5388
Sök

Köpråd: Vardagslyx?

178 Inlägg
22 november 2010
Jag hade nog gått för en 728 eller en A8 2.8. Fördelen med den senare är ju att du har aluminiumkaross. Är dom lite skabbiga finns ju en hel del donatorer på div bildemonteringar numera med hyfsat billiga delar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 november 2010
Mattman skrev:
Blev väldigt hett angående Volvo s90, menar förståss S90 Executive, med det extra benutrymmet i bak etc, men självklart håller den inte riktigt måtten mot mercedes... Däremot behöver jag inte betala 15 tusen för en AC pump om den pajjar på volvon, vilket jag vet att den aldrig gör, för att det är en volvo wink

Bmw 7 serien är fin, har kollat på den en hel del, dock ser nästan alla exemplar ut som dragbilar från mora gruva, finns få exemplar som folk hållt efter, precis som med alla bmw jag nånsin suttit i eller stått brevid.

Mercedes gör kassaskåp, verkligen, och man får tag i dom för vettiga priser, men herre gud vad allt kostar runt om! Alla reservdelar är _hutlöst_ dyra, lika så försäkringar! Och det finns tyvärr för mkt rost på dom gamla vägloken för att jag ska lägga mina pengar på en sån.

Jaguaren spelar i en egen liga. Allt är vräkigt och gjort i solitt trä etc etc, det känns som att man kör runt i en radiogrammofon.. Eller ett engelskt vardagsrum.

Alla dom här bilarna går även säkerligen att få tag i för under 30 tusen också, men vilket skick är tex en S500/S600 i om man får den för under 30?
Känns lite granna som att man får mer för pengarna när man satsar på tex Jaguar,  eller bmw 7/5 serien med 6an, eller tillomed volvon, executive style...

Det där var inte ens ljummet, på Garaget är man inte överens om något förens det;
-Tagits upp
-Bråkats om
-Skrivits långa inlägg kring
-Enats om
-Blivit aktuellt igen då någon milt förvirrad skriver ett "mycket viktigt tillägg" ett halvår senare.

Minst en gång wink

Tror däremot du är lite orättvis mot Mercedes, nog kostar en S-klass att hålla efter men så är det också tyskens flaggskepp. Går du ner i standardutbudet, det vill säga en E-klass eller 5-serie, kostar dem inte mer i underhåll än motsvarande Volvo. Försäkringen kan det vara lite si och så med, men jämför reservdelspriser skall du se.

För övrigt är MB och Bmw precis som Volvo, du får ett pris hos handlaren och ett helt annat om du kikar på rätt ställe. När det gäller just Bmw har jag däremot lärt mig att tillverkaren själv har bäst pris på många delar, så jag har tagit för vana att åtminstone höra med dem!
Senast redigerat av Rquired (22 november 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Gammal och grinig
362 Inlägg
23 november 2010
Trådstartare
Hehehe ja du har väll rätt antar jag, det var länge sen jag var inne på garaget wink

Må faktist säga att BMW 528 och 728 är i högsta lag intressantast, om man hittar en fräsch som inte är slutkörd.. Antar att 2.8 liters motorn inte biter åp samma sätt i en 7 serien som i en 3 serien, men då jag har kört en chippad 328 och tyckt (precis som gud) att det var gott, så skulle jag nog överleva att inte ha 2 extra cylindrar wink
Det verkar ju heller inte vara så hisklig skillnad på 5 och 7 serien i utbud av leksaker, 7 serien är väll om något lite större, men annars verkar dom vara typ likadana?

En av dom viktigaste faktorerna för mig är tyst gång, stabilitet på vägen, i alla hastigheter. Tex så är seaten jag har nu väldigt tyst i 30, men i 140 så känns det mer eller mindre som att åka godståg utan räls.
Hur mkt kan man uppnå i tyst gång om man skaffar sig lite billigare bil och lägger pengar på att göra den tyst och stabil?

1 571 Inlägg
23 november 2010
Gå ner en storlek från 7 till 5-serie och från w126/140 till w124 så får du mer bil för pengarna. Vänder man och vrider på 30k så är det ingen mening att köpa en S-klass. Däremot får du en j-vligt fin och välutrustad e-klass eller e34 för de pengarna. smile

1 Inlägg
27 november 2010
Under de sista åren på Volvo Kalmarverken var det ganska många där som nämnde att 960/S90 kändes
väldigt gedigen och välbyggd in i minsta detalj.Något som de interna kvalitetstesterna som Bilindustrin har också bekräftade; rekordhöga 994 poäng (av 1000 möjliga).

Som med alla bilar finns där såklart en del mindre lyckade detaljlösningar som är sinnrika sålänge de
fungerar men kostsamma när de pajar. Och en del bilar känns som bekant hopplöst passé redan när nästa modell kommer.Med S90 är det egentligen bara den extra, femte växeln jag skulle vilja ha.
Eller kanske en helt manuell växellåda.Annars är jag helnöjd med den trots att den drar en del soppa.

Har en god vän som köpte 2,5 litaren konverterad med andra kamaxlar för högre lyft.JAG märker ingen
jätteskillnad i prestanda mot min förutom att den drar ngt mindre soppa.Kan kanske bero på att hans är manuellt spakad.

Sök