket får man trimma bilen innan den ska ombesiktigas/bli dyrare?

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
11 november 2010
Trådstartare
Hej
Om man exempelvis trimmar bilen till 400 häst så kommer den garanterat bli dyrare att äga vad gäller försäkring samt att det lär krävas ombesiktning. Men om man trimmar en bil med (låt säga) 105 häst till 115 häst, då bör man väll inte besikta om och då skall väll den inte bli dyrare att äga?
//Tomas

415 Inlägg
11 november 2010
Man får för det första inte trimma eller förändra något på motorn om den är nyare än 75 pga avgascertifikat och vill man ha laglig effektökning så är det motorbyte som gäller. Skulle försäkringsbolaget få reda på att bilen är trimmad så kan man bli helt utan ersättning vid skada. De flesta kör utan att regga om om man bytt topp eller kam då motorn blivit ändrad från sitt avgascertifierade ursprung.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

228 Inlägg
11 november 2010
Man får höja effekten 15% (tror jag det är) lagligt.

4 767 Inlägg
11 november 2010
Jag har besiktigat i 4 år med över 400 hk utan problem.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

4 001 Inlägg
11 november 2010
Erick skrev:

bara för det så är det inte lagligt

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

415 Inlägg
11 november 2010
Erick skrev:

Pröva och in på en reggbesikting wink

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

415 Inlägg
11 november 2010
jonnielahti skrev:
du får höja 15% utan ombes, inte ett dyft mer, om det ska vara rätt gjort som du verkar vilja, d.v.s. har du 100 hk original så får du trimma upp den till vilda 115hk o.s.v.

Nej så får man bara göra på bilar äldre än 75, nyare bilar ska ha avgascertifierade motorer och de är inte godkända om något är ändrat.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

KHRacing
11 november 2010
jonnielahti skrev:
du får höja 15% utan ombes, inte ett dyft mer, om det ska vara rätt gjort som du verkar vilja, d.v.s. har du 100 hk original så får du trimma upp den till vilda 115hk o.s.v.

Kamberg skrev:
Man får höja effekten 15% (tror jag det är) lagligt.

Precis som super40 skriver gäler !

Denna sk: tillåtna regeln finns inte nerskriven någonstans.
Senast redigerat av KHRacing (11 november 2010)

Sök