6171
Sök

Funderingar kring ombesiktnig

killercow
19 november 2010
Trådstartare
Besiktiade saaben vi hade för några år sen. fick ombesikning pga glapp i höger yttre styrled.

bytte den och åker in på bes. får betala 200kr och han tittar inte ens på de utan frågar bara om den är bytt. svarar ja och han fyller i att det är åtgärdat och sen får ja åka.

kunde ju lika gärna skitit i att byta den. lol

nån som råkat ut för liknande?

killercow
19 november 2010
Trådstartare
kan tillägga att varningstriangeln har jag aldrig råkat ut för att dom kollat efter utan dom frågar bara om den finns

KHRacing
19 november 2010
Trådstartare
Då gjorde besiktningsmannen ett tjänstefel av det grova laget tyvärr.

Varningstriangeln har jag alltid fått visa.

1 319 Inlägg
20 november 2010
frågan är varför man vill skita i yttre styrled överhuvudtaget om man brukar bilen.

_----------'

killercow
20 november 2010
Trådstartare
sleepyoh skrev:
frågan är varför man vill skita i yttre styrled överhuvudtaget om man brukar bilen.

han fatta väl själv att ingen skulle åka in och chansa på att dom inte kollade. med tanke på att en styrled kostade (då) 250 på biltema ombes 200+250= 450. ombes 200+ ombes 200 + 250= 650

känns ju onödigt tongue

Vettemannen
20 november 2010
Trådstartare
sleepyoh skrev:

Håller med....det viktiga är ju att bilen är trafiksäker och det är viktigt både för en själv och medtrafikanterna. Vi fick alldeles nyligen en tvåa på höger kulbult på våran Scorpio men det var bara att bita i det sura äpplet. Här byter man inte bara kulbult utan det blir hela bärarmen så 2700 kr senare var den trafiksäker igen.

/Benny

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 november 2010
Härom månaden när jag tog Grålle till det årliga besöket hos hammarmannen pekade jag på varningstriangeln i bakluckan, i sitt fodral.

- Bra, sade hammarmannen och sträckte sig efter luckan som för att stänga den.
- Det ligger ett reservdäck och en domkraft med någonstans under golvplattan tongue
- Bra.

Det kunde ju ha legat vadfan som helst i triangelasken, och reservdäcket kunde lika gärna stannat hemma.
Hade han lagt lite mer tid på bagaget kanske han hade missat spindelleden á 1200 spänn + 700 i arbete. Den hade jag i och för sig ingen aning om, så det var ju bra att jag fick veta det innan det började tugga däck eftersom jag inte hade märkt av det hitintills.

- Ojdå (spela dum), vågar jag köra med den spindelleden hem?
- Ingen fara svarar hammarmannen, den är knappt glapp alls, den håller säkert ett par tusen mil till.

Då kunde jag väl ha fått bra att veta på den istället mad

Men jag instämmer i att om man är rädd om sin bil och sin och sina anhöriga och vänners säkerhet tar man Bilprovningen som en säkerhetskontroll och åtgärdar de brister som kommer fram. Men de är inte på något sätt perfekta, och missar mycket. Aset besiktades ett år med blanka papper. Två veckor senare och 50 mil in och med 150 mil kvar på en fiske-roadtrip till norra Norrland gick avgasröret rakt av.
Det som kan vara lite jobbigt är ju tycker jag att man får en begränsad tid på sig att lösa ett fel. Det kan ju vara svårt om man dels behöver bilen till jobbet och inte kan ha den stå nerplockad några dagar och inte vill kosta på en gammal ng900 ett verkstadsbesök.
Summa summarum skulle jag inte lita allt för mycket på ett besiktningsprotokoll som garanti för att en bil är i mint condition.
"Aset" lider av det på ng900 så vanliga felet att den läcker en droppe olja då och då mellan motor och låda. Att byta packboxen det innebär att ta ned låda och koppling, dyrt eller besvärligt. Det märks inte på nivån mellan bytena, men en droppe då och då som sprider ut sig över underredet med fartvinden och drar på sig skit ser ut att vara mycket på ett år. Efter att ha fått underkänt på "Oljeläckage motor" väntade jag någon dag och åkte sedan tillbaka och stannade runt hörnet på bilprovningen och torkade rent noga under. Voilá, godkänd, trots ett visserligen kosmetiskt fel som kostar en 10-12k att fixa på märkesverkstad.

killercow
20 november 2010
Trådstartare
bes nu på morgonen. blanka papper men han gnällde lite om att rullen till mitt bältet kärvade lite. (används aldrig) stoppet med mera funkade prick fritt. men han var sugen på att anmärka på de!

anledningen till att han ville anmärka var att om de gick lite trögt så kanske den som satt där tyckte de va för jobbigt att ta på sig de och skulle åka utan bälte...

vet inte vad ja skulle säga. lovade smörja rullen för att slippa anmärkning

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 november 2010
Hade frågat honom vad han skulle ha 200 för om han inte ens tänker titta efter om problemet var åtgärdat.

Man kan ju som bekant ställa krav när man betalar för en tjänst kräva att den ska göras ordentligt.

Eller så kunde du ha flinat honom i ansiktet då du fått ditt blanka papper och sagt tur att du inte kollade för jag har inte gjort nått åt det.

2slow

killercow
20 november 2010
Trådstartare
va inne på bilprovningen idag. bilen som stor brevid mej å oxå väntade på sin tur saknade nr plåt fram. hur tänker man då? hoppas dom inte märker att nr.plåten är borta eller?

killercow
20 november 2010
Trådstartare
azid skrev:
Hade frågat honom vad han skulle ha 200 för om han inte ens tänker titta efter om problemet var åtgärdat.

Man kan ju som bekant ställa krav när man betalar för en tjänst kräva att den ska göras ordentligt.

Eller så kunde du ha flinat honom i ansiktet då du fått ditt blanka papper och sagt tur att du inte kollade för jag har inte gjort nått åt det.

Kanske inte ska pissa off bilprovningen i onödan. ska ju dit ett år senare igen. dom kanske för anteckningar i smyg eller bra minne...

kan ju straffa sig

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
20 november 2010
killercow skrev:
azid skrev:

Kanske inte ska pissa off bilprovningen i onödan. ska ju dit ett år senare igen. dom kanske för anteckningar i smyg eller bra minne...

kan ju straffa sig

förvisso men han begick ett rakt regelbrott,du jävlades bara..

2slow

Sök