4175
Sök

Radio,navigator allt fungerar som det ska men inget Ljud!

12 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
Hej!

Blev ljudlöst i min Subaru Outback under/efter efter högtalarbyte..

Har installerat ett par GTO6508C i framdörrarna.

Efter att första dörren var klar kopplad, provade jag att spela utan problem.

Att det var ljudlöst upptäckte jag då jag var klar med högerdörr och skulle hissa ner rutan för att se om inte högtaleren tog i rutan, detta gjorde jag med enbart den högra sidan inkopplad och dessvärre med Balance: på Full Left utan högtalare.. Vad kan ha hänt?

Symptom: Allt fungerar men inget navigeringsljud eller FM eller CD.. Vad kan ha hänt?

12 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
Eftersom det inte är ljud varken fram eller bak. Kan en kortslutning i en av högtalarna medfört att något gått sönder i stereon? Borde de inte vara "dött" på enbart den sidan som kanske blivit kortsluten eller påverkas hela systemet?

Åtgärd?

Mäta? Något riktvärde?

12 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Okej!

Får tacka så mycket för informationen, men undrar om det är precis sådär jag skall mäta, ser det ut sådär på:
Kenwood
Originalnr:Y37-1322-72   

Tillverkarkod: GX204LEF2

Om det inte är något fel ut till högtalarna, så funderar jag kring vad kostnaden för att laga slutsteget kan komma att kosta mellan tummen och pekfingret. Om det går att laga subarus egna kenwood.

Skulle även vilja ha AUX-port i radion, vilket finns som extra tillbehör. Men varför kostar AUX-kabeln från radion till handskfacket så djävulskt mycket, 894kr. Verkar bara gå att få det via återförsäljaren.
Eller går det att få till det på nått sätt ändå?

- Ytterliggare frågor till dig Swedenrockers, eftersom du tycks kunna en hel del.

I Subarus radio har jag hört något om att den levererar mer spänning till främre högtalarna jämfört med de bakre. Ska tydligen inte vara någon idé att byta högtalare bak. Går det att ändra det hos dig till exempel?

Fråga utöver.. Om jag skulle vilja ansluta ett en baslåda med aktivt slutsteg, då det endast tydligen är en högnivåutgång. Vet att det finns aktiva baslådor som klarar högnivåutgång, vart skall jag ansluta den om jag skulle vilja det?

Tack på förhand!

12 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
Tack för superhjälp!

Har en Outback -07

Hittade ett schema över hur kontakten på radion och högtalarna hänger ihop.

Har mätt med dessa värden:

Höger o vänsterbak: ~3,8 ohm

Höger o vänster fram:  ~2,3 ohm

Sen var det en av kontakterna som enligt schemat skulle vara jord.

Så jag mätte motstånden mellan den jordtråden och alla de 8 trådarna till högtalarna.
Fick då detta.

En av trådarna till Vänsterfram =  1,62 Mohm
En av trådarna till Högerfram    =  1,62 Mohm     kan det stämma?  Borde de inte vara oändligt/inget utslag?

tack!!!

12 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
Tack återigen!

Med att bara koppla ur dem, räcker det med att bara lossa ingångtrådarna till delningsfiltret? Kan stereon spelas mot ingenting? Eller måste de gamla högtalarna anslutas.

Men är det inte så att en stereo som är gjord för 4 ohm klarar 4 ohm och neråt. Det är väl värre om man kör t.e.x 8 ohm´are? 

Det finns ingen säkring i eller utanpå stereon som kan gå? Är en liten kabelsnutt med en brungrej på, funderar på vad det kan vara....
Senast redigerat av sjodin91 (23 november 2010)

12 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
Tjena!

Inte fått ordning på stereon. har varit och pratat med lite olika audio/video handlare/reparatörer. ASSIST har lovat att kolla på den om jag plockar ur den. Men inte haft tid, frågan är om jag kan ha bilen/tändingen igång utan ACC-kontrollenheten och radion? Pajjar något mer kanske.

Är till 97% säker på att det är slutsteget som är trasigt, och enligt många av dem jag talat med så är det troligtvis/förhoppningsvis bara en IC-krets som gått åt H-vete.

Har även kollat lite skrotar gällande krockade bilar - men verkar vara lite mystiskt att ta en från annan bil, inte kompatibel trots rätt siffror, fel id? - inte hört något om denna modell men andra, vågar man prova?  Och om jag ändå köper en från skrot så tänkte jag försöka hitta en med aux-port så jag kan ta med den samtidigt för mer rimlig peng i så fall.

Vågar jag plocka ur stereon och köra utan under ASSISTs tid?

12 Inlägg
13 december 2010
Trådstartare
Nu har jag varit med stereon till ASSIST, men de ville inte befatta sig med den när de såg hur kontakten såg ut.  Så ser den ut: http://image.fbt.se/global/images/image … mp;height=

Den vita kontakten är högtalarkontakten.

Något tips på åtgärd?

12 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Vart kan jag hitta slutsteg?

12 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Elfa, Ebay t.ex.
Det är enklast att dra en google på de nummer som förhoppningsvis är tryckt på komponenten.
sjodin91 skrev:
Vart kan jag hitta slutsteg?

Vi snackar alltså IC-krets nu?

Något kännetecken på hur just en IC-krets till ett slutsteg ser ut. Om jag skulle knäppa en bild när jag öppnat, skulle du kunna se den troliga IC-kretsen?  (verkar extremt), detta eftersom jag inte har något elschema.

// Tack!

12 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
Otroligt, men sant!
Nu har jag både kopplingschema och elschema på radion. Något du skulle kunna titta på om jag skickar det?

12 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Nu har jag bytt till orginal-högtalarna igen=ljud!

Fel impedans?

12 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Ja, hade ju ljud på högra sidan innan vänster sida plockades ner.

Blir att mäta högtalarna för sig? -ligger ju i kartong nu igen. Bra dassigt ljud orginal.
Går det att kontrollera filtret på något sätt?

Tack för all hjälp och rådgivning.

Sök