2203
Sök

Saab 900 -98 pumpar inte fram bränsle

2 Inlägg
20 november 2010
Trådstartare
Hej!

Har ett problem med min saab 900 -98. Kan säga att jag inte är något vidare på bilar egentligen, men det vore fint att spara lite pengar genom att fixa detta själv.

När jag försöker starta snurrar startmotorn, men motorn tänder inte. Är säker på att bränsle inte pumpas fram. Bränslereläet klickade hela tiden när jag försökte starta, så jag misstänkte att det var nåt knas med det och bytte mot ett nytt. Det nya låter likadant.

Nu vänder jag mig till er experter på detta forum... smile

Vad kan det vara för fel?
Är bränslepumpen det enda tänkbara (hemska tanke) eller kan det vara något enklare och billigare?
Har ni kanske några tips på felsökning?

Alla tankar är välkomna.

1 785 Inlägg
21 november 2010
saaaab900 skrev:
Hej!

Har ett problem med min saab 900 -98. Kan säga att jag inte är något vidare på bilar egentligen, men det vore fint att spara lite pengar genom att fixa detta själv.

När jag försöker starta snurrar startmotorn, men motorn tänder inte. Är säker på att bränsle inte pumpas fram. Bränslereläet klickade hela tiden när jag försökte starta, så jag misstänkte att det var nåt knas med det och bytte mot ett nytt. Det nya låter likadant.

Nu vänder jag mig till er experter på detta forum... smile

Vad kan det vara för fel?
Är bränslepumpen det enda tänkbara (hemska tanke) eller kan det vara något enklare och billigare?
Har ni kanske några tips på felsökning?

Alla tankar är välkomna.

Eftersom bilen inte tänder alls tycker jag du ska börja med att kontrollera tändsystemet och förvissa dig om att du har gnista till stiften.

Du kan även prova att tjuvkoppla bensinpumpen i relä sockeln så du vet att pumpen fungerar. Jag vet inte exakt hur relät styrs på SAAB 900 men det brukar vara genom spänning från tändningen och en pulsande signal från tändsystemets lågvolts sida.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
dbjanoz skrev:
Eftersom bilen inte tänder alls tycker jag du ska börja med att kontrollera tändsystemet och förvissa dig om att du har gnista till stiften.

Du kan även prova att tjuvkoppla bensinpumpen i relä sockeln så du vet att pumpen fungerar. Jag vet inte exakt hur relät styrs på SAAB 900 men det brukar vara genom spänning från tändningen och en pulsande signal från tändsystemets lågvolts sida.

Tack så mycket för ditt svar! Har tänkt över och testat lite men kom fram till att jag inte har tid att fullfölja felsökandet. Har lämnat in den på verkstad. Så kan det gå... Tack för visat intresse som sagt.

Sök