Härom månaden när jag tog Grålle till det årliga besöket hos hammarmannen pekade jag på varningstriangeln i bakluckan, i sitt fodral.
- Bra, sade hammarmannen och sträckte sig efter luckan som för att stänga den.
- Det ligger ett reservdäck och en domkraft med någonstans under golvplattan

- Bra.
Det kunde ju ha legat vadfan som helst i triangelasken, och reservdäcket kunde lika gärna stannat hemma.
Hade han lagt lite mer tid på bagaget kanske han hade missat spindelleden á 1200 spänn + 700 i arbete. Den hade jag i och för sig ingen aning om, så det var ju bra att jag fick veta det innan det började tugga däck eftersom jag inte hade märkt av det hitintills.
- Ojdå (spela dum), vågar jag köra med den spindelleden hem?
- Ingen fara svarar hammarmannen, den är knappt glapp alls, den håller säkert ett par tusen mil till.
Då kunde jag väl ha fått bra att veta på den istället

Men jag instämmer i att om man är rädd om sin bil och sin och sina anhöriga och vänners säkerhet tar man Bilprovningen som en säkerhetskontroll och åtgärdar de brister som kommer fram. Men de är inte på något sätt perfekta, och missar mycket. Aset besiktades ett år med blanka papper. Två veckor senare och 50 mil in och med 150 mil kvar på en fiske-roadtrip till norra Norrland gick avgasröret rakt av.
Det som kan vara lite jobbigt är ju tycker jag att man får en begränsad tid på sig att lösa ett fel. Det kan ju vara svårt om man dels behöver bilen till jobbet och inte kan ha den stå nerplockad några dagar och inte vill kosta på en gammal ng900 ett verkstadsbesök.
Summa summarum skulle jag inte lita allt för mycket på ett besiktningsprotokoll som garanti för att en bil är i mint condition.
"Aset" lider av det på ng900 så vanliga felet att den läcker en droppe olja då och då mellan motor och låda. Att byta packboxen det innebär att ta ned låda och koppling, dyrt eller besvärligt. Det märks inte på nivån mellan bytena, men en droppe då och då som sprider ut sig över underredet med fartvinden och drar på sig skit ser ut att vara mycket på ett år. Efter att ha fått underkänt på "Oljeläckage motor" väntade jag någon dag och åkte sedan tillbaka och stannade runt hörnet på bilprovningen och torkade rent noga under. Voilá, godkänd, trots ett visserligen kosmetiskt fel som kostar en 10-12k att fixa på märkesverkstad.