5343
Sök

Skillnad på en 9-3 med 153 vs 184 hk ???

21 Inlägg
14 november 2010
Trådstartare
Hej alla!
Jag har en kompis som söker en bil, och kollar lite extra noga på Saab 9-3 2.0t  99 -01
och frågade lite om det är skillnad på 153 hk mot 184 hk när man kör med bilen?
Jag var lite osäker, de är olika på vissa bilar!.

Jag behöver info om någon vet!

168 Inlägg
15 november 2010
Hej!
Låter som din kompis valt en kanonbil! wink
Kan säga att 185hk versionen är betydligt roligare att köra enligt mig.
Kan bero på att jag tycker laddtryck är förbannad kul!
Vet dock inte hur mycket det skiljer på försäkringar och liknande, kolla upp det!

Mer frågor är alltid välkommet!

Game On!
244 Inlägg
15 november 2010
lite extra hk är ju alltid bra/kul smile köp den med lite mer kräm, för man vänjer sig vid bilen man kör och efter nån månad kommer han tycka den är slö tongue

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 november 2010
kan rekomendera en -99 185hk, då den har den bättre motorn!
185hästarn är piggare i lite högre farter.

motormässigt är det ingen skillnad på dem, förutom mjukvaran och att 150hk har ingen magnetventil.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

5 710 Inlägg
15 november 2010
Eller varför inte en sådan jag har hemma på går´n, en 9³ -sport med 200hästar. Lite roligare ändå smile
Igentligen samma motor det oxo men med lite nya roligare 1:or och 0:or.

MVH Jonas
..............

614 Inlägg
15 november 2010
En 93 fulltryckare 185 hk är en grymt rolig bil att köra..  LTT-versionen är inget fel på heller men precis som många skriver här så är en fulltryckare det betydligt roligare altenativet!
Mina föräldrar äger en 9,3 185hk fulltryckare CAB årsmodell 00 och har gjort det i snart 3 år nu.
I princip har det blivit så att det är jag som kört den bilen 90 % av alla mil då mina föräldrar kör väldigt lite och jag kan ju säga efter 3 års tid så har jag absolut inte tröttnat på den bilen!
Tycker fortfarande den är grymt rolig att köra.

Och då borde ju en vanlig 9,3 sedan vägen en aning mindre en en cab.

Så som sagt jag skulle absolut rekommendera en fulltryckare framför en LTT.
Men sen är det väl ochså så om jag inte minns helt fel att steg 1 chippa en LTT ger lite mycket HK som att steg 1 chippa en fulltryckare?..

Så ekonomimässigt kanske ändå en LTT  variant hade varit bättre då jag kan tänka mig att en LTT ligger en aning billigare en e fulltryckare.

MVH Rybbe
Senast redigerat av rybbe (17 november 2010)

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

7 281 Inlägg
15 november 2010
Kostar inte många kronor att göra en LTT till en fulltryckare.
Borde rimligtvis vara billigare försäkring på LTT'n men det är inte säkert.

168 Inlägg
15 november 2010
Och så följdfrågan, hur täcker försäkringen om olyckan skulle vara framme och det visar sig att LTT:n är "trimmad" till fulltryckare?

Tror nog att det bästa/säkraste alternativet är att köpa en fulltryck ifrån början, dvs 185hk.
Kul bil att köra, om olyckan är framme täcker försäkringen om bilen ej är trimmad osv osv..

7 281 Inlägg
15 november 2010
inuzen skrev:
Och så följdfrågan, hur täcker försäkringen om olyckan skulle vara framme och det visar sig att LTT:n är "trimmad" till fulltryckare?

Tror nog att det bästa/säkraste alternativet är att köpa en fulltryck ifrån början, dvs 185hk.
Kul bil att köra, om olyckan är framme täcker försäkringen om bilen ej är trimmad osv osv..

Och hur skulle dom få reda på det? roll

614 Inlägg
15 november 2010
inuzen skrev:

Hmm du kan ha en poäng i det! absolut!

Men tänkte lite samma som "brains" skriver här. hur ska dom få reda på det?

Sen å andra sidan så har jag aldrig haft något med någon försäkring att göra för har haft tur att slippa sånt så ska inte säga att du har fel Inuzen!

Vet att försäkringar är smartare en vad man tror!
Med tror dock inte dom hade märkt att den var trimmad eller lagt någon större aspekt i att söka efter det.
Men håller med dig precis som du ochså säger Inuzen att man borde köpa en fulltryckare från börjar:D.. roligare bil med:D

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

168 Inlägg
15 november 2010
Brains skrev:
inuzen skrev:

Och hur skulle dom få reda på det? roll

Min f.d svärfar jobbade som skadereglerare, sedan man hört diverse historier så har man börjat tänka efter innan man gör något. Man vill INTE stå där med smälld bil och inte få en spänn.. Därav mitt svar smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 november 2010
Köper man sen ett steg 1 trim så är det plötsligt samma effekt i dem smile

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
16 november 2010
Och eftersom jag jobbar i trimningsbranchen av just dessa bilar så har även jag hört en massa historier. 90% har aldrig blivit "påkomna" med trimmade lättryckare, resten har erkänt det själva till försäkringsbolagena. Den biten är inget att tänka på.
Det jag tycker ni ska tänka på är att göra som Kwansa säger, välja den modellen med den bättre motorn. Känns enklast under huven eftersom det sitter en röd tändkassett på de "rätta" motorerna.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 november 2010
rybbe skrev:
Tycker fortfarande den är grymt rolig att köra och det bästa av allt är att du knäcker ju i pincip allt i volvo väg totalt:D

Trådens roligaste inlägg hittills? wink
Syrrans 9-5 2,0t -00 med 160hk känns inte särskilt upphetsande - så skillnaden på fulltryckare och lättryckare är ganska stor, då jag har en fulltryckare, visserligen inte Saab, men den känns annorlunda, blir "mycket mer" att köra om man säger som så. tongue

Sen är ju frågan också om försäkringen är värd skillnaden mellan lättrycks och fulltrycksturbo.
Annars borde det väl vara hyfsat lätt att chippa upp eller med små mods göra om lättryckaren till fulltryckare.
Senast redigerat av TurbOla (16 november 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

168 Inlägg
16 november 2010
TurbOla skrev:
rybbe skrev:
Tycker fortfarande den är grymt rolig att köra och det bästa av allt är att du knäcker ju i pincip allt i volvo väg totalt:D

Syrrans 9-5 2,0t -00 med 160hk känns inte särskilt upphetsande - så skillnaden på fulltryckare och lättryckare är ganska stor, då jag har en fulltryckare, visserligen inte Saab, men den känns annorlunda, blir "mycket mer" att köra om man säger som så. tongue

Sen är ju frågan också om försäkringen är värd skillnaden mellan lättrycks och fulltrycksturbo.
Annars borde det väl vara hyfsat lätt att chippa upp eller med små mods göra om lättryckaren till fulltryckare.

Du har så rätt så!
Frågan vi ställde oss i tråden är väl snarare vilka risker man faktiskt skapar sig om man chippar LTT:n. Men precis som du säger, fulltryck är jäkligt mycket roligare. Därför vi rekommenderat att köpa "rätt" från början! smile

614 Inlägg
16 november 2010
TurbOla skrev:
rybbe skrev:

Vet inte riktigt vad du ville komma till med ditt inlägg där men.. naturligtvis så knäcker du inte allllllla volvo bilar med en fulltryckare saab..

Och att en 9,5 160 hk inte känns speciellt upphetsande det förstår jag då det som sagt är en lättrtycksversion och kanske inte direkt någon sportbil. fulltryckaren är i för sig inte någon sportbil det heller man bra mycket mer dra i.

Och naturligtvis är det en stor skillnad mellan en fulltryckare eller en LTT. jag har väl aldrig sagt någonting annat?.

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 november 2010
rybbe skrev:
Vet inte riktigt vad du ville komma till med ditt inlägg där men.. naturligtvis så knäcker du inte allllllla volvo bilar med en fulltryckare saab..

Och att en 9,5 160 hk inte känns speciellt upphetsande det förstår jag då det som sagt är en lättrtycksversion och kanske inte direkt någon sportbil. fulltryckaren är i för sig inte någon sportbil det heller man bra mycket mer dra i.

Och naturligtvis är det en stor skillnad mellan en fulltryckare eller en LTT. jag har väl aldrig sagt någonting annat?.

Tyckte bara ditt inlägg om Volvo var väldigt lustigt.
Och visst är det roligare med en fulltryckare, men de kostar mer att försäkra.
Om man vill snåla, kan man köpa en lättryckare och chippa upp eller modifiera på andra sätt, så får du ju ändå en hyfsat rolig bil.

Om det skiljer x antal tusenlappar i försäkring så kan det vara värt en funderare.
Annars har du alla fördelar i att köpa en fulltryckare, större turbo, spridare, kanske annat block, beroende på vad för bil det är så kan det skilja ganska mycket.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 november 2010
TurbOla skrev:
rybbe skrev:

Tyckte bara ditt inlägg om Volvo var väldigt lustigt.
Och visst är det roligare med en fulltryckare, men de kostar mer att försäkra.
Om man vill snåla, kan man köpa en lättryckare och chippa upp eller modifiera på andra sätt, så får du ju ändå en hyfsat rolig bil.

Om det skiljer x antal tusenlappar i försäkring så kan det vara värt en funderare.
Annars har du alla fördelar i att köpa en fulltryckare, större turbo, spridare, kanske annat block, beroende på vad för bil det är så kan det skilja ganska mycket.

Skiljer en magnetventil, samt annan programvara.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 november 2010
rybbe skrev:
En 93 fulltryckare 185 hk är en grymt rolig bil att köra..  LTT-versionen är inget fel på heller men precis som många skriver här så är en fulltryckare det betydligt roligare altenativet!
Mina föräldrar äger en 9,3 185hk fulltryckare CAB årsmodell 00 och har gjort det i snart 3 år nu.
I princip har det blivit så att det är jag som kört den bilen 90 % av alla mil då mina föräldrar kör väldigt lite och jag kan ju säga efter 3 års tid så har jag absolut inte tröttnat på den bilen!

Men sen är det väl ochså så om jag inte minns helt fel att steg 1 chippa en LTT ger lite mycket HK som att steg 1 chippa en fulltryckare?..

Så ekonomimässigt kanske ändå en LTT  variant hade varit bättre då jag kan tänka mig att en LTT ligger en aning billigare en e fulltryckare.

MVH Rybbe

Nej, det gör du inte.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

614 Inlägg
17 november 2010
discokapten skrev:
rybbe skrev:

MVH Rybbe

Nej, det gör du inte.

Okey pojkar.. för att ni ska kunna sova gott om nätterna och inte ligga och gråta så tar jag nu bort min halvironiska text som fanns i mitt första inlägg.. så slipper vi fler missförstånd här och jag slipper ju tydligen förstöra fler folks liv:D

Så är vi alla nöjda nu?big_smile

Sök