2165
Sök

Säkring för tuta mm går hela tiden.

537 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Tjoo.

Rullade ut min Mazda 323F efter en dags arbete med rost (trösklar bak). Efter det märkte jag att bakrutetorkaren inte funkade. Så kollade vad som mer inte funkade. Och det var bakrutevärmaren och tutan.
hittade säkringen och den hade brunnit. Satte in en ny och den smällde på en gång man satte på tändningen. Provade ett flertal av samma ampere (15A) och det var bara en som överlevde 2sekunder på tändningen. Testade även en 20A och den dog på en gång också.

Var tror ni felet sitter? Vad är det för sorts fel? Jag tror absolut inte att det har med svetsningen o göra.

957 Inlägg
20 november 2010
låter  lite  konstigt  men ner jag hade min Mtisubishi carisma gdi  då hade ja problem emd tutan den bränse  säkringar  som vardags mat och  ja körde in  till värkstad de  byte   tutan  oh där efter   fungerade  alting som valingt igen  men kansek aknv ara någon kortsluting elelr något så

Forummoderator
18 314 Inlägg
20 november 2010
Koppla ur bakrutevärmare, tuta och torkaren på respektive plats så nära förbrukaren som möjligt. Sätt i säkringen. Går den ligger felet i kabelstammen och du har lite jobb framför dig (dra nya kablar) om inte så koppla in en efter en tills säkringen går vilket lokaliserar felet. (Går den direkt, ta och koppla ur den du kopplade in och ta en annan tills du hittar den skyldiga. Logiskt tänkande här!) Att byta till 20A från 15A är inte lösningen! Du kan skada kablarna!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

537 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Tack för svar. Har nu kopplat loss motorn för baktorken (kabelkontakten precis vid motorn) samt bakrutevärmaren (ena av sladdarna som sitter fast i värmetrådarna, tog bara bort ena för den andra satt jätte hårt). Ingen skillnad. Säkringarna brändes som vanligt. Tutan har jag hittat under huven men den blir jätte svår att få tag på. Kollat i bilen efter brännmärke e.d i klädseln men hittade inget. Orkade inte ta loss mattorna och leta efter kablar då bilen står ute i regnet, så får ta det i morgon.

537 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
En uppdatering: Tog mig ut iaf, kom på att jag ju kunde sitta i bilen och ta loss mattan. Hursom så gjorde jag det och hittade snabbt en kabelstam. Inga synliga skador av värme e.d hittade även en kontaktstycke som jag kopplade loss. Med den så slutade höger bakljus, nummerplåtsbelysning, dörrkontakerna bak och säkert något mer att sluta o funka (att notera så gick det en till kabelstam där som inte hade någon kontaktstycke). Slängde in en ny säkring och den höll! Kopplade in bakrutetorkaren och den funkade! Så när jag alltså kopplade loss kontaktstycket så funkade bakrutetorken och säkringen förblev hel. dock funkar inte tutan ännu. Ska leta upp en fullständig beteckning över vad som ligger på respektive säkring.

EDIT:
Tutan ska ligga på en annan säkring tillsammans med bromsljuset.
Bakrutetorkaren ska ligga med bakspolaren (men den har funkat hela tiden..).
Bakrutevärmaren står det inget om i instruktionsboken.

Ska inhandla säkringar imorrn så återkommer jag.
Senast redigerat av RPM2006 (20 november 2010)

537 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Årsmodell?

1992

537 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Är det säkring nr 2?

Mja.

Det är den som är längst ned till vänster, dvs säkring A som bränner ifrån, "rear wiper" står det på den om jag minns rätt.

TILLÄGG: Köpte säkringar och satte i. Baktorken och bakvärmaren funkar felfritt. Säkringen håller. både med det där kontaktstycke i och ur. Märkte även att bilen inte gick o starta när det kontaktstycket var isär.

så nu är det bara tutan som inte funkar. Måste man ha tutan på ratten eller går det bra med en knapp (lättåtkomligt) bredvid?

Jahopp.. då funkar allt som det ska igen. roll
Senast redigerat av RPM2006 (23 november 2010)

Sök