Glykol? bmw 535 v8

Moonfury UNDERGROUND
16 november 2010 · 649 Inlägg

hejsan nu är vintern här å kylan och undrar då va man ska ha för glykol röd eller blå i en Bmw 535 med v8an ? mvh simon!

Saab 9-3 Aero 2.8 "Blackpearl" (2008)
KarlsssoN Elektriker!
16 november 2010 · 45 Inlägg

GRÖN!
Nej men allvarligt... töm systemet på det gamla och häll i valfri. Glykol som glykol. Olika krav från tillverkaren bara. Rätta mig om jag har fel.

En signatur...
Wizy
16 november 2010 · 34 Inlägg

Moonfury skrev:
hejsan nu är vintern här å kylan och undrar då va man ska ha för glykol röd eller blå i en Bmw 535 med v8an ? mvh simon!

hittade detta när jag googlade lite

KYLARGLYKOL G30
Avsedd för nyare aluminiummotorer där glykol typ G30
eller motsvarande föreskrivs. Ej blandbar med annan
glykol. Innehåller etylenglykol. Röd färg.

KYLARGLYKOL ETYLEN
För bensin- och dieselmotorer. En koncentrerad kylarvätska
av högsta kvalitet. Kan blandas med andra typer
av kylarvätskor Blå färg.

KYLARGLYKOL PROPYLEN
Propylenbaserad glykol med tillsatser av
korrosionsskyddande medel Grön färg.

beror på om du har Alu topp eller inte, hade en saab 900 Turbo som hade röd kylar glykol. man ska nog inte blanda dom.

Ta reda på ifrån Bmw vad du ska köra med, googlade runt lite på andra forum, och alla sa att man inte skall blanda Röd/blå/grön över huvudtaget

caromania Forummoderator
17 november 2010 · 9 296 Inlägg

KarlsssoN skrev:
GRÖN!
Nej men allvarligt... töm systemet på det gamla och häll i valfri. Glykol som glykol. Olika krav från tillverkaren bara. Rätta mig om jag har fel.

Du har otroligt fel. Häller man fel glykol i en "känslig bil" så kommer det leda till havererad topplockspackning.

Till TS: ta reda på vad din bil ska ha: Etylenglykol, propylenglykol eller till och med OAT. Skit i färgen, läs på flaskan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Noxxer
18 november 2010 · 1 482 Inlägg

Har somsagt inte med färgen att göra.

Din motor är helt i aluminium så du ska ha rätt glykol för det. Åk till Bmw och fråga om du inte orkar annvända google.com

BLT Service
Theracords Music Label
twin_cam Smålänning
18 november 2010 · 7 877 Inlägg

Häll i vanlig blå glykol. De va i bilen som ny så det funkar säkert aldeles utmärkt nu också.

Elelr så spolar du noga och häller i röd glykol. Det har VW i sina bilar då den är snällare mot aluminium. (om det sen är dåligt gjutgods i deras motorer vet inte ja tongue )

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
KarlsssoN Elektriker!
19 november 2010 · 45 Inlägg

caromania skrev:

KarlsssoN skrev:
GRÖN!
Nej men allvarligt... töm systemet på det gamla och häll i valfri. Glykol som glykol. Olika krav från tillverkaren bara. Rätta mig om jag har fel.

Du har otroligt fel. Häller man fel glykol i en "känslig bil" så kommer det leda till havererad topplockspackning.

Till TS: ta reda på vad din bil ska ha: Etylenglykol, propylenglykol eller till och med OAT. Skit i färgen, läs på flaskan.

Jasså, där ser man...
Men då var jag ju inte helt fel ute. Grön = propylenglykol. Och Propylen rekommenderas oftast till bilar med alumotorer.

Men som sagt. Åk till BMW och köp en flarra utav dom. Det kan ju inte bli fel.

Senast redigerat av KarlsssoN (19 november 2010)

En signatur...
xXSammy
19 november 2010 · 6 569 Inlägg

Glöm inte att vattenpumpen måste smörjas..ännu en anledning till att välja rätt färg

Vet inte vad bmw har men antar blå som "äldre" Ford

De/Dem
Noxxer
22 november 2010 · 1 482 Inlägg

i min 540 va glykolen RÖD efter service hos BMW med vätskebyte och sköljning. Så det bör vara röd isf.

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang